| کد مطلب: ۱۱۲۷۸۹۸
لینک کوتاه کپی شد

چگونه از عرق سوز شدن جلوگیری کنیم؟

عرق‌سوز، به دلیل تجمع قطرات عرق در لایه‌های زیرین پوست و ایجاد ساییدگی چند لایه پوستی با یکدیگر می‌شود؛ در نتیجه شخص احساس سوزش یا خارش پیدا می‌کند.

چگونه از عرق سوز شدن جلوگیری کنیم؟

به گزارش آرمان ملی آنلاین، عرق سوز یا میلاریا یکی از عوارض شایع پوستی در فصل تابستان است که ممکن است هر فردی در هر سن و جنسیتی به آن مبتلا شود.علت تعرق در هوای گرم این است که دمای بدن کنترل شود. عرق کردن منجر به دفع بسیاری از مواد مضر و ضایعات از بدن می‌شود و از آن در برابر عفونت‌ها، مواد شیمیایی و اشعه فرابنفش مراقبت می‌کند. غده‌های تعرق در نواحی مختلف بدن مانند زیر بغل در لایه‌های عمیق‌تر پوستی قرار دارند. زمانی که شخص عرق می‌کند این قطرات از طریق مجراهای مخصوصی به خارج از پوست راه پیدا می‌کنند.

چرا عرق‌سوز می‌شویم؟

معمولا این اتفاق ناشی از اضافه وزن زیاد، گرما، فعالیت‌های فیزیکی سنگین و ورزش کردن است. همچنین کودکان و نوزادان به دلیل اینکه هنوز غدد عرق در آنها به‌طور کامل رشد نکرده و پوست حساس‌تری دارند، بیشتر در معرض عرق سوز شدن هستند.گفتنی است این بیماری به علت تجمع قطرات عرق در لایه‌های زیرین پوست و ایجاد  ساییدگی چند لایه پوستی با یکدیگر می‌شود؛ در نتیجه شخص احساس سوزش یا خارش پیدا می‌کند. این عارضه قرمزی و التهاباتی روی پوست بر جای می‌گذارد.

به غیر از نواحی خاص بدن مثل ناخن‌ها و کانال گوش، تعریق تقریبا در تمامی نواحی بدن رخ می‌دهد. میلاریا مسری نیست و تنها خود شخص درگیر آن خواهد شد.گفتنی است با ساییده شدن پوست و بروز زخم و قرمزی، در آن ناحیه به علت رطوبت و گرما ممکن است باکتری‌ها، قارچ‌ها و مخمرها رشد کنند.

چگونه جلوگیری کنیم؟

لباس‌های آزاد و خنک بپوشید: لباس‌های تنگ باعث ایجاد گرما و در نتیجه تعریق بیشتر می‌شود. همچنین تنگ بودن لباس باعث کشیده شدن آن به پوست و ایجاد التهاب می‌شود؛ بنابراین بهتر است در فصل تابستان لباس‌های آزاد و خنک پوشید.

لباس کمتری بپوشید: بعضی از افراد حتی در زمستان هم عرق سوز می‌شوند؛ زیرا پوشیدن تعداد زیاد لباس می‌تواند باعث ایجاد عرق سوز شود. برای جلوگیری از آن بهتر است متناسب با دمای هوا لباس پوشید تا از گرم شدن بیش از حد پوست و التهاب منافذ عرق جلوگیری کند.

از گرما و نور خورشید دور بمانید: سعی کنید در ساعات اولیه صبح یا نزدیک به غروب خورشید در محیط باز حضور داشته باشید. هرچه بیشتر از نور خورشید دور باشید شرایط عرق کردن و ریسک عرق سوز شدن را کمتر می‌کنید.گفتنی است نوشیدن آب برای خنک نگه داشتن بدن حیاتی است؛ بنابراین برای جلوگیری از عرق سوز شدن به میزان کافی آب بنوشید.

درمان عرق‌‌سوز

حمام آب سرد: دوش گرفتن با آب خنک یا قرار گرفتن در یک وان پر از آب سرد می‌تواند التهاب پوست را کاهش داده و  از سوزش نواحی آسیب دیده جلوگیری کند. اگر می‌خواهید از وان آب سرد استفاده کنید بهتر است کمی جوش شیرین در آب حل کنید و سپس در آن قرار بگیرید. جوش شیرین التهاب پوست را کاهش می‌دهد.

استفاده از خیار، خنک کننده‌ی طبیعی پوست: یک عدد خیار را حلقه حلقه کرده و همراه با چند برش لیموی تازه در ظرف آب سرد قرار دهید تا حسابی خیس بخورد. سپس حلقه‌های خیار را به مدت ۱۰ دقیقه روی پوست آسیب دیده قرار دهید.روزی ۳ بار این کار را انجام دهید تا سوختگی‌ها کاملا درمان شوند.

استفاده از ژل آلوئه‌ورا: کمی از ژل آلوئه‌ورای تازه روی محل سوختگی بزنید و اجازه دهید ۲۰ دقیقه بماند، سپس با آب سرد بشویید. به یاد داشته باشید که تا درمان کامل، باید روزی ۲ بار این کار را انجام دهید.

 

منبع : فارس

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار