| کد مطلب: ۱۰۶۳۲۷۹
لینک کوتاه کپی شد

نبرد جنگلبانان با مشکلات معیشتی و خطرات جانی

رئیس انجمن علمی جنگلبانی ایران ضمن انتقاد از وضعیت معیشتی نیروهای یگان حفاظت منابع طبیعی کشور گفت: عدم وجود مجازات‌های بازدارنده و تعریف نشدن جنگلبانان به عنوان ضابط قضایی گرفتاری زیادی برای افراد ایجاد کرده است.

نبرد جنگلبانان با مشکلات معیشتی و خطرات جانی

به گزارش آرمان ملی آنلاین، «علی بناگر» به مناسبت ۳۱ جولای (۹ مرداد) «روز جهانی جنگلبان» با اشاره به وضعیت معیشتی دشوار نیروهای یگان حفاظت منابع طبیعی یا همان جنگلبانی کشور گفت: امسال هم مانند سال‌های گذشته در شرایطی به روز جهانی جنگلبان رسیده‌ایم که وضعیت معیشتی پرسنل دستگاه حاکمیتی منابع طبیعی کشور نامساعد است، به نحوی که هم میانگین دریافتی نیروهای ستادی و یگان منابع طبیعی نسبت به سختی کارشان پایین است و هم در طول سال بسته‌های پشتیبانی و حمایتی بسیار اندکی در اختیار آنها قرار داده می‌شوند. این در حالی است که دشواری وظایف شغلی، خطرات جانی و تردد در نقاط صعب‌العبور آن هم بدون امکانات کافی و خودروها و تجهیزات مجهز شرایط را برای جنگلبانان سخت کرده است و در برابر تمام این دشواری‌ها حمایت‌های لازم از آنها صورت نمی‌گیرد. 

به نوشته ایلنا، رئیس انجمن علمی جنگلبانی ایران ادامه داد: متاسفانه امنیت شغلی نیروهای جنگبانی به واسطه شرکتی بودن اغلب آنها پایین است و این در حالی است که مسئله قاچاق چوب و تخریب و تعرض به عرصه‌های منابع طبیعی در عین کمبود نیروی انسانی برای مقابله با زیاده‌خواهان، سبب فرسودگی قرقبانان و نیروهای حفاظتی یگان منابع طبیعی کشور شده است. آن هم در شرایطی که با وجود تصویب قانون حمایت‌های قضایی و بیمه‌ای از محیط‌بانان و جنگلبانان، هنوز هم حمایت‌های کافی در این زمینه از نیروهای جنگلبانی وجود ندارد و دولت و دستگاه متولی منابع طبیعی کشور باید در این زمینه اقدامات جدی‌تر و منتج به نتیجه را انجام دهند. 

وی افزود: در حال حاضر ۷۰ درصد نیروهای یگان حفاظت منابع طبیعی کشور شرکتی هستند و این در حالی است که مدیریت نیروهای شرکتی کاملا به صورت جزیره‌ای اتفاق می‌افتد و هرکدام از شرکت‌های طرف قرارداد با سازمان منابع طبیعی در نقاط مختلف کشور ساز خود را می‌زند. ضمن این که عمده نیروهای جنگلبانی کشور ضابط قضایی محسوب نمی‌شوند و طبیعتا در برخورد با متخلفان و دفاع از خود در مراجع قضایی نمی‌توانند قاطعیت لازم را داشته باشند. سال‌هاست که جنگلبانان ایران با انبوهی از مشکلات مواجه هستند و به ندرت شاهد حل معضلات پیش روی این قشر هستیم و حتما به اقداماتی فراتر از نام‌گذاری خیابان و میادین به نام جنگلبانان نیاز داریم. 

 

 

 

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار