| کد مطلب: ۱۰۹۰۴۲۱
لینک کوتاه کپی شد

۲۱ درصد زوجینِ متقاضی طلاق به زندگی مشترک بازگشتند

معصومه توکلی مدیرکل دفتر مشاوره و امور روانشناختی معاونت سلامت اجتماعی سازمان بهزیستی از ارائه ۱۱۰ هزار و ۹۹۹ جلسه مشاوره برای زوجین متقاضی طلاق که در «سامانه تصمیم» ثبت‌نام کرده‌اند طی سه ماهه پاییز خبر داد و گفت: بیشترین فراوانی علل طلاق بر اساس داده‌های سامانه، عدم مسئولیت‌پذیری، عدم تسلط به تکنیک‌های مرتبط با مهارت‌های زندگی، بی‌توجهی، بددهنی، بی‌احترامی و طلاق عاطفی بوده است.

۲۱ درصد زوجینِ متقاضی طلاق به زندگی مشترک بازگشتند

مدیرکل دفتر مشاوره و امور روانشناختی معاونت سلامت اجتماعی سازمان بهزیستی از ارائه ۱۱۰ هزار و ۹۹۹ جلسه مشاوره برای زوجین متقاضی طلاق که در «سامانه تصمیم» ثبت‌نام کرده‌اند طی سه ماهه پاییز خبر داد و گفت: بیشترین فراوانی علل طلاق بر اساس داده‌های سامانه، عدم مسئولیت‌پذیری، عدم تسلط به تکنیک‌های مرتبط با مهارت‌های زندگی، بی‌توجهی، بددهنی، بی‌احترامی و طلاق عاطفی بوده است.

معصومه توکلی با بیان اینکه طرح «پیشگیری و مداخله در طلاق و کاهش عوارض ناشی از آن» با همکاری و هماهنگی قوه قضائیه در تمامی شهرستان‌های بالای ۵۰ هزار نفر جمعیت کشور (۳۰۷ شهر) از طریق سامانه تصمیم انجام می‌شود، اظهار کرد: از طریق این طرح امکان ارجاع متقاضیان طلاق توافقی برای انجام ارزیابی‌های روانی اجتماعی و دریافت خدمات تخصصی مشاوره‌ای از مراکز مشاوره و خدمات روانشناختی و کلینیک‌های مددکاری اجتماعی تحت نظارت سازمان بهزیستی فراهم شده است.

وی با اشاره به فرآیند ارائه خدمت در سامانه تصمیم، تصریح کرد: متقاضیان برای ثبت‌نام، پس از مراجعه به سایت زمان به آدرس https://zaman.behzisti.net/ و همچنین دریافت وقت مراجعه به مرکز غربالگری روانی اجتماعی (وقت و مرکز خالی)، به همراه همسر و مدارک هویتی به مرکز غربالگری روانی اجتماعی مراجعه می‌کنند و پس از تکمیل فرم‌های غربالگری و تشکیل جلسه ارزیابی برای زوجین، پرونده‌شان به یکی از مراکز مشاوره تخصصی ارجاع می‌شود. انجام مشاوره‌های تخصصی فرهنگ محور و استاندارد و پروسه آن ۴۵ روزه است که پس از اتمام بازه زمانی ۴۵ روزه و اعلام نظر به مرکز غربالگری روانی اجتماعی، نظر کتبی مرکز به پیشخوان قضایی یا بایگانی پرونده اعلام خواهد شد.

مدیرکل دفتر مشاوره و امور روانشناختی معاونت سلامت اجتماعی سازمان بهزیستی در ادامه ضمن ارائه آمار سه ماهه پاییز سامانه تصمیم، یادآور شد: در سه ماه سوم امسال بالغ بر ۱۱۰ هزار و ۹۹۹ جلسه مشاوره (شامل مشاوره‌های روانشناسی، مددکاری، حقوقی و مذهبی) برای زوجین متقاضی طلاق که در سامانه تصمیم ثبت‌نام کرده‌اند برگزار شده تا از طریق این مشاوره‌ها، نسبت به کاهش تعارضات و مشکلات خانوادگی آنها و بازگشت آنها به زندگی مشترک و همدلانه کمک شود.

توکلی ادامه داد: طرح «پیشگیری و مداخله در طلاق و کاهش عوارض ناشی از آن» و به دنبال ارائه خدمات روانشناسی به زوجین متقاضی در سال جاری منجر به سازش ۲۱.۹۸ درصد زوجین و بازگشت به زندگی مشترک شده است.

به گفته وی، در پاییز سال گذشته در مجموع ۵۶۰ هزار و ۱۹۳ جلسه مشاوره روانشناسی و مددکاری انجام شد که با توجه به اینکه در پاییز سال جاری ۸ استان کاملا از سامانه تصمیم خارج شده‌اند، آمار تعداد جلسات در مجموع کاهش یافته است.

توکلی درخصوص عمده مشکلات زوجینِ متقاضی طلاق در این بازه زمانی یادآور شد: بیشترین فراوانی علل طلاق بر اساس داده‌های سامانه تصمیم، عدم مسئولیت‌پذیری، عدم تسلط به تکنیک‌های مرتبط با مهارت‌های زندگی، بی‌توجهی، بددهنی، بی‌احترامی و طلاق عاطفی بوده است.

مدیرکل دفتر مشاوره و امور روانشناختی معاونت سلامت اجتماعی سازمان بهزیستی همچنین در پاسخ به این سوال که چند درصد مراجعان فاقد بضاعت مالی بوده‌اند؟، تاکید کرد: سالانه بالغ بر ۱۰ درصد افراد فاقد بضاعت لازم تشخیص داده می‌شوند و خدمات رایگان دریافت می‌کنند. لازم به ذکر است یک جلسه ارزیابی روانی و اجتماعی (غربالگری) برای همه افراد به صورت رایگان انجام می‌شود و سازمان بهزیستی بابت آن به مراکز، یارانه پرداخت می‌کند.

 

منبع : ايسنا

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار