| کد مطلب: ۱۱۲۸۱۱۶
لینک کوتاه کپی شد

نشانه های عجیب ابتلا به سویه جدید کرونا

علائم زبانی می‌توانند هشداری در ابتلا به کووید باشند زیرا نگرانی در مورد گسترش سویه جدید آغاز شده است.

نشانه های عجیب ابتلا به سویه جدید کرونا

به گزارش آرمان ملی آنلاین، ساینس گزارش کرد، موارد ابتلا به کووید در بریتانیا دوباره افزایش یافته است و برخی از بیمارستان‌ها مجددا دستورهای استفاده از ماسک را صادر کردند و برخی دیگر نیز به افرادی که علائم دارند می‌گویند از اجتماع دوری کنند.

بسیاری از ما در مورد علائم رایج کووید-۱۹ که در آغاز همه‌گیری کرونا، تیتر خبرها شدند، مطالب زیادی خوانده و شنیده‌ایم؛ به‌عنوان مثال، سرفه مداوم، از دست دادن حس چشایی و بویایی و خستگی ازجمله علائم کلیدی بودند.

اما برخی علائم غیرمعمول کووید نیز وجود دارند که ممکن است از آنها بی‌اطلاع باشید. تحقیق سلامت زوئی (ZOE) که در سال ۲۰۲۰ برای ردیابی علائم و روندهای نوظهور ویروس راه‌اندازی شد، فهرست زبان کووید را نشانه بالقوه عفونت به این ویروس اعلام کرد.

اصطلاح زبان کووید به هرگونه تغییر در دهان یا زبان، ناشی از ویروس اشاره دارد. زوئی گزارش کرد تعداد زیادی از مردم متوجه شدند که زبان آنان سفید و لکه‌دار بوده و به نظر در زمان مثبت شدن آزمایش طبیعی به نظر نمی‌رسید.

یکی از بنیان‌گذاران زوئی، پروفسور تیم اسپکتور، تصویری از  زبان سفید و تکه تکه شده را به اشتراک گذاشت و توضیح داد هنوز از هر پنج نفر مبتلا به کووید، یک نفر با علائم کمتر رایجی مانند بثورات پوستی، زبان‌ کووید و زخم‌های عجیب دهان هستند که در فهرست رسمی بهداشت عمومی انگلستان قرار نمی‌گیرد.

این نشانه را تعدادی از محققان بررسی کردند و در سال ۲۰۲۰، برخی از تحقیقات به تعدادی از تغییرات در دهان مرتبط با کووید اشاره کردند.

این مورد نشان داد که خشکی دهان شایع‌ترین مشکل است و پس از آن از دست دادن چشایی (دیسگوزیا) و عفونت قارچی (برفک دهان) قرار دارند. آنها همچنین تغییرات در حس زبان، درد عضلانی در حین جویدن، تورم در دهان و زخم روی زبان یا داخلی را توضیح دادند.

تحقیق جداگانه که در مجله بریتانیایی درماتولوژی منتشر شد، نشان داد که در گروه ۶۶۶ بیمار در اسپانیا که به دلیل کووید-۱۹ در بیمارستان بستری شده بودند، یک چهارم افراد تغییراتی در دهان یا زبان خود داشتند.

مدیکال نیوز تودی نیز گزارش کرد که زبان کووید می‌تواند باعث تورم، احساس سوزش و پوست ناهموار روی زبان شود.

دقیقا مشخص نیست که چرا زبان کووید رخ می‌دهد، اما عفونت‌ها، به‌طور کلی، می‌توانند تغییراتی در حفره دهان ایجاد کنند. با این حال، پس از پایان عفونت کووید، این علامت خود به خود برطرف می‌شود و معمولا حدود ۲ هفته طول می‌کشد. مشخص شده است که برخی از درمان‌های بدون نسخه به شما کمک می‌کنند که شامل موارد زیر هستند:

• دهانشویه‌های ضد قارچ، ضد ویروسی و ضد باکتریایی برای لکه‌های سفید و زخم؛

• جایگزین بزاقی برای خشکی دهان؛

• قرص برای تحریک تولید بزاق و

• داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) مانند ایبوپروفن برای تورم و درد زبان.

با این حال، اگر بعد از ۲ هفته مشکل همچنان ادامه داشت، باید با پزشک عمومی خود  مشورت کنید.

در هفته‌های اخیر، کارشناسان بهداشت نسبت به سویه جدید کووید که گمان می‌رود باعث افزایش موارد ابتلا در بریتانیا شده است، ابراز نگرانی کرده‌اند. در نتیجه، برخی از بیمارستان‌ها نیز استفاده از ماسک‌ها را مجددا معرفی کرده‌اند و برخی دیگر به مردم می‌گویند در صورت مشاهده علائم کووید از حضور در اجتماعات خودداری کنند.

جدیدترین ارقام آژانس امنیت سلامت بریتانیا (UKHSA) نشان می‌دهد که مرگ و میر و بستری شدن در بیمارستان به دلیل کووید در انگلیس افزایش یافته است و در هفته منتهی به ۲۸ ژوئن، ۲۷۹۷ بیمار مبتلا به کووید-۱۹ بستری شدند که ۶۱ بیمار بیشتر از هفته قبل است. در همین بازه زمانی ۱۶۸ نفر فوت کردند که ۲۵ مورد بیشتر از هفته قبل است.

 

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار