| کد مطلب: ۱۱۲۳۵۶۳
لینک کوتاه کپی شد

متهمان، طرفدار احکام این قاضی هستند!

به احکام جالب و متفاوتی که صادر می‌کند زبانزد شده.

متهمان، طرفدار احکام این قاضی هستند!

به گزارش آرمان ملی آنلاین، اهالی روستاهای اطراف مراغه هم اسمش را وقتی شنیدند که راه‌های روستا خط‌کشی شد و سر و سامان گرفت؛ همان جاده‌های باریک دو طرفه و بدون خط‌کشی که بارها و بارها تصادفات مرگ‌باری را رقم زده‌بود. جالب اینکه این طرح نه از سوی اداره راه و شهرسازی بلکه از سوی رئیس دادگاه بخش سراجو در شهرستان مراغه استان آذربایجان شرقی و به عنوان یک حکم جایگزین حبس اجرا شده‌است. «طاهر انوری» در گفت و گویی درباره احکام جایگزین متفاوتی که برای اهالی در نظر می‌گیرد، می‌گوید. او معتقد است متهمان جرائم غیر عمدی با اجرای این احکام توانسته‌اند شیرینی نیکوکای را تجربه کنند و حالا خودشان هم ایده‌های خوبی را به عنوان حکم جایگزین حبس مطرح می‌کنند. از ابتدای سال و با رای این دادگاه، ۱۰۸ فقره حکم جایگزین حبس برای امور عام‌المنفعه صادر شده‌است.

چرا این‌قدر روی صدور احکام جایگزین حبس اصرار دارید و برای اجرای آن همه حوزه‌ها را در نظر می‌گیرید؟ به هر حال هر نهادی برای تامین نیازهای خود برنامه‌هایی دارد.

بر اساس قانون آن دسته از مرتکبان جرائم عمد که حداکثر مجازات‌شان ۳ ماه حبس است، به مجازات جایگزین حبس محکوم می‌شوند. حبس نه تنها به متهم بلکه مهم‌تر از آن برای خانواده‌اش با تحمیل فشار و مشکلات زیاد عاطفی و اقتصادی همراه است. محیط زندان هم اثرات نامطلوبی روی فرد زندانی دارد. در واقع هم متهم و هم خانواده‌اش با حکم حبس وارد چالش‌ها و مشکلات جدیدی می‌شوند. احکام جایگزین حبس سبب شده تا متهمان راه تازه‌ای را پیش پای خود ببینند.

خط‌کشی راه‌های روستایی در مراغه حسابی نقل محافل شده است و محلی‌ها از اینکه جاده سر و سامان گرفته احساس رضایت دارند. ایمن‌سازی جاده کجا و قاضی و دادگاه کجا؟

خط‌کشی راه‌های روستایی یکی از احکام جایگزین حبس است که از ابتدای سال ۱۴۰۳ در حال اجراست. از آنجا که یکی از علل تصادف‌های جرحی و منجر به مرگ در روستاهای مراغه همین جاده‌های ناایمن به دلیل نداشتن خط‌کشی بود تصمیم گرفتم مقصر حادثه تصادف را که به حبس یا پرداخت جزای نقدی محکوم شده به جای حبس به خرید رنگ برای خط‌کشی راه‌های روستایی مکلف کنم. علاوه بر راه‌های روستایی، تامین وسایل ایمن سازی جاده مراغه_هشترود با ۸۰ حکم حبس جایگزین شد.

نهادهای مرتبط چگونه برای اجرای طرح همکاری کردند؟

با همکاری دادگاه، متهمان برای خرید رنگ مورد نیاز خط‌کشی راه‌های روستایی مکلف شدند. حدود ۳۰۰ میلیون تومان برای خط‌کشی، تامین گاردیل و علائم راهنمایی و رانندگی از جمله تابلوی سبقت ممنوع و چراغ‌های چشمک‌زن از محل احکام جایگزین هزینه شده‌است. اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای مراغه هم بیش از ۴۵ کیلومتر از راه‌های اصلی و فرعی ۳۰ روستا را از این طریق خط‌کشی کرد. همچنین از محل احکام دادگاه بخش سراجو در ۵ نقطه حادثه خیز جاده مراغه_هشترود و راه‌های روستایی، اصلاح هندسی، محافظ و علایم راهنمایی نصب شد. با این حال همچنان تقاضا برای ادامه صدور احکام جایگزین برای افزایش ایمنی راه‌های روستایی به دلیل کاهش تصادف‌ها ادامه دارد و با استقبال مردم روبه‌رو شده. برای من هم جالب است که متهمان به صدور احکام جایگزین اعتراضی ندارند. امیدوارم این طرح که از مراغه آغاز شده به فرهنگ‌سازی در استان منجر شود.

تجهیز مدارس هم از احکام جایگزینی است که با استقبال آموزش و پرورش روبه‌رو شده.

برخی مدارس بخش سراجو و همین‌طور روستاهای مراغه استاندارد لازم آموزشی را ندارد. از کتابخانه بگیر تا سرویس بهداشتی مدارس. یکی از احکام جایگزین حبس این بوده که افراد با همکاری مدیران مدارس به میزان جزای نقدی که دارند در در روستاهای احمدآباد و آلماچوان فقط کتاب آموزشی بخرند یا تعمیرات مدرسه را انجام بدهند. مثلا در یکی از مدارس مقطع متوسطه دخترانه روستا، دانش‌آموزان به یک دستگاه پرینتر نیاز داشتند که با یک حکم جایگزین این پرینتر تهیه شد. برخی مدارس که دانش‌آموزان کم‌بضاعت دارند تقاضای بسته‌های لوازم‌التحریر دارند. نکته اینجاست که متهمان هم از این اقدام رضایت دارند و می‌بینم که این کار را داوطلبانه نیز ادامه می‌دهند.

دامنه‌های احکام جایگزین شما به خانه سالمندان و اورژانس مراکز درمانی هم رسیده.

خرید ویلچر برای بهزیستی و تهیه اقلام بهداشتی برای خانه سالمندان مراغه هم یکی دیگر از احکام جایگزین بوده است. کپسول اکسیژن و مانومتر هم برای اورژانس برخی مراکز درمانی تهیه شده.

به پیشنهاد متهم

پیشنهاد متهمان محکوم به جرائم غیر عمدی برای احکام جایگزین هم گاهی از سوی «طاهر انوری» پذیرفته و اجرا شده‌است. او می‌گوید: «در آستانه سال نو بود که می‌خواستم برای یکی از متهمان حکم جایگزین صادر کنم. خودش گفت من می‌خواهم به کمیته امداد کمک کنم. حکمش این شد که ۲۰۰ مرغ برای مددجویان کمیته امداد تهیه کرد.»

منبع : همشهری آنلاین

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار