| کد مطلب: ۱۰۶۷۰۱۰
لینک کوتاه کپی شد

کار آسیب‌شناسی مدیریت اربعین در دستور کار قرار دارد

در خصوص انتشار مطلبی در روزنامه «آرمان ملی» روز یکشنبه 19 شهریور ماه 1402 با عنوان اولیه «نمره مردودی دولت در تامین اتوبوس برای بازگشت زائران اربعین» و تیتر تغییر یافته به «از مردم استفاده تبلیغاتی نکنیم/ قدر این مردم را بدانیم/ در تمام مسیر با مردم باشیم»، جوابیه‌ای از سوی وزارت کشور به دفتر روزنامه ارسال شده که عینا درج می‌گردد:

• همان‌گونه که مطلعید ناوگان حمل و نقل عمومی فرسوده و کشور با کسری و کمبود ناوگان حمل و نقلی مواجه است.

• ستاد مرکزی اربعین پس از برگزاری مراسم سال گذشته، یکی از عمده مشکلات در راه مدیریت بهینه مراسم بررسی راهکارهای عملی برای رفع نقیصه فوق را در دستور کار خود قرار داد که با ابلاغ به کمیته حمل و نقل و سوخت به مسئولیت وزارت راه و شهرسازی جهت رسیدگی و اعلام نظر کارشناسی و تخصصی، النهایه پیشنهاداتی برای تصویب به ستاد مرکزی اربعین ارائه نمود.

• از جمله می‌توان به موارد پیش‌رو اشاره نمود 1- مجوز ورود اتوبوس‌های زائران پاکستانی برای انتقال زائران مذکور به کشور عراق 2- مجوز خرید اتوبوس از کشورهای خارجی 3- مجوز اجاره اتوبوس از کشورهای خارجی 4- استفاده حداکثری از توان و ظرفیت حمل و نقل زمینی، هوایی و دریایی کشور 5- استفاده از ظرفیت تاکسی‌های اینترنتی در حمل زائر 6- اعلام پویش نذر سفر و مسافر در حمل زائران عتبات عالیات 7- استفاده از توان و ظرفیت ناوگان حمل و نقلی سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی در تامین قسمتی از کسری ناوگان و...

• با توجه به خروج بیش از 4 میلیون زائر از مرزهای هدف غربی که خود گویای تلاش‌های شبانه روزی و بزرگی است که انجام شده است.

• مزید آگاهی ستاد مرکزی اربعین با صدور اطلاعیه‌های مختلف و هشدار به زائران در حضور حداقلی در عراق و بازگشت سریع‌تر به کشور و ماندگاری کم در کشور عراق و با علم و آگاهی به مقوله مشکلات حمل نقلی برای مدیریت جمعیت آغاز عملیات مراسم اربعین سالجاری را از اول ماه صفر اعلام نمود و خیل عظیمی از زائران گرانقدر با پیروی و عمل به توصیه‌های ستاد از ابتدای ماه صفر به کشور عراق عزیمت نمودند و قبل از روز اربعین به کشور بازگشتند که کمترین مشکل را در تردد داشتند. اما تعدادی از زائران با توجه به اینکه روز اربعین مصادف شده بود با شب جمعه آخر هفته تصمیم به ماندن چند روز پس از روز اربعین داشتند که با تاخیر در برگشت در روزهای پایانی و ورود به پایانه مرزی مهران به‌رغم خروج از دیگر مرزها پایانه مرزی مهران را دچار اختلال و شلوغی نمودند.

• البته کار آسیب شناسی مدیریت اربعین به‌طور قطع و یقین در دستور کار قرار دارد و کارشناسان وزارت کشور و اعضا ستاد مرکزی اربعین نقاط ضعف و قوت را به‌ویژه در ارتباط با دستگاه‌هایی که تعهدات و مسئولیت‌های خود را به طور کامل انجام نداده‌اند، احصاء خواهند نمود تا در برنامه‌ریزی برای اربعین سال‌های بعد به شکل بهتری به کار گرفته شود.

در پایان لازم به ذکر است به‌رغم همه تلاش‌های حداکثری برای جلب رضایت زائرین محترم، این ستاد خدمات ارائه شده به زائرین محترم را کافی نمی‌داند. امید است در سال‌های آتی شرایط بهبود یابد.

 

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار