| کد مطلب: ۱۰۵۹۳۴۷
لینک کوتاه کپی شد

پشت پرده مسمومیت‌های سریالی با مشروبات الکلی چیست؟ | تا کنون چند نفر جان باختند؟

این روزها مسمومیت با مشروبات الکلی تقلبی و البته کشنده در شهرهای ایران افزایش پیدا کرده؛ آنچه ما را به یاد مسمومیت‌های دختران دانش‌آموز در مدارس کشور می‌اندازد. منتها این مسمومیت‌ها این بار از استان البرز و کرج شروع شد. شمار بالایی قربانی گرفت که یا فوت کردند یا بستری شدند؛ در میان بستری شدگان هم عده‌ای بینایی خود را از دست داده یا دچار نقص عضو شدند.

پشت پرده مسمومیت‌های سریالی با مشروبات الکلی چیست؟ | تا کنون چند نفر جان باختند؟

به گزارش آرمان ملی آنلاین همزمان با اولین مسمومیت، معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت طی نشستی از راه‌اندازی شبکه تحقیقاتی مسمومیت در کشور خبر داد و گفت که در خصوص تشکیل این شبکه تحقیقاتی با موضوع مسمومیت در میان متخصصان امر اتفاق نظر وجود داشته برای همین پیشنهاد راه‌اندازی آن داده شده؛ وزیر بهداشت ابلاغ کند، فعالیت خود را به صورت رسمی آغاز خواهد کرد. 

این شبکه که انواع مسمومیت‌ها را در برنامه خود گنجانده مشخص نیست که آیا توانسته در خصوص مسمومیت‌های الکلی و پیشگیری از آن کاری از پیش ببرد یا خیر؟ تجربه مسمومیت‌های  طولانی مدت دختران دانش‌آموز در مدارس ایران نشان می‌دهد که توانایی چندانی در تشخیص علت مسمومیت‌ها وجود ندارد هرچند علت مسموم شدن با الکل وجود متانول در آن و تقلبی بودنش توضیح داده شده  است.

نگاهی به مسمومیت‌های الکلی رخ داده

روز گذشته رئیس شبکه بهداشت و درمان رامسر خبر داد که دومینوی فوت ناشی از مصرف مشروبات الکلی در کشور با مرگ ۲ جوان رامسری به مازندران رسیده. رزا پورسید در گفت‌وگو با خبرنگاران، با تایید خبر فوت، افزود: این ۲ نفر در بخش icu بیمارستان امام سجاد(ع) رامسر بستری و تحت مراقبت درمان بودند. او ادامه داد که بلافاصله دستورات مقتضی جهت تشکیل پرونده قضائی، بررسی فوری، شناسایی و بازداشت تولیدکنندگان و عرضه کنندگان به پلیس صادر شده است. 

اما پیش از آن هم خبر مسمومیت ۲۲ نفر بر اثر استفاده از مشروبات الکلی تقلبی در رباط‌کریم و فوت 6 نفر دیگر مخابره شد. 

فرماندار شهرستان رباط‌کریم با اعلام این خبر طی پنج روز گذشته، گفت که تعدادی از افرادی که مسموم و فوت شده‌اند از اتباع بوده‌اند و مابقی از شهرهای مختلف شهرستان رباط‌کریم، پرند، حصار مهتر، منجیل‌آباد و شهرهای دیگر بوده‌اند. 

امید احمدی با اشاره به اینکه با فوریت پرونده قضائی برای دستگیری عوامل توزیع تشکیل شده است، افزود: معمولا مسمومیت الکلی بین ۱۲ تا ۱۸ ساعت بروز می‌دهد اما بررسی‌ها نشان می‌دهد الکل‌هایی که باعث فوت این ۶ نفر شده در کمتر از ۶ ساعت آنها را زمین‌گیر کرده است. 

رئیس شورای تامین شهرستان رباط‌کریم با تاکید بر اینکه فعلا توزیع مشروب‌های تقلبی منشا دقیقی ندارد، اضافه کرد: دلیل تعدادی از فوتی‌ها متاسفانه به‌خاطر دیر رجوع کردن به بیمارستان بوده، شاید اگر زودتر مراجعه می‌کردند دچار این اتفاق تلخ نمی‌شدند. 

پیشتر در روزهای گذشته رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان از مسموم شدن ۱۱ نفر پس از مصرف مشروب الکلی دست‌ساز، در حاجی‌آباد خبر داده بود. بعدتر محمود حسین‌پور، رئیس اورژانس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفته بود که ۲۳ نفر در شهرستان حاجی‌آباد و هفت نفر در شهرستان بندرعباس با علائم مسمومیت الکلی به مراکز درمانی مراجعه کرده‌اند. رئیس اورژانس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان ادامه داده بود که: افراد مسموم‌شده در محدوده سنی ۱۴ تا ۶۸ سال هستند و ۲۲ نفر با دریافت درمان ترخیص و هشت نفر بستری هستند که دو نفر بدحال بوده و تنفس مصنوعی دریافت می‌کنند. 

به گفته حسین‌پور: دردهای شکمی، سردرد، تاری دید، تهوع، استفراغ و در مواردی هم تب از علائم مسمومیت با الکل متانول است. 

او گفته بود: افرادی که دارای این علائم هستند باید به سرعت به مراکز درمانی منتقل شوند تا از دیالیز و نابینایی و مرگ جلوگیری شود. 

همچنین رئیس کل دادگستری البرز از بازداشت فرد جدید در پرونده فوت ۱۷ نفر در کرج به علت مصرف مشروبات الکلی خبر داده و گفته بود: تاکنون ۱۸۰ نفر دچار مسمومیت شده و در بیمارستان‌های مختلف کرج بستری شده‌اند. 

معاون اول قوه قضائیه در این ارتباط با بیان صدور کیفرخواست متهمان مسمومیت‌های الکلی البرز در آینده نزدیک گفته: یکی از متهمان پرونده مسمومیت الکلی البرز متواری است و به دنبال دستگیری این متهم هستیم. 

در خصوص تکمیل آمار مسموم شدگان در کرج، رئیس مرکز اورژانس و فوریت‌های پزشکی البرز هم بعدتر گفته بود که در ماجرای مشروبات الکلی دارای متانول ۱۹۱ نفر دچار مسمومیت شدند. 

احمد مهدوی، با اشاره به مسمومیت ناشی از  مشروبات الکلی در استان البرز توضیح داده بود که نیروها از ابتدای بروز این ماجرا در سطح مراکز درمانی و اورژانس در آماده‌باش بودند و اقدامات درمانی لازم را انجام دادند. رئیس مرکز اورژانس و فوریت‌های پزشکی البرز هم با بیان اینکه دلیل این مسمومیت وجود متانول بوده است، ادامه داده بود که این ماده منجر به مشکلات کلیوی، کوری و در صورت عدم مراجعه سریع به مراکز درمانی باعث مرگ می‌شود. او با بیان اینکه از این تعداد ۱۷ نفر فوت کردند، متذکر شد: ۴ بیمار هم در بخش مراقبت‌های ویژه هستند و تعدادی نیز نابینا شده‌اند. 

ناگفته نماند که حوالی ساعت ۱۲ ظهر روز چهارشنبه «۳۱ خرداد ماه 1402» پنج نفر از شهروندان سردشت با علائم مسمومیت با الکل به بیمارستان منتقل شدند. سرپرست بیمارستان امام خمینی(ره) شهرستان سردشت اعلام کرد: پس از ویزیت و مشاوره توسط متخصص و انجام اقدام درمانی لازم با توجه به وخامت شرایط جسمانی مصدومان، تعداد ۳ نفر در بخش ویژه و دو نفر دربخش عادی بستری و تحت نظر درمانی هستند ضمن اینکه تعدادی از این افراد در بخش دیالیز، آی‌سی‌یو و بخش تحت نظر پزشک معالج می‌باشند و حال عمومی آنها نامساعد گزارش شده است. 

همان‌طور که گفته شد، مسمومیت‌ها در استان‌های شمالی هم اتفاق افتادند؛ رئیس بیمارستان بهارستان از مسمومیت یک نفر به دلیل استفاده از مشروبات الکلی در این شهرستان خبر داد. مولایی، در پی انتشار خبری با مضمون مسمومیت پنج نفر به‌خاطر استفاده از مشروبات الکلی قلابی در گلستان اظهار داشت: طی چند روز گذشته، فقط یک نفر به‌خاطر استفاده از مشروبات الکلی تقلبی و متادون به بیمارستان بهارستان منتقل شد. 

او ضمن اشاره به اینکه بعد از دو روز تلاش کادر درمان خوشبختانه حال عمومی او خوب است، افزود: فکر می‌کنم با رفع شدن کامل مسمومیت، فردا بیمار مورد نظر از بیمارستان مرخص می‌شود. همچنین، فرمانده انتظامی شهرستان بهارستان از مرگ یک نفر بر اثر مسمومیت مصرف مشروبات الکلی در «سلطان‌آباد» خبر داد. 

سرهنگ مجید عسکری‌نیا، با اعلام این خبر گفت: برابر اخبار واصله مبنی بر مرگ پسری جوان بر اثر مسمومیت مصرف مشروبات الکلی در سلطان‌آباد شهرستان بهارستان، بررسی موضوع در دستور کار قرار گرفت. 

فرمانده انتظامی شهرستان بهارستان افزود: با آغاز تحقیقات پلیس مشخص شد روز شنبه ۲۷ خرداد ماه، جوانی ۱۹ ساله به همراه ۴ نفر از اقوام خود از یک فرد سودجویی در سلطان‌آباد، مشروبات الکلی دست‌ساز تهیه می‌کنند که پس از مصرف مشروبات الکلی، دچار بی‌حالی و سردرد می‌شوند. 

فرمانده انتظامی شهرستان بهارستان افزود: در نهایت روز دوشنبه ۲۹ خرداد، ۳ نفر از آنها پس از وخامت حال به بیمارستانی در اسلامشهر مراجعه می‌کنند که با توجه به وخامت حال جوان ۱۹ ساله، وی در بخش سی‌سی‌یو بیمارستان بستری می‌شود و ۲ نفر دیگر نیز پس از یک روز بستری از بیمارستان مرخص می‌شوند. 

به گفته این مقام انتظامی، در نهایت روز سه‌شنبه۳۰ خرداد، جوان ۱۹ ساله در بیمارستان فوت می‌کند که در این خصوص پرونده قضائی تشکیل و به دادسرا ارسال شده است. 

شبکه تحقیقاتی مسمومیت در کشور چه می‌کند؟

همان‌طور که گفته شد، مسمومیت مشروبات الکلی تقلبی در چند شهر کشور گزارش شده است و تاکنون افرادی بر اثر مسمومیت مصرف مشروبات الکلی جان خود را از دست داده‌اند؛ عده‌ای نیز بر اثر مسمومیت، در بیمارستان بستری شده‌ و دچار معلولیت، نابینایی و نقص عضو شده‌اند. تا امروز، مسمومیت با الکل متانول و مشروبات الکلی در کرج، سردشت، یاسوج و چند شهر استان تهران، البرز، اردبیل و هرمزگان گزارش شده است. 

28 خرداد بود که معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت از راه‌اندازی شبکه تحقیقاتی مسمومیت در کشور خبر داد و گفت: بیست و ششمین شبکه تحقیقاتی کشور به مسئله بررسی انواع مسمومیت‌ها در کشور اختصاص می‌یابد. 

یونس پناهی با بیان اینکه انتظار می‌رود ابتدا یک پروژه‌ کلان تعریف شود تا طی آن تهدیدات کشور در حوزه انواع مسمومیت‌ها بررسی شود، اظهار کرد: مسمومیت از مواد اعتیادآور، مسمومیت جنایی تا آلودگی‌های زیست‌محیطی و آلودگی‌های دارویی و غیره را شامل می‌شود؛ بنابراین برای شروع خوب است که شبکه به صورت کلی فعالیت خود را آغاز کند، پس از پیشرفت و بررسی جوانب کار و بر اساس اهمیت مباحث شبکه‌های دیگری بر مبنای اولویت‌های کشور در این حوزه مانند مسمومیت شغلی، جنایی، محیطی، دارویی و غیره ایجاد کرد. 

به نقل از روابط عمومی معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، در این نشست که با حضور جمعی از متخصصان سم‌شناسی از سراسر کشور برگزار شد، توجه به مسمومیت‌های هسته‌ای به رغم اینکه تاکنون در کشور سابقه نداشته است، به خصوص در استان‌های اصفهان و اراک پیشنهاد شد. همچنین عنوان شد با هماهنگی سازمان‌ها و نهادهای مرتبط سازوکاری جهت نظارت بر توزیع دارو در عطاری‌ها، باشگاه‌های ورزشی، مراکز ترک اعتیاد و غیره نیز جهت جلوگیری از بروز مسمومیت‌های مختلف بررسی و اعمال شود.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار