| کد مطلب: ۱۱۲۸۶۸۵
لینک کوتاه کپی شد

آیا تب دنگی مُسری است؟

تب دنگی ، بیماری است که از گزش بدن انسان توسط پشه آئدس ایجاد می شود اما باید بدانیم که این بیماری مسری نبوده و از فردی به فرد دیگر قابل انتقال نیست.

آیا تب دنگی مُسری است؟

به گزارش آرمان ملی آنلاین، پشه آئدس نزدیک به هزار گونه دارد، اما همه گونه‌ها ناقل بیماری نیستند. در حال حاضر مهم ترین نوع پشه های آئدس از نظر پزشکی، «آئدس اجیبتی»و «آئدس آلبوپیکتوس» است.

تب دنگی بیماری دردناک و ناتوان‌کننده‌ای است که از طریق پشه آئدس به انسان‌ها منتقل می‌شود و باعث عفونت و تب زرد می‌شود. تب دنگی به عنوان تب استخوان‌شکن نیز شناخته می‌شود، زیرا دردی که بیمار تحمل می‌کند به اندازه شکستن استخوان‌ها شدت دارد. بعضی از نشانه‌های تب دنگی شامل تب، سردرد، حساسیت‌های پوستی مشابه سرخک و درد ماهیچه‌ها و مفاصل است، دیگر علائم تب دنگی عبارت است.این بیماری در کشورهای عربی حوزه خلیج فارس و در بسیاری از مناطق گرمسیری جهان وجود دارد.

در زمان فعالیت پشه و فصول پرباران، مسافران بیشتر در معرض خطر قرار می گیرند زیرا تکثیر پشه ها بیشتر می‌شود.افرادی که قبلا یک بار به تب دانگ مبتلا شده باشند هم احتمال دارد در نوبت بعدی به فرم شدید این بیماری مبتلا شوند.مسافران به مناطق آلوده این بیماری لازم است قبل از سفر، حداقل یکبار مواد دافع حشرات را روی پوست شان امتحان کنند تا مطمئن شوند به آن حساسیت ندارند.

همچنین در صورت استفاده از ضدآفتاب یا کرم های دیگر ابتدا سایر کرم ها و پس از 20 دقیقه روی آنها از مواد دافع حشرات باید استفاده شود.از سوی دیگری نیازی به استفاده از مواد دافع حشرات بر روی مناطقی از پوست که با لباس پوشیده است، وجود ندارد. مواد دارای DEET(دیت) به عنوان مواد دافع حشرات نباید برای کودکان کمتر از دو ماه، استفاده شود.پشه آئدس شبیه پشه‌های معمولی با لکه‌های سفید روی پاها و بدن است که می‌تواند ویروس تب دانگ را منتقل کند.

این پشه بیشتر در طول روز انسان را می‌گزد و تب دانگ از انسان به انسان منتقل نمی‌شود.تب دنگی مانند آنفولانزا مستقیما از فردی به فرد دیگر مسری نیست. تنها راه ابتلا به دنگی از فرد دیگر این است که فرد باردار مبتلا شود. اگر باردار هستید و به این بیماری مبتلا هستید، می‌توانید آن را در دوران بارداری یا زایمان به کودک خود منتقل کنید.

 

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار