| کد مطلب: ۱۱۳۰۸۹۰
لینک کوتاه کپی شد

نگرانی از ابتلا به تب دنگی بازار سودجویی کاسبان سلامت را داغ کرد؛

بازار سیاه فروش اسپری دافع حشرات را به بهانه تب دنگی!

اگر می‌خواهید از شر پشه آئدس و احتمال ابتلا به تب دنگی خلاص شوید، تنها محصول موجود در بازار که مورد تایید سازمان غذا و داروست، محصولات دافع حشرات هستند که صرفا در داروخانه عرضه می‌شوند، پس گول فضای مجازی و تبلیغات عجیب و غریب را نخورید.

بازار سیاه فروش اسپری دافع حشرات را به بهانه تب دنگی!

به گزارش آرمان ملی آنلاین ،  تب دنگی یا تب استخوان‌شکن یک بیماری منتقله از طریق پشه است که در مناطق گرمسیری و نیمه‌گرمسیری جهان رخ می‌دهد و شیوع بومی آن در ایران هم امسال از سوی وزارت بهداشت گزارش شده است. انتقال بومی این بیماری یعنی حضور پشه آلوده در آن منطقه که می‌تواند منجر به افزایش موارد ابتلا و شیوع بیماری شود.

بر اساس آخرین آمارهای اعلام شده از سوی وزارت بهداشت هم از ابتدای امسال تا 8 مرداد 152 مورد مثبت ابتلا به تب دنگی در کشور شناسایی شده از این تعداد 130 بیمار سابقه سفر به کشور امارات، ۷ بیمار سابقه سفر به پاکستان، یک بیمار سابقه سفر به عمان و یک بیمار هم سابقه سفر به کشور بنین (غرب آفریقا) داشته‌اند. ۱۲ بیمار ایرانی بدون سابقه سفر به خارج از کشور هم شناسایی شده‌اند که ۱۱ مورد در بندرلنگه استان هرمزگان و یک مورد در شهرستان چابهار استان سیستان و بلوچستان بوده است.

مسیر سودجویی باز شد

نگرانی از ابتلا به تب دنگی بازار سودجویی کاسبان سلامت را داغ کرده تا با انواع و اقسام تبلیغات با عنوان «محصولات دافع پشه آئدس» و «پیشگیری از بیماری تب دنگی» جیب مردم را خالی می‌کنند. آنها روغن‌های دورکننده‌های این حشره را به قیمت 400 تا 500 هزار تومان، اسپری‌های کشنده حشره را 200 هزار تومان و دستگاه‌های دورکننده پشه تب دنگی را حدود 2 میلیون می‌فروشند، در حالی که پیگیری‌های همشهری نشان می‌دهد که این محصولات با تنوع بسیار کم تنها به شکل اسپری دافع حشرات در سطح داروخانه‌ها یا بستر فروش آنلاین -البته به شراط دارابودن مجوز اصالت از سازمان غذا و دارو- به قیمت 150 تا 200 هزار تومان عرضه می‌شوند که با اسپری آن روی پوست بدن نه تنها پشه آئدس که انواع پشه‌ها دور می‌شوند.

ادعای دروغ برای فروش بیشتر

سعید بوربور، مسئول یکی از داروخانه‌ها در شمال تهران درباره این محصول به همشهری آنلاین می‌گوید: این محصولات تنها به شکل اسپری هستند بوی آنها به گونه‌ای است که با قرار گرفتن روی سطح پوست باعث می‌شود، پشه بدن را نیش نزند.

البته به تاکید این فعال حوزه دارو، این اسپری برای همه پشه‌ها توصیه می‌شود و اینطور نیست که به شکل ویژه برای پشه‌ای که عامل بیماری تب دنگی است، کاربرد داشته باشد. اگر کسی روی این محصولات چنین ادعایی داشته باشد، دروغ است و قطعا فریبی برای فروش بیشتر خواهد بود.

قبل از مصرف مشورت کنید

این نکته را دکتر محمود آل بویه، مدیرکل امور فراورده‌های آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو هم تایید می‌کند و می‌گوید: داروخانه‌ها تنها مرجع مطمئن خرید محصولات دافع حشرات هستند. اما با تبلیغات فروش روغن‌های گیاهی دافع حشرات با قیمت‌های گزاف در فضای مجازی روبه‌رو هستیم که غیرواقعی است و به مردم توصیه می‌کنیم که به‌هیچ‌وجه این محصولات را از فضای مجازی تهیه نکنند.

چند روز پیش هم سیدحیدر محمدی، رئیس سازمان غذا و دارو خبر داد که از ۴ محصول معرفی‌شده دافع حشرات از سوی سازمان بهداشت جهانی که شامل پشه آئدس هم می‌شود، دو مورد در کشور تولید می‌شود و در داروخانه‌ها موجود است.

او دلیل تاکید بر خرید این محصولات از داروخانه‌ها را بروز برخی عوارض اعلام کرده و گفته بود: دوام محصولات دافع حشرات با یکدیگر متفاوت است و براساس درصدی که دارند، می‌توانند ماندگاری متفاوتی داشته باشند، همچنین درصورتی‌که درصد هر یک از این محصولات از حدی بالاتر رود باعث ایجاد حساسیت پوستی می‌شود؛ به همین دلیل توصیه می‌شود که قبل از مصرف، حتماً برچسب روی فرآورده‌ها بادقت مطالعه یا با داروساز مستقر در داروخانه در مورد نحوه استفاده از این محصولات مشورت شود.

منبع : همشهری

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار