| کد مطلب: ۱۱۲۶۹۵۸
لینک کوتاه کپی شد

مدیر دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت:

تدوین بسته آموزشی مقابله با تب دانگ ؛ میزان مرگ و میر یک درصد است

مدیر دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از تدوین بسته‌های آموزشی مقابله با تب دانگ برای مسافران، کادر درمان و خبرنگاران خبر داد.

تدوین بسته آموزشی مقابله با تب دانگ ؛ میزان مرگ و میر یک درصد است

به گزارش آرمان ملی آنلاین فرشید رضایی افزود: با توجه به شیوع بیماری تب دانگ، هیچ محدودیتی برای سفر نیست، اما باید مسافران به خصوص از کشورهایی مانند امارات و تایلند نسبت به نکات خود مراقبتی آگاه باشند و بدانند برای پیشگیری از ابتلا به تب دنگ و گزش این پشه چه نکاتی را رعایت کنند.

وی اظهارداشت: مردم کشورمان نیز در صورت سفر به استان‌های در معرض خطر که عمدتا شهرهای جنوبی هستند، باید نکات ضروری مانند پوشیدن جوراب، پوشیدن لباس آستین بلند، شلوار بلند و استفاده از مواد دافع حشرات را رعایت کنند.

رضایی با بیان اینکه میزان مرگ ومیر بیماری تب دانگ حدود یک درصد است، تاکید کرد: بیماران مبتلا به تب دانگ حدود ۴۰ تا ۸۰ درصد علائم ندارند و رعایت موارد بهداشتی می‌تواند میزان ابتلا به تب دنگ را تا ۷۰ درصد کاهش دهد.

به گفته وی، افراد با مراجعه به مراکز درمانی و انجام یک تست خون ساده می‌توانند از ابتلا به تب دنگ مطلع شوند و درمان بیماری نیز بر اساس علائم بروز یافته انجام می‌شود.

ویروس دانگ که جزء فلاوی ویروس ها هستند، چهار نوع سروتایپ دارد و این بدان معناست که امکان دارد فردی ۴ بار به ویروس آلوده شود. سروتایپ نوع دوم، سروتایپ غالب است. ویروس دانگ از طریق گزش پشه آئدس اجیپتی و آئدس آلبوپیکتوس انتقال می یابد. این پشه ها ویروس زیکا و چیکونگونیا را نیز انتقال می دهند.

بیماری دانگ فازهای عفونی مختلفی دارد که شامل فاز تب، فاز بحرانی و فاز نقاهت است.

حسین فرشیدی معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز پیش تر گفته بود: از اردیبهشت امسال تاکنون ۱۳۸ مورد ابتلا به تب دانگ شناسایی شده که بیشتر از کشورهای امارات، پاکستان، عراق و غیره بوده و فقط هفت مورد ابتلا از داخل کشور بوده است. شهرهای هرمزگان، سیستان و بلوچستان، بوشهر، گیلان درگیر بیماری تب دنگ هستند و مازندران و گلستان نیز در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند.

وی اظهارداشت: وزارت بهداشت فقط ۲۰ درصد و ۸۰ درصد مبارزه با پشه آئدس به همکاری سایر سازمانها از جمله استانداران، پدافند غیرعامل، گمرک، وزارت کشور، مرزداران و غیره وابسته است.

فرشیدی ادامه داد: در پاکستان به خصوص شهر پنجور چند سال اخیر بیماری تب دانگ شیوع داشته و این شهر کمتر از ۲۰۰ کیلومتر به مرز ما فاصله دارد و زوار اربعین از این مسیر صورت می گیرد.

به گفته معاون بهداشت، در سال ۱۳۹۵ نظام مراقبت از این بیماری در کشور آغاز و در سال ۹۸ پشه آئدس شناسایی شد، تب دانگ مانند سایر بیماریهای عفونی مانند کرونا، مالاریا از انسان به انسان سالم قابل انتقال است و خوشبختانه دستورالعمل درمانی آن نیز در کشور وجود دارد.

فرشیدی تصریح کرد: پشه آئدس خونخواری انجام می دهد و می تواند افراد زیادی را آلوده کند، اولین مورد آلوده به این پشه از کشور امارات بوده، این روند افزایش یافته و به تعداد مبتلایان افزوده شد.

منبع : ایرنا

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار