| کد مطلب: ۱۰۶۵۵۱۴
لینک کوتاه کپی شد

وعده‌های بر زمین مانده استاندار سابق قم

پیامدهای اختلاف دولت و مجلس درباره بخشنامه معاون سیاسی سابق وزارت کشور، سبب پایان کار او و انتصاب شاهچراغی، استاندار قبلی قم به عنوان معاون سیاسی وزیر کشور شد. اکنون می‌توان این پرسش را مطرح کرد که کارنامه شاهچراغی، به عنوان استاندار چگونه بوده است؟ این یادداشت پاسخ های کوتاهی دربر دارد.

وعده‌های بر زمین مانده استاندار سابق قم

به گزارش آرمان ملی آنلاین، زهرا محمدزاده، کارشناس مسائل شهری نوشت: ۱-خبرگزاری فارس در تاریخ ۶ دی ماه ۱۴۰۰، چند هفته پس از انتصاب اولین استاندار دولت سیزدهم در قم، از قول او گزارش داد هماهنگی لازم برای تأمین واگن مترو انجام شده است. او اضافه کرده بود بر اساس نظر رییس جمهوری، طرح مونوریل احیا می‌شود. او افزوده بود از مجموع ۴ میلیون مسکن واحد تعهد دولت، ۶۳ هزار واحد برای قم، در نظر گرفته شده است. شاهچراغی همچنین گفته بود دیگر مانعی برای ادامه طرح احداث فرودگاه قم، وجود نخواهد داشت. باشگاه خبرنگاران نیز در تاریخ ۱۳ مرداد سال گذشته خبر داد شاهچراغی گفته است مشکلات مترو و مونوریل برطرف شده و به زودی وارد مرحله اجرا شده و سپس مورد بهره برداری قرار می گیرد.

او تصریح کرده بود مترو در مراحل پایانی قرار دارد و نسبت به تأمین قطار و واگن تصمیمات کاربردی گرفته شده است. شاهچراغی، بیش از ۲۱ ماه، استاندار قم بود. اما مترو، با وجود وعده‌های او، همچنان با مشکل نبود قطار و واگن روبه‌روست و حل مشکل مونوریل و فرودگاه، در بهترین حالت، همچنان مراحل اداری را سپری می‌کند. اگر شاهچراغی توانسته باشد حتی ۳۰۰۰ واحد از ۶۳۰۰۰ واحد مسکونی وعده داده شده را تحویل دهد، می توان گفت کار مهمی انجام داده است.

آلودگی هوای قم نیز- که بخش مهمی از آن منشاء داخل استانی دارد، وضع وخیم‌تری پیدا کرده است. اعتبارات سفر رییس جمهور به قم هم، به طور عمده برای طرح‌های عمرانی کوچک، ریز طرح‌ها، هزینه شده است. شاهچراغی در آخرین روزهای مسئولیت خود برای برقراری مناسبات اقتصادی نزدیک با سه استان عراق، به آن کشور سفر کرد. حال آنکه قم و استان گنسوی چین، با بیش از ۲۵ میلیون نفر جمعیت، در سال ۱۳۹۳ به تفاهم‌هایی برای همکاری دست یافتند که البته به سبب اعمال تحریم‌ها، بی نتیجه ماند.

۲- تغییرات بسیاری در مدیریت استانداری و سایر دستگاه‌های استان، در زمان شاهچراغی انجام گرفت و مدیران همسو با دولت، جایگزین مسئولان قبلی شدند. این تغییرات در سطح استانداری به گونه‌ای بود که بخشی از نیروهای جدید، به تناسب خاستگاه متفاوت خود، فرهنگ سازمانی متمایزی از سایر کارکنان استانداری داشتند و از این رو تعامل نیروهای جدید و کارکنان قدیمی استانداری، با مشکل همراه بود. به گونه ای که حتی بعضی از نیروهای باسابقه استانداری- که از حامیان دولت هستند - به حاشیه رانده شدند. کارمندان دستگاه های اجرایی قم، به طور ویژه کارکنان استانداری به لحاظ دریافت مزایا، در دو سال گذشته، روزگار سختی سپری کردند.

۳-اما آن چه سبب شد استاندار پیشین قم، در رسانه ها مطرح شود، دستور او درباره برکناری مدیر شعبه یک بانک، به سبب خدمات دهی به یک خانم بی حجاب بود. جالب است که در حالی که شاهچراغی به چنین موضوعی پرداخت، هنگام اختلاف در شورای شهر قم، برای انتخاب هیأت رییسه آن شورا- که چند هفته پیش اتفاق افتاد- نتوانست حضور مؤثری داشته باشد و این، دو نماینده قم در مجلس بودند که با حضور خود، موضوع را فیصله دادند.

۴-رییسی و مدیران دولت او،، در ابتدای دوره مسئولیت خود، به صراحت می‌گفتند ۸۰ درصد مشکلات موجود به ضعف مدیریت و ۲۰ درصد آن به تحریم های دشمنانه خارجی باز می‌گردد. دولت سیزدهم فرصت داشته است مدیران دولت را تغییر دهد و به طور گسترده از این اختیار، از جمله در استان قم استفاده کرده است. مسئولان دولتی مانند دهقان معاون حقوقی رییس جمهوری گفته‌اند، توانسته‌ایم تأثیر تحریم‌ها را به شدت کاهش دهیم. از این رو، در شرایطی که بسیاری از مدیران دولتی در زمان مسئولیت رییسی، در سطح ملی و استانی تغییر کرده‌اند و بنا بر گفته‌های مسئولان، شدت تحریم ها کاهش یافته است، تداوم مشکلات قم مانند ناتمام ماندن مترو، فرودگاه، مونوریل، وجود ریزگردها، نوسان برق و گستردگی بافت فرسوده توجیه پذیر نیست.

شاید شاهچراغی خوش اقبال بود که پیش از فرا رسیدن هفته دولت، مسئولیت استانداری قم را ترک کرد. چرا که با توجه به تمرکز نگاه شهروندان به ویژه خبرنگاران و اصحاب رسانه بر بررسی عملکرد دولت، شاهچراغی برای پاسخگویی به پرسش‌های احتمالی درباره عملکرد خود، با مشکل روبه‌رو می‌شد.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار