| کد مطلب: ۱۱۲۷۳۴۵
لینک کوتاه کپی شد

هشدار برای تب دنگی؛ بیماری هولناک تر از کرونا از راه رسید!

تب دنگی یک بیماری ویروسی است که از طریق گزش پشه‌های آلوده به ویروس دنگی به انسان منتقل می‌شود. علائم این بیماری معمولا تا هفت روز ادامه دارند. نکته بد ماجرا در این است که فعلا درمانی برای تب دنگی وجود ندارد و احتمال شباهت آن به بیماری کرونا نگران‌کننده است.

هشدار برای تب دنگی؛ بیماری هولناک تر از کرونا از راه رسید!

به گزارش آرمان ملی آنلاین، تب دنگی یک بیماری ویروسی است که از طریق گزش پشه‌های آلوده به ویروس دنگی به انسان منتقل می‌شود. علائم این بیماری معمولا تا هفت روز ادامه دارند. نکته بد ماجرا در این است که فعلا درمانی برای تب دنگی وجود ندارد و احتمال شباهت آن به بیماری کرونا نگران‌کننده است.

* متخصصان درمان این بیماری را حمایتی می‌دانند؛ داروها، مراقبت‌های پزشکی، کنترل فشار و روش‌های خانگی مراقبت که فقط برای تسکین درد تجویز می‌شوند.این بیماری بیشتر در مناطق گرمسیری و نیمه‌گرمسیری دیده می‌شود. البته این روزها به لطف مسافرت‌های بسیار و البته گردش پشه در نقاط مختلف، شیوع آن در سایر کشورها هم دیده می‌شود. نوع خفیف آن با تب و علائم مشابه سرماخوردگی همراه است، اما در مواردی اندک این ویروس شمایل مرگبار به خود می‌گیرد. بیمار ممکن است به افت فشار و خونریزی جدی مبتلا شود و در نهایت بر اثر ابتلا به این ویروس جان خود را از دست بدهد.

* تب دنگی یک بیماری ویروسی است که از طریق گزش پشه‌های آلوده به ویروس دنگی به انسان منتقل می‌شود. به این بیماری تب استخوان‌شکن هم گفته می‌شود. علائم آن تب، دردهای شدید عضلانی و مفصلی، سردرد، راش پوستی‌ و در برخی موارد حالت تهوع و استفراغ است. البته بسته به شدت بیماری، این علائم شدت و ضعف دارند. ایران هم جزء کشورهایی است که این بیماری به آن رسیده و این روزها بیش از پیش در گردش است.

* وزارت بهداشت اعلام کرده بود ‌تاکنون 138 نفر در کشور به این بیماری مبتلا شده‌اند. بنا بر گفته‌های حسین فرشیدی، معاون بهداشت وزارت بهداشت، از ۲۶ اردیبهشت تا 12 تیر، ۱۳۸ نفر به تب دنگی مبتلا شده‌اند که از این تعداد فقط هفت نفر در داخل مبتلا و مابقی وارداتی هستند؛ از پاکستان چهار مورد و بنین و عمان هرکدام یک مورد و امارات نیز ۱۲۵ مورد ابتلا‌ به کشور وارد شده‌اند. تا اوایل خرداد‌، هیچ مورد انتقال داخلی نداشته‌ایم. در این بازه زمانی نیز یک نفر به دلیل ابتلا‌ به تب دنگی فوت کرده است.

* او همچنین گفته که هفت مورد ابتلای داخلی بیانگر این است که بیماری در ایران به خوبی تحت کنترل است؛ «پشه آئدس در بندر خمیر و شهرستان سیریک در استان بوشهر شناسایی شد، اما در حال حاضر پشه در این شهرها وجود ندارد. وضعیت تب دنگی در کشور امارات مساعد نیست، به نحوی که بیمارستان ایرانیان در این کشور هیچ تخت خالی ندارد».

خبرگزاری ایلنا به نقل از مدیر برنامه مدیریت بیماری‌های منتقله وزارت بهداشت نوشته است:

* پشه آئدس در مناطق گرمسیری شیوع بیشتری دارد، اما در ایران هم برخی نقاط به محل گردش این پشه بدل شده است. استان گیلان در شمال کشور تقریبا در تمامی مناطق به پشه آئدس آلوده است. همچنین استان سیستان‌و‌بلوچستان بیشتر در بخش جنوبی استان یعنی مناطقی مانند چابهار و کنارک، استان هرمزگان تقریبا در تمامی مناطق و استان بوشهر شهرستان‌های کنگان و عسلویه آلوده به پشه آئدس هستند.

* مناطق شمالی کشور به پشه آئدس البوپیکتوس آلوده است که یک گونه از آئدس مهاجم است. مناطق جنوبی کشور به آئدس اجیپتی آلوده است که این نوع آئدس نیز آئدس مهاجم است. در‌واقع دو نوع آئدس مهاجم داریم؛ یعنی پشه آئدس که بومی کشور ما نیست و از جای دیگری آمده است و آئدسی که در اکثر مناطق کشور ما وجود دارد که مهاجم نیست. آئدسی است که بیماری را منتقل نکرده و نمی‌تواند ویروس را حمل کند و صرفا یک گزش دارد که مشکلی را برای انسان ایجاد نمی‌کند.

 مینو محرز، متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری به خبرگزاری آنا می‌گوید:

* این بیماری سال‌هاست که در کشورهای آسیای جنوب شرقی بوده است. بیمارهایی داشتیم که به مالزی‌ یا دوبی سفر کرده و آنجا مبتلا شده بودند. وقتی پشه به کشور وارد شد و وقتی ویروسی وجود داشته باشد، طبیعتا انتقال پیدا می‌کند.

* بسیاری از افراد به صورت خفیف مبتلا می‌شوند. علائمی از‌جمله تب، درد کره چشم و‌... دارند؛ مشابه سرماخوردگی. اما بعضی با انواع خونریزی شدید از همه‌جا و اختلالات خونی مواجه‌اند که می‌تواند با مرگ‌و‌میر برای آنها همراه باشد. بنابراین اغلب موارد ابتلا خفیف است، اما در مواردی هم به مرگ منجر می‌شود.متأسفانه این ویروس به ایران وارد شده و مردم هم کار خیلی خاصی نمی‌توانند بکنند؛ «در خانه‌ها وجود توری برای جلوگیری از پشه لازم است، اما کسانی که در بیرون از خانه هستند، کار زیادی نمی‌توانند بکنند. ‌به هر حال حتما توصیه‌های وزارت بهداشت را جدی بگیرند و انجام دهند.

* این ویروس هنوز درمانی ندارد. یکی از کمپانی‌های آمریکایی به‌تازگی دارویی تولید کرده، اما هنوز آزمایشش را کامل پس نداده و درمان عمومی ندارد. واکسن این بیماری هم برای کسانی مفید است که قبلا یک بار به این بیماری به صورت خفیف مبتلا شده‌اند.شیوع این بیماری در بزرگسالان نسبت به کودکان بیشتر است: «افراد بزرگسال بیشتر مبتلا می‌شوند؛ چون آنها بیشتر در معرض محیط باز هستند و بیرون می‌روند و در معرض گزش پشه قرار دارند. اما امکان ابتلای کودکان هم وجود دارد.

* (با اشاره به وضعیت شیوع کرونا در ایران و چالش‌هایی که در زمان پاندمی کرونا در کشور داشتیم، درباره وضعیت فعلی نظام درمانی کشور): «کادر درمان کم شده است و بسیاری مهاجرت کرده‌اند. کسانی که همچنان مشغول‌ هستند نیز خسته شده‌اند. بااین‌حال، می‌دانیم که این بیماری مانند کرونا به پاندمی تبدیل نمی‌شود و طبیعتا کادر درمان هم مانند زمان کرونا درگیر نخواهند شد.

حسین فرشیدی، معاون بهداشت وزارت بهداشت نیز در این زمینه گفته است:

* کرونا بیماری ناشناخته‌ای بود که برای نخستین بار بشر با آن مواجه شد. این در حالی است که تب دنگی بیماری شناخته‌شده‌ای در دنیا‌ست.

پیام طبرسی، رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری نیز از دیگر کسانی است که سفر به کشورهای اطراف را عاملی برای ابتلا به این بیماری می‌داند. او در توضیحاتی می‌گوید:

* در ایران این ویروس در کسانی مشاهده شده که سابقه مسافرت به کشورهای حاشیه خلیج فارس را داشته‌اند. در‌واقع بعد از سیل دوبی فعالیت پشه‌ها بیشتر شد و شیوع بیماری گسترده‌تر شد. البته انتقالات داخلی هم در کشور بوده است. مثلا در استان‌های جنوبی به‌خصوص استان‌های حاشیه خلیج فارس و در استان‌های شمالی به‌خصوص گیلان مواردی گزارش شده است.این بیماری ویروسی است و در 95 درصد موارد مانند سایر بیماری‌های ویروسی با بروز علائمی مانند تب و لرز و سردرد و بدن‌درد بهتر می‌شود. اما در پنج درصد موارد ممکن است علائم شدید شود. به آن نشت عروقی می‌گوییم. در این افراد ممکن است بیماری با افت گلبول‌های سفید و پلاکت به سمت بیماری‌های خونریزی‌دهنده حرکت کند و به مرگ‌و‌میر افراد منجر شود.

* این ویروس شبیه به کرونا نیست و عامل انتقال آن پشه است. اگر با این پشه مبارزه شود، بیماری کنترل خواهد شد. مانند کرونا نیست که راه انتقال آن فرد به فرد باشد و همه ویروس را از همدیگر بگیرند. بیماری‌های منتقل میان انسان و حیوان به هر حال وجود دارد.

دکتر فرشید رضایی، مدیر دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت درباره علائم و درمان تب دنگی به ایسنا می‌گوید:

* بیماران باید بدانند که در صورت ابتلا به تب دنگی باید از خوردن قرص‌هایی مانند پروفن و ژلوفن خودداری کنند؛ چرا که شدت بیماری را افزایش می‌دهد. اغلب بیماران دارای علائم خفیف یا بدون علامت هستند؛ به عبارت دیگر، حدود ۴۰ تا ۸۰ درصد علائم ندارند. علائم این بیماری استخوان درد شدید و تب است. میزان مرگ و میر این بیماری نیز حدود یک درصد است.

* (با بیان اینکه افراد در صورت ابتلا به تب به تنهایی، لازم نیست به پزشک مراجعه کنند): بلکه این افراد می‌توانند به مراکز جامع سلامت مراجعه کنند یا با پزشک خانواده خود تماس بگیرند. کاهش تب پس از یک هفته نمایان می‌شود.؛ افراد با مراجعه به مراکز درمانی و انجام یک تست خون ساده می‌توانند از ابتلا به تب دنگی مطلع شوند. درمان بیماری نیز بر اساس علائم بروز یافته انجام می‌شود.

* مصرف مایعات و سوپ بسیار اهمیت دارد؛ اما از خوردن نوشیدنی‌های گازدار، چای و قهوه باید خودداری کرد. همچنین مصرف سبزیجات برای بیماری تب دنگی حائز اهمیت است.

* (درباره خبری مبنی بر وجود یک معجون جادویی برای تب دنگ در شبکه‌های مجازی): چنین مواردی کذب است و چنین معجونی وجود ندارد.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار