| کد مطلب: ۱۰۸۹۹۱۷
لینک کوتاه کپی شد

۸۵ درصد آب در کشاورزی مصرف و ۵۰ درصدش از بین می‌رود

عبدالرحیم هوشمند، هیئت علمی دانشکده مهندسی آب و محیط زیست اهواز گفت: بحث کم آبی و قرارگیری ایران در یک منطقه‌ی خشک بحث جدیدی نیست. بحث تغییر اقلیم و رشد جمعیت و استفاده نادرست از منابع موجود منجر به کاهش بهره‌وری شده است. این موضوع باعث می‌شود در فصل‌های مختلف سال از جمله زمستان دچار کم آبی در بسیاری از نقاط حتی نقاط پرباران باشیم. مثلا استان اردبیل ریزش‌ها ضعیف است که جای نگرانی بسیاری برای بعد از عید وجود دارد؛ بنابراین اصل بحث این است که مدیریت منابع آبی باید منابع فعلی را درست استفاده کند. منابع موجود ما جوابگوی جمعیت فعلی است.

۸۵ درصد آب در کشاورزی مصرف و ۵۰ درصدش از بین می‌رود

خبر خشک شدن سد‌ها و کمبود بارش نگرانی‌های بسیاری برای کلانشهر‌هایی مانند مشهد و تهران ایجاد کرده است. مدیریت نادرست آب در سال‌های اخیر و عدم افزیش بهره‌وری کشاورزی و مدرنسازی آبیاری، باعث ایجاد چالش‌های جدی در این زمینه شده است.

عبدالرحیم هوشمند، هیئت علمی دانشکده مهندسی آب و محیط زیست اهواز، درباره خشک شدن برخی سد‌ها در نزدیکی کلانشهر‌ها به «انتخاب» گفت: بحث کم آبی و قرارگیری ایران در یک منطقه‌ی خشک بحث جدیدی نیست. بحث تغییر اقلیم و رشد جمعیت و استفاده نادرست از منابع موجود منجر به کاهش بهره‌وری شده است. این موضوع باعث می‌شود در فصل‌های مختلف سال از جمله زمستان دچار کم آبی در بسیاری از نقاط حتی نقاط پرباران باشیم. مثلا استان اردبیل ریزش‌ها ضعیف است که جای نگرانی بسیاری برای بعد از عید وجود دارد؛ بنابراین اصل بحث این است که مدیریت منابع آبی باید منابع فعلی را درست استفاده کند. منابع موجود ما جوابگوی جمعیت فعلی است.

وی درباره آلودگی آب‌ها و هدررفت آب بیان کرد: من از گزارش آب‌های آلوده اطلاع ندارم، اما بیشترین‌ای مصرفی ما یعنی نزدیک ۸۵درصد در کشاورزی استفاده می‌شود و از این مقدار حدود ۵۰درصد آن از بین می‌رود. مقدار آب از بین رفته در کشاورزی بسیار زیاد است. در صنعت و شرب مقدار مصرف بسیار کمتر از کشاورزی است، اما بازیافت هزینه دارد. با توجه به کمبود آب فعلی کشور توصیه این است که آلودگی‌ها باید در محل اصلاح شود. مثلا قبل از ورود آب به تالاب انزلی باید در محل تصفیه صورت بگیرد؛ بنابراین باید اصلاح آب‌ها انجام شود و اگر این اتفاق نیوفتد منجر به کاهش کیفیت آب‌های مطلوب خواهیم شد.

هوشمند در رابطه با انتقال آب به نقاط مرکزی کشور گفت: در بحث استان خوزستان و اصفهان باید سیاستگذاران کشور یک تصمیم گیری برای نقشه توسعه داشته باشند. برداشت ما این است که مقدار آب موجود در اصفهان برای صنعت و شرب کفایت می‌کند، ولی به دلیل توسعه کشاورزی، نیاز آبی افزایش پیدا کرده است. یک بحث عمومی که در مجامع مطرح می‌شود این است که آب بدون هزینه کردن به جلگه خوزستان می‌آید؛ خوزستان زمین فراوان و مستعد برای کشاورزی دارد، اما چرا دولت با هزینه، آب را به مناطقی زراعی کشاورزی می‌برد و در آخر هم گران تمام می‌شود؟ اگر قرار است توسعه اتفاق بیفتد باید زمینه توسعه را با حداقل مصرف آب تعریف کنند. نیازی نیست که کشاورزی را در نقاط کم آب توسعه دهند. نتیجتا انتقال آب از کارون و نقاط دیگر که شرب و صنعت نیاز دارد قابل قبول است، اما برای کشاورزی منطقی نیست.

 

منبع : انتخاب

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار