| کد مطلب: ۱۱۲۳۷۸۲
لینک کوتاه کپی شد

مشکلات بیمه تکمیلی بازنشستگان

واقعیت امر این است که شرکت آتیه‌سازان حافظ به عنوان تأمین‌کننده بیمه تکمیلی یک صندوق است و ماهیت شرکت بیمه ندارد.

مشکلات بیمه تکمیلی بازنشستگان

به گزارش آرمان ملی آنلاین، مهرداد دارانی (عضو کمیته بیمه و تأمین اجتماعی خانه کارگر) با اشاره به معضلات بیمه تکمیلی بازنشستگان در سال‌های اخیر اظهار می‌کند: واقعیت امر این است که شرکت آتیه‌سازان حافظ به عنوان تأمین‌کننده بیمه تکمیلی یک صندوق است و ماهیت شرکت بیمه ندارد. یعنی از نظر فنی در قیاس با یک شرکت بیمه کسری‌هایی دارد؛ ضمن اینکه از نظر سازمانی ذیل بیمه سلامت و وزارت بهداشت است و همین دو مسئله باعث شده نسبت متفاوتی با بیمه‌گران دولتی و خصوصی دیگر داشته باشد.

وی با بیان اینکه «بیمه آتیه‌سازان حافظ متأسفانه ذیل بیمه مرکزی نیست» اظهار کرد: ما مثلا در حوزه بیمه مرکزی چیزی به نام «مانده» نداریم. ۵۰ درصد بیمه‌های اشخاص برای بیمه مرکزی می‌رود اما این برای بیمه آتیه‌سازان حافظ متفاوت است؛ زیرا در این صندوق بیمه‌گر تکمیلی، از صددرصد حق بیمه ۸۰ درصد مبلغ به خدمات بیمه تکمیلی اختصاص یافته و ۲۰ درصد برای هزینه‌های خودشان نگه داشته می‌شود.

دارانی تصریح کرد: اما شرکت‌های بیمه دیگر اگر ریسک را بپذیرند، خسارت ممکن است تا ۲۰۰ یا ۳۰۰ درصد حق بیمه نیز باشد و آنان نیز پرداخت را انجام دهند. اکنون با این وضعیت خاص مدیریتی بیمه‌گر تکمیلی ما نمی‌تواند ادامه مسیر دهد و حیات و ممات این مجموعه به همان دریافت ۲۰ درصد هزینه از ناحیه حق بیمه است.

این کارشناس حوزه تأمین اجتماعی اضافه کرد: در دهه‌های گذشته اساسنامه بیمه آتیه‌سازان حافظ چنان تغییر کرد که با اضافه‌کردن‌ بندی مقرر شد که بیمه‌های تکمیلی نیز می‌تواند ذیل بیمه این شرکت باشد. از آنجا که این مجموعه ذیل وزارت بهداشت است، بیمه مرکزی که خود دولتی است نتوانسته این مجموعه را ذیل خود درآورد. نامه‌نگاری‌هایی در این رابطه صورت گرفته است که بر اساس آن بیان شده که باید این شرکت ذیل بیمه مرکزی درآید، اما این نامه‌نگاری‌ها هنوز به ثمر نشسته است. علت این است که شرکت می‌خواهد این حالت ۲۰-۸۰ خود را حفظ کند. این در حالی است که اگر این مجموعه زیر نظر بیمه مرکزی بیاید، دیگر به یک وظیفه تخصصی عمل می‌کند.

وی تأکید کرد: بیمه مرکزی در بیمه اموال ۲۵ درصد حق بیمه و در بیمه‌های اشخاص ۵۰ درصد حق بیمه را می‌گیرد و بر عملکرد شرکت‌های بیمه ذیل خود نظارت می‌کند. بعدا در صورت وقوع خسارت یا هزینه، این مبلغ را برمی‌گرداند. این روابط مالی باعث ایجاد نظارت از بالا به پایین به شرکت‌های بیمه می‌شود.

دارانی تأکید کرد: علت نارضایتی بازنشستگان کشوری و تأمین اجتماعی از بیمه تکمیلی‌شان این است که به دلیل همین نظام ۲۰-۸۰ حق بیمه به دلیل فشار هزینه‌های درمانی شرکت بیمه‌کننده تکمیلی با وقوع هزینه‌ها مجبور است مبالغ را امحال کرده و به آینده موکول کند و تسویه‌حسابی با فاکتورهای درمانی رخ ندهد. در برخی موارد نیز برای جلوگیری از این روند، مجبور به قراردادن فرانشیزهای نامتعارف در برخی موارد درمانی مهم تکمیلی شده که هزینه از جیب بازنشسته از این طریق افزایش می‌یابد.

عضو کمیته بیمه و تأمین اجتماعی خانه کارگر اظهار کرد: البته خود آتیه‌سازان حافظ بهانه‌هایی مانند تسویه دیرهنگام حق بیمه‌های سازمان تأمین اجتماعی با این شرکت را مطرح می‌کند؛ زیرا نیمی از هزینه‌های بیمه تکمیلی با تأمین اجتماعی و نیمی با بازنشستگان است. در سال گذشته ۱۰ هزار میلیارد تومان از طریق صندوق و ۱۰ هزار میلیارد تومان از طریق بازنشستگان به این شرکت در حوزه بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی پرداخت شد که مبلغ کمی نیست. این در حالی است که بیمه دولتی ایران در سال‌های پیش با کانون وکلا قرارداد بیمه تکمیلی‌ای داشت که تا حدود ۳۰۰ درصد ضریب پوشش خسارت داشت؛ این التزام بیمه‌گر به قرارداد را می‌رساند اما بیمه تکمیلی ما ملتزم نیست!

 

منبع : ایلنا

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار