| کد مطلب: ۱۱۲۷۲۳۲
لینک کوتاه کپی شد

80 درصد بیماران تب دنگی علامت ندارند

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: در حال حاضر ۱۲۸ کشور درگیر تب دنگی شده‌اند که نسبت به سال ۱۹۶۰ با درگیری ۱۰ کشور، آمار چشمگیری است.

80 درصد بیماران تب دنگی علامت ندارند

به گزارش آرمان ملی آنلاین، شهنام عرشی، در کنگره یک روزه تب دنگی با اشاره به اینکه تب دنگی بیماری ویروسی است که توسط پشه منتقل می‌شود، اظهار کرد: این بیماری از سال ۲۰۱۹ به عنوان ۱۰ تهدید اصلی بشر از سوی سازمان بهداشت جهانی مطرح شده و شایع‌ترین بیماری است که از طریق ناقلین محلی منتقل می‌شود.

وی ابراز کرد: حدود ۲۰ درصد از بیماران علامت دار خواهند بود بنابراین موضوع مهم، بی علامت بودن حدود ۸۰ درصد بیماران مبتلا به این بیماری است و حجم بیشتر انتقال توسط افراد بدون علامت صورت می‌گیرد. ۴۰ تا ۵۰ درصد از جمعیت کره زمین در مواجهه با این نوع پشه هستند و این رقم سال به سال به دلیل تغییرات آب و هوایی، افزایش میانگین دما و آمار سفرها افزایش می‌یابد.

عرشی تصریح کرد: سال گذشته میلادی، بیشترین موارد گزارش شده این بیماری در دنیا به ثبت رسید و اپیدمی فراگیر در آمریکای جنوبی نیز بسیار وسعت زیادی داشت. در کشورهای اروپایی هم پشه ناقل اصلی بیماری aedes albopictus وجود دارد. بر اساس گزارش‌ها آسیای جنوب شرقی، منشأ اصلی این پشه و بیماری بوده است.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با بیان اینکه حدود ۷۰ تا ۷۵ درصد موارد بیماری در آسیای جنوب شرقی بوده است، گفت: در سال‌های گذشته در اندونزی، بنگلادش، هندوستان و تایلند این بیماری بسیار دیده شده است البته کشورهایی مثل سنگاپور تجربه بیشتری برای مقابله با این بیماری دارند.

وی ادامه داد: طبق مقایسه نقشه سال ۲۰۱۱ با نقشه سال گذشته شاهد گسترش بیشتر این بیماری در کشورهایی همچون آمریکای جنوبی، چین و استرالیا هستیم و برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس نسبت به ثبت این بیماری اقدام نکرده‌اند که این موضوع نگران کننده است البته اعلام ما به سازمان بهداشت جهانی از عواقب آینده این اپیدمی و جهت‌گیری کشورهای حاشیه خلیج فارس نسبت به کشور جلوگیری خواهد کرد.

عرشی در خصوص عامل اصلی این بیماری عنوان کرد: Aedes aegypti پشه مهاجم‌تری از نوع دیگر است که در ایران نیز بیشتر وجود دارد. به دلیل فیزیولوژی این پشه توصیه ما به مردم این است که به محض حضور در مناطق آلوده دو ساعت اول صبح و دو ساعت مانده به غروب با لباس پوشیده تردد داشته باشند.

به گفته وی، دو روز قبل از ایجاد علامت بالینی و دو روز بعد از شروع تب احتمال انتقال وجود دارد. انتقال پشه به انسان و انسان به پشه صورت می‌گیرد و انتقال انسان به انسان از طریق انتقال خون یا سرنگ آلوده، مادر به جنین و پیوند اعضا خواهد بود. همچنین طول عمر این پشه‌ها یک تا چهار هفته است، پشه‌های بالغ هر یک تا دو ساعت یک خونخواری و به طور متوسط در طول عمر خود ۴۰ تا ۵۰ خونخواری انجام می‌دهد.

منبع : مهر

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار