| کد مطلب: ۱۰۶۳۳۳۱
لینک کوتاه کپی شد

آیا پلیس مقصر است؟

از دورانی که عسس و گزمه و شحنه در هر مقطع از تاریخ و هر دوره از زمان نگاهبان امنیت جامعه بودند، امین‌ترین قشر جامعه بوده و هستند. از دیر باز تاکنون ازبین داوطلبان به‌اشتغال صادق‌ترین و امین‌ترین آنها درمیان اکثریت مشاغل شریف‌ترین و افتخارآفرین‌ترین شغل یعنی صیانت از نوامیس مردم و حمایت از حقوق ضعیفان را انتخاب کرده و کسوت حافظ حقوق ضعیفان را بر تن می‌نمایند. بیاییم منصفانه و عادلانه قضاوت نماییم. کمترین حقوق و درآمد و بالاترین خطر و ریسک به قشر پلیس تعلق دارد.

آیا پلیس مقصر است؟

به گزارش آرمان ملی آنلاین، مجید ابهری، رفتارشناس و جامعه شناس نوشت: در رده‌بندی مشاغل پرخطر شغل پلیس و کارآگاه در سطوح اول تا چهارم قرار دارد. و در قیاس حقوق و درآمد با سایر مشاغل نیز وضع به ‌همین منوال است. خدمت در مناطق مختلف و خطرآفرین و ایستادگی در مقابل بزهکاران و خطرآفرینان در جداول سختی مشاغل اول از همه نصیب پلیس می‌گردد؛ دور از خانواده و اقوام و فاصله از امکانات بهداشتی تحصیلی و فرهنگی را می‌توان در اولین ردیف اختصاص به پلیس قرار داد.

برتر از درآمد و کسب معاش و در کنار آنها عشق و علاقه مشوق قابل توجه برای این جماعت علاقه و ذوق خدمت در آنهاست. چرا که درمقام مقایسه دو فرد با ویژگی‌های برابر از جهت تحصیلات و کلیه مشخصات شغلی درآمد فرد غیر پلیس بیشتر و بالاتر از شخص پلیس است. بنابر این از جهت رفتارشناسی حرفه‌ای شهامت شجاعت فداکاری ریسک‌پذیری در کنار سایر امتیازات مشخصه و سنجه اصلی برای ورود به این جرگه است.

چه بسیار نیروهای پلیس در کنار انجام وظیفه به شهادت رسید‌ه‌اند و یا دچار انواع نقایص جسمانی و عصبی گردیده‌اند. هدف از مقدمه اشاره به حوادث تلخ دوسال گذشته است. در میدان جامعه براساس تحریکات بیرونی و یا هیجانات بعضی از نوجوانان وجوانان براثر هیجانات اقدام به حمله وبدزبانی به نیروهای خدوم پلیس گردند. نقش مزورانه محرکان فرمان گرفته از بیرون اصلی‌ترین عامل شعله‌ور شدن آتش خشم هیجانی بود. 

در یک قضاوت عادلانه و خداپسندانه باید قبول کرد قبل از نیروی انتظامی ۲۲ نهاد و سازمان در صفوف پیشگیری ومقابله قبل از نیروی انتظامی قرار دارند. نیروی انتظامی آخرین خاکریز در میدان است. اگر سازمان‌ها و نهادهای قبل از این نیرو کامل واساسی به وظایف خود عمل کنند هیچوقت این وظایف دشوار و تلخ سهم نیروی انتظامی نمی‌شد. 

درهمان روزها و همین حالا به نخبگان اجتماعی و روانشناختی اعلام آمادگی برگزاری یک گفتمان عمومی در سطح کشور کرده و می‌نمایم. تا درحضور مردم شریف، نخبگان دانشگاهی، صنوف و پیشه‌وران و جوانان دختران و پسران با داوری عمومی به گفت‌وگو بنشینیم تا حداقل سهم صادقانه برای هر جناح سیاسی و هرگروه دولتی باشیم.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار