| کد مطلب: ۱۱۳۱۲۰۰
لینک کوتاه کپی شد

داروهایی که حبس و جریمه سنگین دارند، اعلام شد

عراق درباره قانون ممنوعیت حمل دارو در کشورش تا حدی حساس است که برای حمل‌کنندگان دارو، جریمه‌های سنگین مالی و حبس‌های طولانی در نظر گرفته است.

داروهایی که حبس و جریمه سنگین دارند، اعلام شد

به گزارش آرمان ملی آنلاین، کمتر از ۳۰ روز تا اربعین حسینی(ع) مانده و زائران عتبات از حالا مشغول تهیه یا تمدید گذرنامه و تهیه وسایل ضروری و آماده شدن برای به این سفر زیارتی مهم هستند.

یکی از ضروریات موجود در کیف‌ها و چمدان‌های خیلی از ایرانی‌ها در همه سفرها، داروها هستند. داروهایی که حتی فکرش را هم نمی‌کنند که بتواند در خاک عراق برای آنها دردسرهای بزرگی درست کند. خیلی از زائران عتبات نمی‌دانند که همراه داشتن حدود ۱۰۰ دارو در خاک عراق با هدف جلوگیری از تجات و فروش غیر قانونی آنها ممنوع است و جرم محسوب می‌شود و پلیس این کشور در صورت مشاهده، سختگیرانه‌ترین قوانین از جمله حبس‌های طولانی‌مدت و جریمه‌های سنگین نقدی را درباره مجرمان اجرا می‌کند.

نکته مهم‌تر این که برای پلیس عراق، سن و جنسیت افرادی که داروهای ممنوعه را همراه خود - در کیف، چمدان و ... – دارند، اهمیتی ندارد و در برخی موارد افرادی با سن بالای ۸۰ سال هم بازداشت و زندانی شده‌اند.

قانون ممنوعیت حمل دارو در عراق تا حدی مهم است که پلیس ایران هر سال از ۳۰ روز مانده به مراسم اربعین به زوار هشدار می‌دهد که از همراه داشتن این داروها در وسایل خود به طور جدی اجتناب کنند. در میان این داروها حتی اسم داروهای گیاهی مثل شیرین‌بیان و قره‌قروت هم که از لحاظ ساختاری شباهت زیادی به مواد مخدر دارند، دیده می‌شود.

حمل چه داروهایی در عراق ممنوع است؟

عراق نسبت به حمل مواد مخدر توسط افراد حتی به مقدار کمتر از یک گرم حساسیت بالایی دارد و در صورت مشاهده، با چنین مواردی با مجرمان برخورد قانونی می‌کند. روز ۹ مرداد امسال سرهنگ علیرضا داسارگر، رئیس اداره اجتماعی پلیس مبارزه با مواد مخدر فراجا اسامی مهم‌ترین داروهایی که حمل آنها در خاک عراق ممنوع است را اعلام کرد؛ هرگونه قرص، شربت و آمپول که حاوی کدئین یا مواد مخدر باشد مثل دیازپام، فلورازپام، کلونازپام، اگزازپام، لورازپام، شربت تریاک، دیفن اکسیلا، استامینوفن کدئین، متادون، ترامادول، ریتالین، بوپونورفین(۲b)، داروهای بیماری صرع، سرطان و بیماری‌هایی از این دست که به نوعی حاوی مقادیری مواد مخدر هستند، بر اساس قوانین کشور عراق جرم محسوب می‌شود و در صورت کشف، ضمن ممانعت از ادامه سفر زائر، برای او پرونده قضائی تشکیل می‌شود و برای تحمل حبس و جزای نقدی به مراجع قضائی عراق معرفی می‌شود.

پلیس حتی به زوار توصیه کرده که از حمل و نگهداری داروهای گیاهی مانند شیرین‌بیان، قره قروت و داروهایی از این دست که از لحاظ ساختاری شباهت زیادی به مواد مخدر دارند و ممکن است برای ماموران کشور عراق ناشناخته باشند، خودداری کنند.

حبس در انتظار حمل‌کنندگان دارو و مواد

پلیس مبارزه با مواد مخدر فراجا به مسافران عتبات اعلام کرده که مبادی خروجی و ورودی ایران به آخرین امکانات کنترلی و حفاظتی مجهز شده و این نهاد با بهره‌گیری از تجهیزات فنی پیشرفته و دستگاه‌های موادیاب در چهره‌زنی، رصد و بازرسی وسایل همراه زائران و کشف جاسازهای مواد مخدر از قابلیت بسیار بالایی برخوردار هستند.

پلیس ایران هر سال به زوار هشدار می‌دهد که اگر فردی سابقه بیماری دارد و ضروری است که داروی خاصی را در طول سفر به عتبات عالیات مصرف کند، می‌تواند با مشاوره با پزشک معالج خود از او بخواهد داروهای جایگزین را که در کشور میزبان ممنوع نست، برای وی تجویز کند تا درمانگاه‌های آن سوی مرز با تجویز داروهای جایگزین مشکل این افراد را حل کنند. بنابراین همراه داشتن نسخه و پرونده درمانی می‌تواند برای پیگیری بیماری در عراق موثر باشد.

بر اساس قانون مبارزه با مواد مخدر کشور عراق، هرکس در حوزه مواد مخدر سنتی و صنعتی اعم از خرید، فروش و مصرف دستگیر شود مجازات خواهد شد و جزای آن از ۱ تا ۳ سال حبس و جریمه نقدی آن از ۱۵ میلیون تا ۳۰ میلیون تومان خواهد بود. مواد مخدری مثل تریاک، شیشه، هروئین، گل، گراس، ماری جوانا و انواع دیگر مخدر که بر اساس قوانین مبارزه با مواد مخدر عراق، خرید، فروش، حمل یا نگهداری هر یک از اینها حتی به مقدار کمتر از یک گرم، تشکیل پرونده قضائی ازسوی پلیس میزبان، دریافت جریمه نقدی از ۱۰ تا ۳۰ میلیون دینار و حبس از ۶ ماه تا ۱ سال را به دنبال دارد.

توصیه‌های مهم پلیس به زوار عتبات

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر فراجا هر سال به زائران کربلای معلی توصیه اکید می‌کند که این ۵ مورد را حتماً رعایت کنند؛

۱- از آنجا که یکی از شگردهای قاچاقچیان انتقال مواد مخدر توسط افراد ناآگاه است، بنابراین هموطنان به هیچ عنوان بار یا وسیله ای را به صورت امانت برای انتقال و تحویل به افراد ثالث در خارج از مرز ایران از کسی قبول نکنند.

۲- زائران دقت کنند که قبل و بعد از گیت بازرسی پلیس، وسایل و یا کیف دیگران را به دلیل شباهت با وسایل خود به اشتباه برندارند.

۳- زائرانی که احتیاج به مصرف داروهای خاصی دارند، ضمن همراه داشتن نسخه و پرونده درمانی، مراتب را قبل از حضور در مرزها با پزشک هماهنگ کنند و تاییدیه مربوطه را به همراه داشته باشند.

۴- با توجه به استقرار دستگاه‌های بسیار پیشرفته کشف مواد مخدر و داروهای غیرمجاز در فرودگاه کشورهای میزبان، به زائران توصیه می‌شود حتی مقدار بسیار اندک مواد مخدر یا اقلام دارویی ممنوعه و غیرمجاز را هم با خود حمل نکنند.

۵- مسافران در صورت مواجهه با موارد مشکوک، موضوع را به ماموران پلیس مستقر در مبادی و گیت‌های خروجی مرزها یا فرودگاه ها اطلاع دهند.

عادت بد ایرانی‌ها در حمل دارو

حمل داروهایی مثل مسکن ها و انواع آنتی‌بیوتیک در سفر، یکی از عادت‌های اکثر ایرانی‌ها است و پزشکان بارها درباره این عادت نادرست هشدار داده‌اند و مسئولان انتظامی نیز بارها اعلام کرده‌اند که در هیچ سفر خارجی - به خصوص هوایی - هیچ نوع دارویی با خود حمل نکنید. حتی استامینوفن و ژلوفن که خیلی از ایرانی‌ها مثل نقل و نبات مصرف می‌کنند و هیشه نیز همراه خود دارند. چراکه هم تمامی این داروها در کشور مقصد موجودند و هم این که پلیس کشور میزبان در صورت مشاهده دارو همراه مسافر، حق دارد علاوه بر ضبط داروها، مسافر را بازداشت کند. چون برای حمل داروها در کشورهای دیگر، قوانین دقیق و نسبتا سخت‌گیرانه‌ای وجود دارد که البته در کشورهای مختلف متفاوت است. مثلا همراه داشتن یک استامینوفن در پرواز دبی می‌تواند برای فرد مشکل‌ساز شود اما داشتن همین دارو در سفر به آلمان منع قانونی ندارد. یا حمل داروهای اعصاب و روان مثل زاناکس و والیوم در پروازهای آلمان ممنوع است اما برخی کشورها با این موضوع مشکلی ندارند. ارمنستان برای حمل داروهای مایع، محدودیت‌های خاصی قائل است، ورود هر نوع داروی آرام‌بخش به ترکیه کاملا ممنوع است، همچنین حمل و نگهداری متادون و مورفین در سفر به آمریکا ممنوعیت دارد و جرم محسوب می‌شود. قوانینی که کشور به کشور متفاوت است.

دکتر ایرج خسرونیا، فوق تخصص گوارش و کبد درباره وابستگی شدید ایرانی‌ها به دارو می‌گوید: فرهنگ مصرف دارو در کشور ما بسیار بالاتر از سرانه جهانی است و مشکل بزرگتر این است که مردم برای خیلی از بیماری‌ها که از نظر خودشان ساده و پیش پا افتاده است، به پزشک مراجعه نمی‌کنند و راحت از داروخانه تهیه می‌کنند.

این متخصص داخلی می‌گوید: فروش دارو بدون نسخه پزشک در ایران در حالی عادی است که کشورهای دیگر سختگیری شدیدی روی این موضوع دارند و از آنجا که این موضوع برای ایرانی‌ها امری روتین است، در بیشتر پروازهای خارجیِ ایرانیان اعلام می‌شود که برای ورود بی دردسر به کشور مقصد هرگز حتی داروهای آنتی‌بیوتیک همراه خود نداشته باشند. چراکه ممکن است با این کار، خود را به دردسرهای عظیمی بیندازند.

حمل و نگهداری دارو در فرهنگ ما ایرانی‌ها به امری عادی تبدیل شده و شاید به همین دلیل است که وقتی می‌شنویم کشوری مثل عراق روی این موضوع سختگیری شدیدی دارد، به طوری که این حق را به خود می‌دهد که اتباع کشورهای دیگر را به دلیل حمل داروهای ممنوعه در خاک خودش زندانی کند، تعجب می‌کنیم. اما لازم است بدانیم که همه کشورها روی این موضوع حساس هستند. بنابراین بهتر است قوانین کشورها را رعایت کنیم تا سفر خوبی را تجربه کنیم.

 

منبع : همشهری آنلاین

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار