| کد مطلب: ۱۰۸۱۸۹۹
لینک کوتاه کپی شد

هر ایرانی روزی ۶ ساعت در فضای مجازی!

بر اساس پژوهش‌های موجود، افراد در سال ۲۰۲۳، به طور میانگین حدود ۶ ساعت از شبانه‌روز خود را در فضای مجازی سپری می‌کنند و این کاربرد گسترده، اهمیت توسعه سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی را بین شهروندان نشان می‌دهد.

هر ایرانی روزی ۶ ساعت در فضای مجازی!

تحلیلگر رسانه گفت: مطالعات انجام شده در سال ۲۰۲۳ میلادی نشان می دهد که مردم جهان در ۲۴ ساعته شبانه‌روز حدود ۶ ساعت در فضای مجازی زیست می‌کنند و وقت خود را می‌گذرانند.

سینا قربانی روز پنجشنبه، افزود: در جهان امروز، استفاده از فضای مجازی در میان آحاد افراد جامعه فراگیر شده و این فضا تبدیل به یک جزء جدایی ناپذیر و پراهمیت در زندگی روزمره تبدیل شده است.

وی ادامه داد: بر اساس پژوهش‌های موجود، افراد در سال ۲۰۲۳، به طور میانگین حدود ۶ ساعت از شبانه‌روز خود را در فضای مجازی سپری می‌کنند و این کاربرد گسترده، اهمیت توسعه سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی را بین شهروندان نشان می‌دهد.

این تحلیلگر رسانه با اشاره بر اینکه استفاده گسترده از فضای مجازی از یک‌سو و سیل تحولات عظیم در این حوزه از سوی دیگر، یک آگاهی فراگیر در سطح جامعه و در مواجهه با این فضا را طلب می‌کند، اظهار کرد: اگرچه استفاده از فضای مجازی و ابزارهای دیجیتال، سبب تسهیل برخی از شاخص‌های زندگی روزمره افراد جامعه شده است، اما از سوی دیگربستری برای بمباران اطلاعاتی معارضین و سردرگمی افکارعمومی میان انبوهی از اطلاعات شده است.

قربانی می‌افزاید: افراد به طور روزمره با فناوری‌های جدید مواجه شده و تحت تاثیر محتواهای گوناگون قرار می‌گیرند، اما توانایی و آگاهی استفاده از این فناوری‌های نوین را نداشته و بعضا در تشخیص اطلاعات صحیح و ناصحیح دچار خطا شناختی و محاسباتی می‌شوند.

وی تصریح کرد: آموزش سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی به آحاد جامعه و افزایش سطح آگاهی آنان در این زمینه دارای اهمیت فراوان است و می‌بایست در اولویت تمامی مدیران قرار بگیرد که متاسفانه بسیاری از مدیران در این حوزه دچار ساده‌انگاری شده‌اند.

این کارشناس مسائل رسانه با تاکید بر اینکه تغییر و تحول‌های سریع در حوزه فضای مجازی، سبب شده است که عموم افراد نتوانند خود را همگام با رشد این فضا به روزرسانی نمایند و تنها به کاربری سطحی تبدیل شده‌اند، گفت: این مسئله به‌شدت افراد جامعه را در برابر تهدیدات موجود فضای مجازی آسیب‌پذیر کرده است، لذا نقش مسئولان در توانمند کردن افراد جامعه در این زمینه بسیار با اهمیت و مهم است.

قربانی افزود: سطح سواد اطلاعاتی در کشور ما وضعیت مطلوبی ندارد و نسبت به میانگین جهانی، پایین‌تر است و مطالعات اسناد نشان می‌دهد که اغلب فعالیت‌های داخل کشور در حوزه سواد رسانه‌ای، ابعاد مختلف فضای مجازی را دربر نمی‌گیرد و غالبا بر اساس نمونه‌های موجود نگاه کاربردی در تولیدات این حوزه بسیار کم‌رنگ است.

وی خاطرنشان کرد: آموزش سواد اطلاعاتی و رسانه‌ای یک جریان مقطعی و یک‌باره نیست و با توجه به پیدایش فناوری‌های نوین و سرعت پیشرفت این فناوری‌ها، حوزه آموزش باید به صورت پیوسته به روزرسانی شود.

 

منبع : ایرنا

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار