| کد مطلب: ۱۰۵۸۵۰۱
لینک کوتاه کپی شد

راه اندازی بانک اطلاعات مجرمان

چطور قبل از معامله از سوابق افراد مطمئن شویم؟

کاهش اختلافات مالی، دسترسی برای همه افراد، دسترسی آسان و کم هزینه، از بین رفتن محدودیت‌های جغرافیایی، زمانی و مکانی، برخی از ویژگی‌های سامانه سجل محکومیت‌های مالی است.

چطور قبل از معامله از سوابق افراد مطمئن شویم؟

به گزارش آرمان ملی آنلاین  ، رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه گفت: اطلاعات سامانه سجل محکومیت‌های مالی در اختیار مردم قرار داده می‌شود و در انجام هر نوع معامله برای اینکه فرد بداند آیا طرف معامله متعهد یا بدهکار است، می‌تواند از این سامانه استعلام لازم را دریافت کند.

محمد کاظمی فرد درباره سامانه سجل محکومیت‌های مالی اظهارداشت: بسیاری از مردم در انجام معاملات استرس دارند و برای اعتماد بیشتر به طرف مقابل می‌توانند همه استعلام وضعیت مالی افراد را از قوه قضاییه دریافت کنند. این استعلام برخط است و در لحظه به موجب قانون اعلام می‌شود.

وی درباره چگونگی استفاده از این خدمت توضیح داد: این سامانه از طریق پنجره واحد خدمات الکترونیک قضائی در دسترس عموم قرار دارد و طرفین معامله باید کد شناسه ثنا داشته باشند و با ثبت شناسه طرف مقابل برای وی پیامک ارسال می شود و وی باید رمز عبور را در اختیار شما قرار دهد؛ اینکه فرد کد پیامک را در اختیار شما قرار دهد یا ندهد؛ در هر صورت حاوی پیام است؛ در واقع با دریافت کد می‌توانید سوابق او را ملاحظه کنید و در صورتی که کد را در اختیار شما قرار ندهد هم نشان می دهد که احتمالا موضوعی برای پنهان کردن دارد.

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه تصریح کرد: این سامانه آگاهی کامل از شرایط مالی و محکومیت‌های مالی یا عدم محکومیت‌های فرد مقابل فراهم می‌کند و افراد با آگاهی کامل از این شرایط به معامله با یکدیگر اقدام می‌کنند. کاهش اختلافات مالی، دسترسی برای همه افراد، دسترسی آسان و کم هزینه، از بین رفتن محدودیت‌های جغرافیایی و مکانی، از بین رفتن محدودیت‌های زمانی برخی از ویژگی‌های سامانه سجل محکومیت‌های مالی است.

کاظمی فرد ادامه داد: از این خدمت بسیار کم استفاده شده است و تاکنون ۲۰ هزار نفر از طریق این سامانه استعلام دریافت کرده‌اند و علت اصلی این موضوع عدم اطلاع رسانی وآگاهی مردم نسبت به این خدمت است.

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه یادآور شد: سجل محکومیت‌های مالی نوآوری برنامه ششم توسعه بود و سند تحول قضائی بر آن تاکید ویژه داشت.

وی افزود: سوابق محکومیت‌های مالی اشخاص توسط این سامانه در اختیار نهادهای اعتبارسنجی کشور قرار داده می‌شود؛ به عنوان نمونه تا قبل از فعالیت این سامانه، افرادی که برای دریافت تسهیلات مراجعه می کردند، تسهیلات دهنده مطلع نبود که فرد متقاضی آیا فرد متعهدی است و یا چه میزان تعهد مالی دارد.

کاظمی فرد گفت: اکنون سجل محکومیت های مالی افراد در اختیار بانک مرکزی قرار گرفته است به علاوه اینکه برخی اطلاعات دیگر مالی نیز در این سامانه قرار داده شده است به عنوان نمونه فردی که به دستگاه قضائی اعلام اعسار و ناتوانی مالی ارائه می دهد یا اعلام ورشکستگی می‌کند در این سامانه به نهادهای اعتبارسنجی اعلام می‌شود تا در جریان قرار گیرند.

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه با بیان اینکه در آینده نزدیک افراد ممنوع المعامله نیز از طریق این سامانه قابل استعلام خواهد بود، افزود: طبق دستورالعمل فعالیت این سامانه در صورتی که افراد تعهدات خود را اجرا کنند بعد از ۶ ماه آن سوابق از سامانه پاک می شود.

سجل محکومیت‌های کیفری به دلیل رعایت حریم خصوصی افراد منتشر نمی‌شود

کاظمی فرد درباره سجل محکومیت‌های کیفری اظهارداشت: در گواهی عدم سوء پیشینه در واقع سوابق کیفری افراد را در نظر می گیریم و در هیچ کجا به دلیل رعایت حریم خصوصی افراد مجاز به انتشار و ارائه سوابق کیفری افراد نیستیم.

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیهدر گفت و گو با خبرنگار قضائی ایرنا اظهارداشت: بخش از اقدامات مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه در راستای هوشمندسازی دستگاه قضائی ارائه خدمات به قضات و کارکنان قضائی است به عنوان نمونه قضات در اجرای احکام می‌توانند با استفاده از سامانه هوشمند استعلامات مالی، اموال محکوم را شناسایی کنند یا در فرایند دادرسی با کمک سامانه استعلامات قضائی اطلاعات لازم مربوط به اشخاص را در فرایند دادرسی دریافت کنند.

وی ادامه داد: ممکن است مجرم سابقه دار، حرفه ای یا متواری باشد یا به عنوان نمونه شاهد حرفه ای باشد که قاضی از طریق سامانه‌هایی که در اختیار دارد به راحتی می تواند اطلاعات لازم را دریافت کند.

کاظمی فرد گفت: در سال گذشته از طریق سامانه هوشمند استعلامات مالی، سه میلیون استعلام انجام شده است و در سامانه استعلامات قضائی نیز ۲ میلیون استعلام اخذ شده است.

وی با اشاره به فعالیت سامانه سابقه‌یابی خودکار برای ارائه اطلاعات موثر افراد گفت: همه سوابق افراد اعم از خواهان، خوانده، شاهد یا وکیل در این سامانه قابل دسترس است و قاضی می‌تواند وضعیت این افراد و سوابق آنها را بررسی کند.

چگونه در معاملات از سوابق محکومیت‌های مالی طرف مقابل مطلع شویم؟

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه درباره سامانه شهود و مطلعین اظهارداشت: در این سامانه اسامی افرادی که بیش از سه مرتبه در محاکم به عنوان شاهد در پرونده‌ها حضور یافته و شهادت داده باشند، ثبت شده است و در همین رابطه براساس آمار موجود تاکنون هشت هزار نفر هشدار دریافت کردند و قاضی باید این سوابق را بررسی کند که آیا شهادت وی در پرونده‌ها با فعالیت‌های او مرتبط بوده است یا این فرد شهادت کذب داده است همچنین برخی افرادی که حتی یک بار شهادت داده‌اند اما مراجع نظارتی اسامی آنها را اعلام کرده‌اند هم در سامانه شهود و مطلعین موجود است.

همه اطلاعات سامانه‌های قوه قضائیه به روز است

وی با تاکید بر اینکه همه اطلاعات سامانه‌های یادشده به روز است درباره سامانه مجرمان حرفه‌ای گفت: طبق سند تحول قضائی بانک مجرمان متواری ایجاد شد همچنین بانک اطلاعاتی مجرمان حرفه‌ای، سابقه‌دار و خطرناک نیز راه‌اندازی شد. این سامانه‌ها کمک می‌کند تا با استفاده از بانک‌های اطلاعاتی موجود، وضعیت افراد برخط و به لحظه مشخص شود.

ارجاع ۴۰ درصد از پرونده‌های کارشناسی از طریق سامانه

کاظمی فرد به سامانه هوشمند ارجاع پرونده به کارشناسان رسمی دادگستری اشاره کرد و گفت: این سامانه به تازگی در سراسر کشور راه اندازی شده است و اکنون در برخی از استان‌ها تا ۴۰ درصد از پرونده‌ها از طریق این سامانه به کارشناسان رسمی دادگستری ارجاع داده می شود.

 

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار