| کد مطلب: ۱۰۸۹۲۶۱
لینک کوتاه کپی شد

از ۱۳۴ نیروگاه حرارتی کشور، فقط ۱۴ نیروگاه امکان مازوت سوزی دارند!

وزارت نفت با ارسال جوابیه‌ای به گزارش «انتخاب» با عنوان ««عمده نیروگاه‌ها مشغول مازوت سوزی اند» نوشت: هم اکنون از مجموع حدود ۱۳۴ نیروگاه حرارتی کشور فقط ۱۴ نیروگاه امکان مصرف مازوت دارند و سایر نیروگاه‌هایی که با سوخت مایع کار می‌کنند از گازوییل استفاده می‌کنند. در سال جاری با توجه به تامین گاز بیشتر برای نیروگاه¬ها از ابتدای سال، مصرف مازوت در نیروگاه‌ها دیرتر شروع شد و در مورد نیروگاه شازند نیز با هماهنگی انجام شده با شرکت ملی گاز، امکان گازسوز شدن یکی از واحد‌هایی که با سوخت مایع کار می‌کرد، فراهم شده است. تعدادی از نیروگاه‌های با قابلیت مازوت¬سوزی نیز هنوز از سوخت مازوت استفاده نمی‌کنند. بعضی از این نیروگاه‌ها مانند نیروگاه بعثت تهران سالهاست که از مازوت استفاده نکرده اند.

از  ۱۳۴ نیروگاه حرارتی کشور، فقط ۱۴ نیروگاه امکان مازوت سوزی دارند!
وزارت نفت با ارسال جوابیه‌ای به گزارش «انتخاب» با عنوان « «عمده نیروگاه ها مشغول مازوت سوزی اند» پاسخ داده است.
 
متن جوابیه به شرح زیر است: 
 
با سلام و احترام، نظر به انتشار مصاحبه آقای محمدحسن آصفری، نماینده محترم مردم اراک، خنداب و کمیجان با سایت انتخاب مورخ 16/10/1402 با عنوان «عمده نیروگاه ها مشغول مازوت سوزی اند» و طرح پاره¬ای موارد خلاف واقع، ترتیبی اتخاذ فرمایید وفق ماده 23 قانون مطبوعات، توضیحات پیوست به منظور تنویر افکار عمومی و آگاهی مخاطبان آن رسانه، با همان فونت و در همان جایگاه انتشار یابد.
 
نظر به انتشار مصاحبه آقای محمدحسن آصفری، نماینده محترم مردم اراک، خنداب و کمیجان با سایت انتخاب مورخ 16/10/1402 با عنوان «عمده نیروگاه ها مشغول مازوت سوزی اند» توضیحاتی به منظور آگاهی ایشان و تنویر افکار مخاطبان سایت انتخاب ارائه می شود:
 
1- هم اکنون از مجموع حدود 134 نیروگاه حرارتی کشور فقط 14 نیروگاه امکان مصرف مازوت دارند و سایر نیروگاههایی که با سوخت مایع کار می کنند از گازوییل استفاده می کنند. در سال جاری با توجه به تامین گاز بیشتر برای نیروگاه¬ها از ابتدای سال، مصرف مازوت در نیروگاهها دیرتر شروع شد و در مورد نیروگاه شازند نیز با هماهنگی انجام شده با شرکت ملی گاز، امکان گازسوز شدن یکی از واحدهایی که با سوخت مایع کار می کرد، فراهم شده است. تعدادی از نیروگاه های با قابلیت مازوت¬سوزی نیز هنوز از سوخت مازوت استفاده نمی کنند. بعضی از این نیروگاه ها مانند نیروگاه بعثت تهران سالهاست که از مازوت استفاده نکرده اند.
 
2- استفاده از سوخت مایع در نیروگاهها در فصل زمستان با توجه به رشد غیرقابل مهار مصارف گاز در بخش خانگی اجتناب ناپذیر است و علی رغم رشد تولید هر ساله گاز، بازهم کشور ناگزیر از جایگزینی مصرف سوخت مایع با گاز در برخی نیروگاهها و صنایع عمده است. با این وجود در سال جاری تحویل گاز به نیروگاهها بیش از 12 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد داشته است.
 
3- برخلاف اظهار نظر صورت گرفته، جمهوری اسلامی ایران همه ساله رشد تولید گاز داشته و در زمینه توزیع گاز نیز هم اکنون 98.5 درصد از شهرها و 90 درصد روستاهای کشور به شبکه ملی گاز متصل هستند و بیش از 30 میلیون مشترک اعم از خانگی، تجاری، صنعتی و نیروگاهی از گاز طبیعی استفاده می کنند. تنها ظرف 2 سال فعالیت دولت سیزدهم 5350 روستا، 43 شهر و 8300 واحد صنعتی خرد و کلان به شبکه مصرف گاز اضافه شده است.
 
4- تولید روزانه گاز ایران از میدان پارس جنوبی بیشتر از میزان برداشت گاز قطر است و هیچ تعللی در برداشت از این میدان وجود ندارد و با طرح ابتکاری آغاز تولید گاز از فاز 11 پارس-جنوبی در نقطه صفر مرزی این میدان مشترک حداقل3 سال زودتر از برنامه قبلی، ضمن رشد تولید گاز از تغییر موازنه برداشت به نفع قطر جلوگیری نمود. ایران هم اکنون، سومین تولیدکننده گاز و در عین حال چهارمین مصرف کننده عمده گاز در جهان است.  
 
5- مقایسه سرمایه گذاری انجام شده در بخش انرژی سایر کشورهای هم رده ایران با واقعیتهای موجود در زمینه سرمایه گذاری برای توسعه میادین جدید گازی و با توجه به کم کاری صورت گرفته در دولتهای قبل، با انباشت نیاز سرمایه گذاری مواجه هستیم و سهم 14.5 درصدی صنعت نفت از عواید حاصل از فروش نفت به هیچ وجه کفاف سرمایه گذاری مورد نیاز را نمی دهد و این رقم به سختی صرف حفظ و نگهداشت سطح تولید فعلی است. با این وجود با اولویت گذاری منابع، هم اکنون تمامی میدان های مشترک نفت و گاز مشترک کشور تعیین تکلیف شده و توسعه و بهره برداری از آنها در حال انجام است و در برخی میادین فوق عظیم از جمله آزادگان، فاز اول توسعه آن تکمیل و تولید از این میدان مشترک با عراق در حال انجام است و بزودی قرارداد فاز دوم  آن امضا می شود. همچنین در میدان نفتی فروزان نیز با نصب سکوی جدید و راه اندازی آن تولید از این میدان دریایی ارتقا خواهد یافت. در میدان مشترک بلال نیز برای اولین بار دکل حفاری مستقر شده و در حال حفاری است. بقیه میادین مشترک نیز یا تولیدی هستند یا تعیین تکلیف شده اند.
 
6- مدیریت مصرف افسارگسیخته بنزین در 2 سال اخیر و بعد از پایان محدودیتهای دوران کرونا، بدون استفاده از ابزار قیمتی و صرفا با مدیریت توزیع و تقویت نظارتهای هوشمند و به کارگیری سامانه های دقیق به منظور جلوگیری از قاچاق سوخت، از جمله فعالیتهای درخشان دولت به این منظور است و امیدواریم صاحبان تریبون، با تشریح این شرایط برای مخاطبان و موکلان خود، بگویند که دولت چگونه زیر شدیدترین فشارها برای صیانت از ثروت ملی، همه دشواری¬ها را به جان می¬خرد تا بدون فشار بر مردم، امکان سوء استفاده را به حداقل برساند و وضعیت ناترازی انرژی به ارث رسیده را مدیریت کند.
 
7- اینکه «کار و فعالیت» شبانه¬روزی دهها هزار نفر از پرسنل اعم از مدیران، کارشناسان مهندسان، متخصصان و کارگران خدوم صنعت نفت در سخت¬ترین شرایط آب و هوایی دیده نشود و حتی آن را «نمایشی و شعاری» بدانند، چیزی از بهای فعالیت¬های انجام شده صنعت نفت کم نمی کند اما هر مخاطبی را در منصفانه بودن بعضی اظهار نظرها  به تردید می اندازد. صنعت نفت، مستظهر به پشتیبانی ارکان نظام و مردم سرافرازمان در ظالمانه ترین شرایط تحریمی در مقابل جهان استکبار ایستاده و با بذل جان و مال و آبرو برای تامین نیازهای کشور عزیز و صیانت از منابع ملی با تمام وجود تلاش می کند به گونه ای که مقام معظم رهبری آن را مصداق واقعی «جهاد فی سبیل الله» می دانند و همین برای تلاشگران این عرصه و صنعتگران حوزه نفت کافی است. 

 

منبع : انتخاب

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار