| کد مطلب: ۱۱۲۶۲۸۰
لینک کوتاه کپی شد

مکملی که از چاقی کودکان پیشگیری می‌کند

رضوی پژوهشگران دریافتند، مصرف مکمل‌های روغن ماهی توسط پدران ممکن است خطر چاقی کودکان را کاهش دهد.

مکملی که از چاقی کودکان پیشگیری می‌کند

به گزارش آرمان ملی آنلاین ، فقط رژیم غذایی مادر نیست که بر سلامت آینده کودک تاثیر می‌گذارد بلکه رژیم غذایی پدر نیز می‌تواند تاثیر بسزایی بر سلامت فرزندان داشته باشد.

بر اساس نتایج تحقیق جدید، تغییر ساده در رژیم غذایی، با مصرف مکمل‌های روغن ماهی توسط پدران، ممکن است به کاهش خطر چاقی در فرزندانشان کمک کند.

چاقی، نگرانی مبرم بهداشت جهانی محسوب می‌شود و تا سال ۲۰۲۲ بیش از ۳۹۰ میلیون کودک و نوجوان را تحت تاثیر قرار داده است. شیوع چاقی در دوران کودکی به‌طرز چشمگیری افزایش یافته و از ۸ درصد در سال ۱۹۹۰ به ۲۰ درصد در سال ۲۰۲۲ رسیده است. چاقی خطر ابتلا به اختلالات متابولیک مانند دیابت، فشار خون بالا و کلسترول بالا را افزایش می‌دهد.

آخرین نتایج پژوهش ارائه شده در نشست سالانه انجمن تغذیه آمریکا که در شیکاگو آمریکا برگزار شد، مصرف مکمل روغن ماهی در پدران را به عنوان «سلاح مخفی» برای مبارزه با موضوع چاقی کودکان پیشنهاد کرد.

اگرچه نتایج تحقیقات قبلی فواید مکمل‌های روغن ماهی را در مادران برای کاهش خطر چاقی کودکان نشان داده‌اند اما محققان می‌گویند این اولین پژوهشی است که به‌طور انحصاری الگوهای وراثت پدری را ارزیابی می‌کند.

گروه پژوهشی بررسی حیوانی را شامل ۱۵۰ موش نر انجام داد که با رژیم غذایی پرچرب تغذیه می‌شدند و برخی از آنها قبل از جفت‌گیری با موش‌های ماده با رژیم غذایی کم‌چرب، روغن ماهی بیشتری دریافت کردند.

وزن فرزندان موش‌های نر که روغن ماهی دریافت کردند در هفت و ۲۱ روزگی در مقایسه با موش‌هایی که پدرانشان روغن ماهی دریافت نکردند، کمتر بود. فرزندان ماده از گروه روغن ماهی نیز سلامت متابولیک بهتری با بهبود کلیرانس گلوکز و حساسیت به انسولین نشان دادند.

لاتا رامالینگام، پژوهشگر ارشد این پژوهش اظهار کرد این مفهوم، پتانسیل قابل توجهی برای تغییر شکل راهکارهای ما در مبارزه با چاقی کودکان ارائه می‌دهد. آینده‌ای را تصور کنید که در آن راهنمایی‌های غذایی قبل از بارداری فقط به مادران معطوف نمی‌شود، بلکه پدران را نیز شامل می‌شود و آنها را قادر می‌سازد تا نقش فعال‌تری در ارتقای سلامت فرزندان خود ایفا کنند.

اکنون پژوهشگران در حال بررسی چگونگی تاثیر تغییرات رژیم غذایی بر اسپرم و چگونگی تاثیر این انتقال اطلاعات بر نسل‌های آینده هستند.

در حالی که تحقیقات انسانی بیشتری مورد نیاز است اما این کشف مرز جدیدی در درک ما از چگونگی تاثیر والدین، فراتر از ژنتیک، بر سلامت فرزندان خود باز کرده است. روغن ماهی، مکملی بی‌خطر و در دسترس، می‌تواند به سلاحی قدرتمند در مبارزه ما با چاقی برای نسل بعدی سالم‌تر تبدیل شود.

 

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار