| کد مطلب: ۱۰۶۰۴۳۲
لینک کوتاه کپی شد

اولویت اشتغال و معیشت است یا سرویس بهداشتی؟! | پاسخ یک جامعه‌شناس به وزیر گردشگری

نزدیک به 2 سال از روی کارآمدن دولت سیزدهم می‌گذرد و رئیسی و مردانش در حوزه‌های مختلف عملکردهای مشخص و قابل ارزیابی از خود بر جای گذاشته‌اند و اتفاقا اگر از وزیر یا مدیری در حوزه زیرمجموعه خاص خود در خصوص عملکردش پرسیده شود همه از عملکرد مطلوب و رو به جلو صحبت می‌کنند این در حالی است که نارضایتی‌های موجود در جامعه بیانگر رویکردهای دیگری است که نسبت به عملکردهای دولت و دولتمردان مطرح می‌شود.

اولویت اشتغال و معیشت است یا سرویس بهداشتی؟! | پاسخ یک جامعه‌شناس به وزیر گردشگری

به گزارش آرمان ملی آنلاین چه اینکه اگر نگاهی به نارضایتی‌های پاییز سال گذشته که منجر به اعتراضاتی گردید داشته باشیم خواهیم دید که نوع مطالبات و نگاه جامعه در حوزه‌های مختلف با آنچه دولت یا مجموعه حاکمیت مطرح می‌کنند متفاوت است لذا از این رو است که آنچه در چارچوب‌هایی خاص از سوی دستگاه‌های حاکمیتی و دولتی در قالب عملکرد مطلوب و موفق مطرح می‌شود چندان مورد نظر و رضایت جامعه قرار نمی‌گیرد. چه اینکه به‌عنوان مثال دولت در حوزه منطقه‌ای برخی پیمان‌ها و قراردادهایی می‌بندد که شاید در نوع خود بسیار مهم جلوه نماید اما چون تاثیرات آن در زندگی مردم به طور ملموس احساس نمی‌شود مردم نیز نگاه موفقیت‌آمیزی به اینگونه عملکردها ندارند.

یا مثلا گفته می‌شود که دولت یک میلیون بشکه نفت فروخته، اما وقتی تاثیری بر معیشت مردم و اقتصاد کشور نگذاشته چندان امر مثبتی در جهت حل مشکلات جامعه قلمداد نمی‌شود. نکته مهم بحث اولویت‌هایی است که جامعه برای خود در نظر گرفته است. قدر مسلم مهم‌ترین و نخستین اولویت را می‌توان به حل مشکلات اقتصادی اختصاص داد که به تمام شئون و مطالبات دیگر جامعه سایه می‌اندازد. چه اینکه در حوزه‌های اجتماعی و فرهنگی نیز مطالبات جامعه با رویکردهای مسئولان چندان همخوانی ندارد. اما با این حال چندی است که همه از نمایندگان مجلس گرفته تا رسانه‌های حامی و همراه در پی دستاوردسازی هستند.

اظهارات اخیر حسین جلالی، نماینده مجلس که گفته «خدمات و دستاوردهای دولت رئیسی همچون سرعت نور است و حتی رسانه‌ها نیز از این سرعت جا مانده‌اند.» یکی از چندین دستاوردسازی برای دولت است. غلامرضا نوری قزلجه، نماینده بستان‌آباد در خصوص اینگونه دستاوردسازی‌ها می‌گوید: «اینکه گفته می‌شود مثلا تورم کنترل یا مهار شده است و دولت یکسری آمار و ارقام در این باره ارائه می‌دهد، همگی محصول ذهن مسئولان و دست‌اندرکاران است. مسئولان مدام می‌گویند تورم ۴۰ درصد است.» 

مسائل مربوط به حجاب و عفاف نیاز به یک تفاهم ملی دارد 

وزیر میراث فرهنگی و گردشگری درباره راهکار این وزارتخانه برای عدم پلمب و بسته شدن مراکز گردشگری به دلایلی همچون حجاب اظهار داشت: اگر واقعیت را بخواهید در شرایط فعلی یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که در حوزه گردشگری وجود دارد را مناسب نبودن سرویس‌های بهداشتی بین‌راهی می‌دانم و این از همه چیز مهم‌تر است. چون در دولت این گزارش را داده‌ام، عرض می‌کنم هنگامی‌که مردم سوار ماشین می‌شوند و در جاده راه می‌افتند و می‌بینند سرویس‌های بهداشتی مناسب برای آن‌ها نیست هرچه ما به این‌ها بگوییم؛ سد افتتاح کردیم، پروژه‌های بزرگ افتتاح کردیم، کارخانه‌های بزرگ افتتاح شده است، مردم می‌گویند بسیار  خوب اجمالا همین سرویس‌های بهداشتی را در مسیر درست کنید.

عزت‌الله ضرغامی یادآور شد: من در صفحات شخصی خودم هم از سرویس‌های بهداشتی مناسبی که وجود دارد رفتم، بازدید کردم و هم از جاهایی که وضعیت‌شان افتضاح بوده است، تصویر گذاشته‌ام. وی افزود: این‌ها هیچ‌کدام مستقیما به وزارت میراث هم مربوط نمی‌شود و من می‌توانم شانه خالی کنم و بگویم دستگاه‌های دیگر باید بیایند و انجام وظیفه کنند، اما احساس می‌کنم برای آینده گردشگری نمی‌توان به این‌ها بی‌توجه بود. لذا در جلسات مشترک استاندارها با هیأت دولت به طور جدی روی این مساله تاکید کردم. آقای مخبر هم با نظر کاملا مثبت دستورات لازم را به سازمان برنامه دادند، خوشبختانه آقای منظور هم هماهنگی بسیار خوبی داشت ما باید بسیج شویم و سرویس‌های بهداشتی فعلی را یک‌مقدار آماده‌سازی کنیم، زیرا آماده نیستند.

وزیر میراث فرهنگی و گردشگری تصریح کرد: من فکر می‌کنم قبل از این‌که برای مردم اجمالا کنسرت، حجاب و محدودیت‌های اینجوری مطرح شود، فعلا سرویس بهداشتی اولویت اول مردم است. یعنی مردم می‌گویند آقا شما که نمی‌توانید سرویس بهداشتی را درست کنید، بقیه حرف‌هایتان هم مثل این است. اصلا من در این حوزه تعارف ندارم و ان‌شاءا... سعی می‌کنیم با تلاش وضعیت بهداشتی را قابل قبول کنیم. برای این منظور با همکاری استانداری‌ها و شهرداری‌ها بتوانیم طرحی را که داریم در کشور تعمیم دهیم و سرویس‌های جدید را هم ان‌شاءا... ایجاد کنیم. ضرغامی تاکید کرد: من فکر می‌کنم مساله حجاب نیاز به یک تفاهم ملی دارد همه باید به این نتیجه برسیم حجاب و عفاف دستاورد انقلاب و نظام است. جزو ارزش‌ها و مزیت‌های واقعی است که انقلاب اسلامی به ما عرضه کرده لذا همه ما باید تلاش کنیم.

اولویت جامعه معیشت، اشتغال و ازدواج است

نگاهی به اظهارات وزیر میراث فرهنگی نشان می‌دهد در شرایطی که دولت به‌دنبال دستاوردسازی و ارائه آن به جامعه هستند؛ ضرغامی به نحوی نور را به جنبه‌‌های دیگری عدم کارکردی تاباند و نشان داد که در بسیاری از حوزه‌ها نیز هنوز مشکلات وجود دارد که حل نشده است. در همین خصوص یک جامعه‌شناس در خصوص اولویت‌های کاری دولت در جهت حل مشکلات جامعه اظهار داشت: جامعه یک مجموعه پیچیده متعدد الابعاد، و اجزاء با سطوح، جنبه‌ها و جلوه‌های گوناگون است که هر لحظه به رنگی درمی‌آید. بر این اساس نسخه‌نویسی، دستور از بالا، امریه و... نمی‌تواند پیچیدگی جامعه را حل و هضم کند. امان‌ا... قرایی مقدم به «آرمان ملی» گفت: ما مسائل دیگری در جامعه داریم و جامعه با همه سختی‌ها کار خود را انجام می‌دهد اما جامعه با مسائل مختلف دیگری از قبیل بیکاری، ازدواج، تأمین زندگی، آینده آنها و... مواجه است. اینکه آقای ضرغامی وزیر گردشگری مساله سرویس‌های بهداشتی را مطرح کرده نظر شخصی وی در جهت بهبود جذب توریست و صنعت گردشگری بوده است. اگر شرایط جامعه در حوزه‌های مختلف بهتر نشود موجب ناامیدی و از دولت است که ضرر بسیاری به جامعه می‌رساند. وی عنوان کرد: امروز اولویت جامعه مساله معیشت، اشتغال و کار است. وقتی سرانه ازدواج در جامعه پایین باشد چگونه می‌توان به جوانی جمعیت فکر کرد.

خبرنگار : حمید شجاعی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار