| کد مطلب: ۱۱۳۱۴۹۷
لینک کوتاه کپی شد

اختراعی اسرارآمیز و خوشبو ، اما کشنده و خطرناک !

شاید تلاش برای محدود کردن تعداد اختراعاتی که در ابتدا ادعا می‌کردند به بشریت کمک می‌کنند، برای ما دشوار شده باشد، اما پس از آن ناخواسته تبدیل به منطقه وسیعی برای آسیب شد. معروف‌ترین آنها اختراع بمب هسته‌ای است.

اختراعی اسرارآمیز و خوشبو ، اما کشنده و خطرناک !

به گزارش آرمان ملی آنلاین  آنلاین، ابر سیگار الکترونیکی اختراعی اسرار آمیز و خوشبو است که در حال رقابت با غول‌های سیگاری است انواع مختلف ویپ، تبدیل به ابزارهایی پر طرفدار برای ترک سیگار و قلیان شده‌اند. افرادی که از ویپ استفاده می‌کنند، معمولا به دنبال ترک سیگار یا قلیان هستند. البته این امر در مورد همه این افراد صادق نیست. برخی افراد به دلایلی دیگر مانند تفریح یا به اصطلاح با کلاسی از ویپ استفاده می‌کنند.

شاید افراد مختلف با هدف‌های متفاوتی از ویپ استفاده کنند؛ اما در ذهن تمامی این افرادیک باور اشتباه وجود دارد و آن اینکه این افراد تصور می‌کنند استفاده از ویپ اصلا ضرری برای بدن ندارد. این عقیده به حدی رواج پیدا کرده است که تعداد زیادی از افراد سیگاری یا کسانی که قلیان می‌کشند، ویپ را جایگزین آنها (قلیان و سیگار) می‌کنند که یقینا این تصور بسیار اشتباه است. در این چند سطر به مقایسه برخی ضررهای ویپ و قلیان می‌پردازیم.

 ویپ چیست؟

نام دیگر ویپ، سیگار الکترونیکی است. همان طور که مشخص است، سیگار الکترونیکی از بسیاری جهات شباهت‌های زیادی با سیگارهای سنتی دارد. ویپ یک دستگاه الکترونیکی است که به جای تولید دود، باعث تولید بخار می‌شود و منبع تولید این بخار، مایع مخصوصی است به نام جویس. این دستگاه (ویپ) با گرم کردن جویس که انواع و طعم‌های مختلفی دارند، باعث تولید بخار می‌شود.

جویس‌ها می‌توانند حاوی نیکوتین، انواع مختلف طعم دهنده‌ها و سایر مواد شیمیایی باشند. یکی از عمده تفاوت‌های اصلی ویپ و سیگار این است که ویپ، نسبت به سیگارهای سنتی بو و دود کمتری دارد. سیگار الکترونیکی برای اولین بار در سال ۲۰۰۳، توسط کشور چین ساخته شد.

با گذشت زمان، این دستگاه طرفداران زیادی در سراسر جهان پیدا کرد. یکی از دلایل پرطرفدار شدن ویپ این است که بسیاری از افراد تصور می‌کنند استفاده از ویپ ضرری برای بدن انسان ندارد که البته این تصور کاملا غلط است.

 مهم‌ترین مضرات استفاده از ویپ

- ایجاد اختلال در تمرکز

- بالا رفتن فشار خون

- پیدا کردن اعتیاد نسبت به نیکوتین

- ابتلا به بیماری‌های تنفسی مثل برونشیت و آسم

- آسیب دیدن ریه و اندام‌های مختلف بدن

- خطرجدی در سلامت جنین و مادران باردار

- افزایش ضربان قلب

- بالا رفتن ریسک بروز سکته قلبی و مغزی

- مسمومیت با نیکوتین

- در صورتی که یک ویپ توسط چند نفر استفاده شود احتمال انتقال بیماری‌های عفونی

- آسیب دیدن و پوسیدگی دندان‌ها

- آسیب دیدن مغز به خصوص در افراد جوان

در نظر داشته باشید، تنها به برخی از مضرات مصرف ویپ اشاره کردیم، لازم است بدانید استفاده از ویپ، برای بدن عوارض جانبی مختلفی دارد و شاید مضرات استفاده از ویپ به مرور زمان نمایان شوند؛ اما ممکن است عوارض جانبی استفاده از این دستگاه، حتی چند لحظه پس از مصرف ویپ هم مشاهده شوند. به برخی از شایع‌ترین عوارض جانبی استفاده از ویپ، به اختصار اشاره می‌کنیم:

تنگی نفس: این عارضه به ویژه در افرادی دیده می‌شود که برای اولین بار از ویپ استفاده می‌کنند.

سرفه: در صورتی که ریه‌های شما عادت به استنشاق دود نداشته باشند، به احتمال زیاد پس از استفاده از ویپ، دچار سرفه‌ خواهید شد.

 دلیل بروز سایر عوارضی که در ادامه ذکر می‌شوند، تقریباً مشابه دلایل بروز عارضه‌های قبلی است. به طور کلی عارضه‌هایی که در این بخش ذکر می‌شوند، بیشتر در افرادی مشاهده می‌شوند که دفعات اول استفاده از ویپ را می‌گذرانند. البته در نظر داشته باشید این عارضه‌ها حتی برای افرادی که مدت‌های زیادی از ویپ استفاده می‌کنند نیز ممکن است رخ دهند. زیرا علت بروز این عوارض، مواد شیمیایی موجود در جویس است. شاید گذشت زمان بدن شما را نسبت به برخی از این عوارض مقاوم کند؛ اما همچنان احتمال بروز آنها در افراد مختلف، وجود دارد.

- تحریک گلو و دهان

-احساس خارش یا سوزش در دهان، گلو و لب‌ها

- خشک شدن دهان و گلو حالت تهوع

- سرگیجه

- سوزش چشم

بخار حاصل از ویپ، تاثیرات مخرب زیادی روی دهان، گلو و لب‌های انسان می‌گذارد. این اتفاق کاملاً قابل پیش بینی است. زیرا بیشترین نواحی که با بخار ویپ در ارتباط هستند، نواحی ذکر شده (دهان، گلو و لب‌ها) می‌باشند.

دندان‌ها، سیستم گوارش و ریه‌ها نیز به صورت مستقیم تحت تأثیر بخار ویپ قرار می‌گیرند. به همین دلیل، ریه‌ها، سیستم گوارش و دندان‌ها نیز تحت تأثیر بخار ویپ، دچار عارضه‌ها و بیماری‌های مختلفی می‌شوند.

آیا ضررهای ویپ کمتر از قلیان است؟

با نگاهی به ضررهای قلیان برای بدن می توانید خودتان در مقایسه ضررهای این دو به نتایجی برسید. استفاده از قلیان می‌تواند آسیب‌های مختلفی به بدن انسان وارد کند. بسیاری از این آسیب‌ها، به دلیل مواد سمی موجود در دود قلیان ایجاد می‌شوند. برخی دیگر، به دلیل نحوه مصرف قلیان (به صورت غیر بهداشتی و اشتراکی) ایجاد می‌شوند.

آسیب‌های استفاده از قلیان

- انتقال بیماری‌ های عفونی

- گرفتگی عروق

- پیری زودرس

- به خطر انداختن سلامت مادر و جنین

- افزایش ریسک ابتلا به سرطان‌های مختلف

با نگاهی به ضررهای ذکر شده برای قلیان و ویپ، متوجه می‌شوید که هر دوی آنها برای بدن بسیار خطرناک هستد و می‌توانند آسیب‌های متعدد و جبران ناپذیری را به بدن انسان وارد کنند. بنابراین برای سلامت و طول عمر بیشتر بهتر است هر چه زودتر استفاده از این دو وسیله را متوقف کنید.

منبع : همشهری

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار