| کد مطلب: ۱۰۶۸۵۹۴
لینک کوتاه کپی شد

کسب رتبه اول در تولید شیر کشور توسط عشایر

مدیر کل امور عشایر آذربایجان غربی گفت: عشایر این استان در تولید شیر کشور رتبه اول را کسب کردند.

 کسب رتبه اول در تولید شیر کشور توسط عشایر

مدیر کل امور عشایر آذربایجان غربی گفت: عشایر این استان در تولید شیر کشور رتبه اول را کسب کردند.

علی ناجی در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به پتانسیل‌های عشایر استان و جایگاه خاص آنها در کشور تصریح کرد: آذربایجان غربی  دارای ۲ میلیون و ۵۶۰ هزار هکتار عرصه مراتع و منابع طبیعی  است که از این میزان بیش از ۵۸۰ هزار هکتار در اختیار عشایر استان است.

ناجی خاطر نشان کرد: عشایر استان دارای ۲ میلیون واحد دامی ، ۲۰هزار و ۴۴۳ خانوار رسمی مورد تایید ، ۹۷ هزار و ۲۸۹ نفر جمعیت در قالب ۱۲ ایل و ۲۱طایفه در استان پراکنده شده‌اند.

مدیر کل امور عشایر آذربایجان غربی اظهار کرد: عشایر آذربایجان غربی سالانه ۱۵ هزار تن گوشت قرمز و ۲۵ درصد مواد پروتئین تولیدی عشایر کشور را تامین می‌کند.

ناجی، با اشاره به تولید سالانه بیش از ۵۰ هزار تن شیر توسط عشایر آذربایجان غربی گفت: رتبه اول تولید شیر در کشور متعلق به عشایر استان است.

وی با اشاره به اینکه یکی از فعالیت های عشایر استان در بخش صنایع دستی است، یاد آور شد: صنایع داری سالانه ۱۵ هزار متر مکعب محصولات داری توسط عشایر تولید می‌شود که فرش‌های ریز بافت تولیدی عشایر که رنگ‌رزی و نخ ریسی‌های آن طبیعی بوده، و یکی از مرغوب ترین تولیدات است.

ناجی ادامه داد: یک هزار کیلومتر ایل‌راه در استان وجود دارد که مسیر دسترسی به ییلاقات و مناطق صعب العبور هستند برخی در اثر رویدادهای طبیعی دچار تخریب می‌شوند و باید سالانه بررسی و مورد بازسازی قرار گیرند و هر جایی آسیب دیده باشد مرمت و بازسازی شود.

وی ادامه داد: تاکنون برای تامین آب شرب بهداشتی انسانی و دامی عشایر مرمت چشمه‌ها و لوله گذاری آنها انجام شده است تا برای مصرف عشایر مورد استفاده قرار گیرند.

ناجی تصریح کرد: همچنین آبشخورهای دامی ثابت و سیار هم در استان و در مسیر کوچ عشایر ایجاد شده و اگر چشمه‌ای خشک شد و یا کمبود آبی وجود داشت تانکرهای سیار برای رفع مشکل و آبرسانی به جامعه عشایری در نظر گرفته شده است.

مدیر کل امور عشایر استان، خاطر نشان کرد: جاذبه‌های بکر بسیار زیبایی در این استان وجود دارد که مناطق ییلاقی را به بستری برای گردشگری طبیعی تبدیل کرده است و می‌توان با برنامه ریزی و تقویت بوم‌گردی با استفاده از ظرفیت آشنایی عشایر به منطقه، درآمد پایداری برای این قشر در کنار دامداری ایجاد کرد.

ناجی عنوان کرد: همچنین در راستای اشتغال و فعالیت اقتصادی زنان عشایر هم اکنون ۳۰ صندوق خُرد زنان عشایری در آذربایجان غربی فعال است که ۹۵۰ نفر نفر از بانوان در این صندوق ها عضو هستند.

 

منبع : ایلنا

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار