| کد مطلب: ۱۰۸۰۲۸۰
لینک کوتاه کپی شد

اسماعیل کهرم: نمی شود یک شبه تهران را درست کرد

آرمان ملی برای بررسی موضوع آلودگی هوا تهران و راهکار ها ی کاهش آن با دکتر اسماعیل کهرم، کارشناس محیط زیست گفت وگو کرده است.

 اسماعیل کهرم: نمی شود یک شبه تهران را درست کرد

کهرام معتقد است:«مهم ترین جایی که مازوت در آنجا  مورد استفاده قرار می گیرد شهرری است.نکته مهم این است که مازوت خیلی زود و به راحتی در هوا پخش می شود و  به سرعت هوا را آلوده می کند.در شرایط کنونی مقادیر زیادی مازوت در کشور وجود دارد که مسئولان باید برای آن راه حل مناسبی پیدا کنند.

اینکه آن را در آب و یا خاک حل کنند به محیط زیست آسیب می زند و پیامدهای منفی بیشتری به همراه دارد.در گذشته مازوت را صادر می کردیم که در شرایط کنونی کسی هم حاضر نیست از ما مازوت بخرد که نمونه بارز آن امارات متحده عربی است.از سوی دیگر ۸۵ درصد از آلودگی هوا مربوط به عوامل متحرک شامل خودروها و موتور سیکلت هاست. هر موتورسیکلت نیز هشت برابر یک خودرو آلودگی ایجاد می‌کند.

همچنین وجود ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار اتومبیل تک سرنشین در تهران، قطع درختان و ساخت آسمانخراش ها، وجود ۳۰ درصد صنایع ایران در اطراف تهران و کاهش فضا سبز را عوامل موثر در آلودگی هوای تهران است.دولتمردان در طول سال باید به فکر جلوگیری از آلودگی هوا باشند نه اینکه فصل‌های پاییز و زمستان که با پدیده وارونگی هوا یااینورژن میزان آلودگی افزایش می‌یابد و تنفس در شهر غیر ممکن می‌شود.

بنده به خاطر دارم زمانی که قرار بود کارخانه ذوب آهن و فولاد مبارکه در اصفهان احداث شود ما به مسئولان اعلام کردیم اصفهان شهر کویری است و نباید صنایع در این استان گسترش یابد.مسئولان در واکنش گفتند جوانان بیکار جویای کار هستند و بر این کار اصرار ورزیدند.

در شرایط کنونی که این صنایع ایجاد شده و به ازای تولید یک کیلوگرم فولاد ۳۰ هزار لیتر آب مصرف می‌شود و تمام چشمه ها خشک و با چالش فرونشست زمین روبه رو شده اند تازه به یاد راهکار برون رفت از این معضل افتاده اند، در صورتی که این صنایع باید اطراف خلیج فارس تاسیس می‌شد.

از سوی دیگرمسئولان با بی تدبیری و ایجاد صنایع و کارخانه‌های بزرگ خودروسازی باعث تمرکز جمعیت در استان تهران و رسیدن جمعیت پایتخت به ۱۴ میلیون نفر شدند و همین امر منجر به تشدید آلودگی هوای تهران شده است.چرا باید خودروهایی که در تهران ساخته می‌شود را برای رنگ آمیزی با تریلی به مشهد منتقل و دوباره آنها را به تهران بازگردانند و از این طریق هوای شهر را آلوده تر کنند.ما  هوای تهران را خراب کرده ایم و نمی توان آن را یک شبه درست کرد.اگر از الان آستین ها را برای رفع آلودگی بالا بزنیم شاید ۱۰ سال دیگر به نتیجه برسیم.»

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار