قوانین جدید برای کودکان اینفلوئنسر
دبیر مرجع ملی حقوق کودک از فعالشدن کمیته فضای مجازی در مرجع ملی حقوق کودک با همکاری شورای عالی فضای مجازی و برخی دستگاهها به ایسنا خبر داد.
به گزارش آرمان ملی آنلاین به نقل از شرق،سیدعلی کاظمی با با بیان اینکه صفحات کودکبلاگرها طیف گستردهای از انواع برندها در پنج دسته محصولات آرایشی، مواد غذایی، لوازم منزل، لباس کودک و مزونها و آتلیه کودکان را تبلیغ میکنند، گفت: «کودکان به دو صورت فعال و منفعل در محتواهای تبلیغاتی حضور دارند؛ فعال از طریق نقشآفرینی کودکان در تبلیغ کالا و منفعل از طریق استفاده از عکس و فیلم کودکان جهت جذب مخاطب. تبلیغات کودکان بلاگر هم از طریق تبلیغ و معرفی مستقیم کالا یا بهصورت غیرمستقیم و ضمنی انجام میشود».
دبیر مرجع ملی حقوق کودک از فعالشدن کمیته فضای مجازی در مرجع ملی حقوق کودک با همکاری شورای عالی فضای مجازی و برخی دستگاهها به ایسنا خبر داد. سیدعلی کاظمی با با بیان اینکه صفحات کودکبلاگرها طیف گستردهای از انواع برندها در پنج دسته محصولات آرایشی، مواد غذایی، لوازم منزل، لباس کودک و مزونها و آتلیه کودکان را تبلیغ میکنند، گفت: «کودکان به دو صورت فعال و منفعل در محتواهای تبلیغاتی حضور دارند؛ فعال از طریق نقشآفرینی کودکان در تبلیغ کالا و منفعل از طریق استفاده از عکس و فیلم کودکان جهت جذب مخاطب. تبلیغات کودکان بلاگر هم از طریق تبلیغ و معرفی مستقیم کالا یا بهصورت غیرمستقیم و ضمنی انجام میشود». او ضمن بررسی ابعاد قانونی و حقوقی اینفلوئنسری کودکان در فضای مجازی و با استناد به قانون حمایت از اطفال و نوجوانان گفت: «مطابق قانون مذکور، اگر فعالیت کودکان در فضای مجازی تحت عنوانهایی مانند بلاگر، مدلینگ و اینفلوئنسری، سلامت کودکان را در ابعاد مختلف جسمی، روحی، روانی، اخلاقی و اجتماعی تحت تأثیر منفی قرار دهد یا امنیت وی شود یا وضعیت آموزش وی را به مخاطره افکند، وضعیت مخاطرهآمیز برای کودک قلمداد شده و امکان مداخله اجتماعی یا قضائی را حسب شرایط مقرر در قانون حمایت از اطفال و نوجوانان فراهم میکند. چنانچه این فعالیتها با کسب درآمد همراه باشد و عنوان «شغل» و «کار» بر آن صدق کند، تا ۱۵ سال برخلاف ماده ۷۹ قانون کار است که مطابق آن به کار گماردن افراد کمتر از ۱۵ سال تمام ممنوع و مشمول تعریف بهرهکشی اقتصادی در قانون کار و قانون حمایت از اطفال و نوجوانان است». کاظمی تأکید کرد: «با استناد به بند «د» ماده یک قانون حمایت از اطفال و نوجوانان، تهیه و تولید هر اثری که محتوای آن بیانگر جذابیت جنسی طفل یا نوجوان مانند برهنگی و... باشد، هرزهنگاری تلقی میشود». دبیر مرجع ملی حقوق کودک یادآور شد: «به موجب مقررات عمومی ازجمله قانون کار و قوانین مرتبط با مسئولیت مدنی نیز اگر کودکی در فضای مجازی کسب درآمد کند، متعلق به خود اوست و کس دیگری حق ندارد از این منافع بهرهمند شود و الا مشمول عنوان بهرهکشی میشود». وی افزود: «فعالیت کودکان در فضای مجازی مانند فضای واقعی تابع قوانین و مقررات کشور ازجمله قانون کار و قانون حمایت از اطفال و نوجوانان است؛ یعنی سه ممنوعیت بر آن حاکم است: اول، ممنوعیت نقض حقوق کودک و نوجوان و رویکرد ابزاری به او، دوم، ممنوعیت بهرهکشی از کودک و نوجوان و سوم، ممنوعیت نقض ارزشهای اخلاقی جامعه». درحالحاضر پیشنویسی بهعنوان اصلاحیه و الحاقیه به قانون حمایت از کودکان در حال تدوین است.
ارسال نظر