| کد مطلب: ۱۰۶۶۶۴۹
لینک کوتاه کپی شد

سعید حدادیان در دانشگاه تهران تدریس می‌کند / مداح حاشیه‌ساز دیروز، استاد دانشگاه امروز!

آرمان ملی : به‌تدریج اهداف جریان خالص‌ساز و اخراج‌گر اساتید مطرح و نامدار از دانشگاه‌ها عیان می‌شود.

سعید حدادیان در دانشگاه تهران تدریس می‌کند / مداح حاشیه‌ساز دیروز، استاد دانشگاه امروز!

در روزهای اخیر، از تدریس اساتیدی خودداری شده است که دانشجویان برای حضور در کلاس درس آنها از یکدیگر سبقت می‌گرفتند. اخراج اساتید فصل نخست پروژه اصولگرایان تندرو بود و فاز بعدی این پروژه به تدریج آغاز شده که استخدام همفکران جبهه پایداری و اصولگرایان تندرو است. در تصمیمی قابل تامل، روز گذشته انصاف‌نیوز نوشت: «دانشگاه تهران در ترم جدید به علی‌اصغر حدادیان نایینی معروف به سعید حدادیان، واحد تخصصی در مقطع کارشناسی ارشد برای تدریس داده است.» ظاهرا او قرار است به تدریس «تحلیل متون نظم پایداری» بپردازد. البته حدادیان به دانشگاه تهران رفت و آمد داشت چنانکه «تسنیم» چندی پیش نوشت: «حاج سعید حدادیان از مداحان تحصیل‌کرده است و به مدت چندین سال است که به‌عنوان مسئول دفتر ادبیات و هنر نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه تهران فعالیت می‌کند.» پس از انتشار خبر استاد دانشگاه تهران شدن حداددیان بود که دکتر عبدالرضا سیف رئیس دانشکده ادبیات دانشگاه تهران بیان اظهارداشت: سعید حدادیان از سال ۹۶ با مجوز نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، دروس انقلاب اسلامی و آشنایی با دفاع مقدس را به‌صورت مدرس مدعو و حق‌التدریس در دانشکده‌های دانشگاه تهران تدریس می‌کند. وی افزود: ایشان در قالب مدرس مدعو و حق‌التدریس، درس مبانی ادب پایداری و تحلیل نظم پایداری را در دانشکده ادبیات و علوم انسانی ارائه می‌کند.  

با این حال، خبر تدریس حدادیان در دانشگاه با انتقاداتی مواجه شد. از جمله معاون وزیر ورزش که دیروز در واکنش به این موضوع نوشت: واقعا کسی‌که به اندازه ده‌ها استاد دانشگاه در بخشی از جامعه تاثیر دارد و یکی از چهره‌های مهم فرهنگ عمومی است، چه نیازی به تدریس در دانشگاه دارد؟ دانشگاه چه چیزی به ایشان و کارش اضافه می‌کند؟

*انتصابی با ریشه قدیمی

 به‌نظر نمی‌رسد این انتصاب برنامه امروز و دیروز بوده باشد و پیش از این هم زمزمه‌هایی برای جلوس حدادیان بر کرسی استادی شنیده می‌شد. طیف شریعتمداری و حامیان او علاقه زیای به تحقق این موضوع داشتند و در دولت احمدی‌نژاد به بهانه اینکه دولت اصولگرا است و حدادیان از حامیان آن دولت بوده، تلاش کردند این مداح را به مقام استاد دانشگاهی برسانند اما ظاهرا احمدی‌نژاد و مشایی موافق این موضوع نبودند. سال 90 بود که انتخاب نوشت: «سایت (ص) نزدیک به حسین شریعتمداری مدیر مسئول روزنامه کیهان از سعید حدادیان مداح تهرانی با عنوان «مدرس دانشگاه» یاد کرد! سعید حدادیان در حال حاضر در طبقه سوم دانشکده ادبیات دانشگاه تهران کلاسى غیردانشگاهى با عنوان «سلسله مباحث نگاهى به دعا» دارد. البته به‌نظر می‌رسد موضع‌گیری‌های تند و غیراصولی این مداح تهرانی علیه برخی از نزدیکان دولت طی چند ماه گذشته برای وی حکم مدرسی دانشگاه را از سوی جریان منتسب به حلقه کیهان‌نشینان را صادر کرده است.!»

*احمدی‌نژاد نشد، رئیسی شد

همان‌طور که اشاره شد، پروژه نشاندن حدادیان بر کرسی استادی در دولت احمدی‌نژاد محقق نشد و در دولت رئیسی به اجرا درآمد. اما نحوه موجهه حدادیان با رئیس‌جمهور فعلی قابل تامل است. در سال 96 که حسن روحانی رئیس‌جمهور بود، در هنگامه آمادگی افراد برای کاندیداتوری ریاست جمهوری آن سال، انتخاب نوشت: «حجت‌الاسلام رئیسی در مراسم مداحی سعید حدادیان در مهدیه امام‌حسن مجتبی (ع) به مناسب شب میلاد حضرت علی‌اکبر(ع) به‌صورت غیرمنتظره حضور پیدا کرد. حدادیان از جمله حامیان رئیسی به شمار می‌آید که پیش‌تر از او خواسته بود انقلابی‌تر عمل کند.» اما پس از ریاست جمهوری رئیسی، حدادیان سعی کرد چهره دیگری از خود به نمایش بگذارد و منتقد شود. به‌عنوان نمونه در فروردین 1401 آن‌طور که آفتاب نیوز نوشت: «سعید حدادیان مداح مشهور به تناقض «ادعای افزایش درآمد دولت و فروش نفت با خالی شدن روزافزون سفرهای مردم» پرداخته و از دولت سخن گفت که فروش نفت افزایش داشته، میزان آن هم بیشتر شده، پول‌ها هم دریافت می‌شود، اما این پول‌ها کجاست؟ نمی‌توان با این پول‌ها برنج را ارزان کرد؟» و شهریورهمان سال با انتقاد از وضعیت رسیدگی دولت به مردم زمان بسته شدن مرزها اظهارکرد: «حالا به هردلیلی هم مرز بسته شد، ما نباید یک پتو داشته باشیم به زائر امام‌حسین(ع) بدهیم؟» تبدیل حامی به منتقد شدن، گمانه‌هایی را در ذهن ایجاد می‌کند که از آن جمله می‌توان فشار برای کسب جایگاهی در دولت اشاره کرد که به نظر میرسد فعلا به استادی دانشگاه تهران اکتفا شده است. گمانه دیگر می‌تواند القای عدم دخالت حمایت‌های انتخاباتی در انتصاب حدادیان باشد. او در سال‌های 1396 و 1400 تلاش و تبلیغ زیادی برای ریاست جمهوری رئیسی کرد که شاید سمت جدید، پاداش او باشد.

*ارضی و حدادیان یک روح در دو بدن

برخی منصور ارضی را استاد سعید حدادیان می‌نامند. آنها دارای مواضع مشترکی هستند که در سخنرانی یا مداحی‌هایشان مشخص است. حدادیان بارها در مقام وکیل مدافع به حمایت ارضی پرداخته است. مانند اردیبهشت 91 که سعید حدادیان در واکنش به خبر درخواست وکیل اسفندیار رحیم‌ مشایی از دادستان تهران برای تعقیب قضائی حاج‌منصور ارضی به «فارس» گفته بود  که «المنصور مالمنصور و ما ادریک مالمنصور؟ منصور، منصور است به نصرت الهی؛ به همین دلیل تن جریان انحرافی از طنز سیاسی او چنان می‌لرزد که آن را با دستور عملیاتی برابر می‌داند، وای به روزی که حاج‌منصور حماسه‌سرایی کند.» هر دو مداح در ابتدا از حامیان احمدی‌نژاد بودند؛ اما پس از مدتی در صف نخست مخالفانش قرار گرفتند. حاشیه‌سازی‌های حدادیان در اذهان بسیاری از افراد هست که اظهارات ارضی و حدادیان سبب شکایت دولت احمدی‌نژاد از آنها شد 23 آبان 91 دادگاه انقلاب تهران حاج‌منصور را از اتهام تهدید به قتل اسفندیار رحیم‌ مشایی تبرئه کرد و برای سعید حدادیان به اتهام توهین به مقامات دولتی جریمه نقدی در نظر گرفت. در دیماه سال 90 هم سعید حدادیان گفت: «علاوه بر مشایی، شخص رئیس‌جمهور هم از من شکایت کرده است. با شیوه صحبت من مشکل دارند؛ در حالی‌که من از ادبیات خود احمدی‌نژاد پیروی کرده‌ام. در هر صورت من آماده پاسخگویی هستم.»

*مطیعی، استادی قبل حدادیان

پیش از رسیدن حدادیان به درجه استادی، مداح دیگری به‌نام میثم مطیعی به این جایگاه رسیده بود. او در دانشگاه امام صادق(ع) تدریسی می‌کند و نتوانست انتقاد خود از روحانی و دولت را پنهان کند. میثم مطیعی در ۵ تیر ماه ۱۳۹۶، قبل از نماز عید فطر تهران، شعری خواند که به نظر می‌رسید مخاطبش حسن روحانی، رئیس‌جمهور و مسئولان دولت او باشند. در این شعر آمده است: «نشسته صف اول نکنی خود را گم* پی اقدام تو هستند هنوز این مردم* چند روزی تو مقامی به امانت داری* منصبت را نکند طعمه خود پنداری* ما نه آنیم که آموخته غرب شویم* پی هر وسوسه‌ای سوخته غرب شویم* سیلی از کوخ‌نشین، کاخ‌نشین خواهد خورد* و زمین‌خوار سرانجام زمین خواهد خورد»

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار