| کد مطلب: ۱۰۶۶۹۲۰
لینک کوتاه کپی شد

قند خون بالا و پایین چه اثراتی دارد؟

آرمان ملی : «قند خون» به میزان قند (گلوکز) موجود در خون اطلاق می‌شود؛ گلوکز از غذاهایی که می‌خوریم تأمین می‌شود و برای تأمین انرژیِ مورد نیاز سلول‌های بدن به مصرف می‌رسد.

قند خون بالا و پایین چه اثراتی دارد؟

در ادامه به چند مورد از تاثیرات قندخون بالا و پایین خواهیم پرداخت. به گفته متخصصان، قندخون بالا می‌تواند تاثیرات زیر را بر بدن ما داشته باشد:

تکرر ادرار

کلیه‌های هر فردی می‌بایست سخت کار کنند تا تمام قند اضافی موجود در خون را فرآوری نماید. هنگامی‌که کلیه‌ها نمی‌توانند تمام این مقدار قند را فرآوری کرده و به مصرف سلول‌ها برسانند به ناچار بدن، همراه با آبی که به آن نیاز دارد از شر آن خلاص می‌شود.

تشنگی بیشتر

برای خلاص شدن از شر قند اضافی، بدن شما آب را از بافت‌های خود می‌گیرد. از آنجایی‌که برای تولید انرژی، انتقال مواد مغذی و خلاص‌شدن از شر مواد زاید به مایعات بیشتری نیاز دارید، مغز به شما پیام می‌دهد که تشنه هستید تا بیشتر آب بنوشید.

خشکی دهان

وقتی قندخون بالا باشد، دهان ممکن است خشک شود و گوشه‌های آن ترک بخورد. بزاقِ کمتر و قند بیشتر در خون، احتمال بروز عفونت را بیشتر می‌کند. لثه‌های شما ممکن است متورم شوند و لکه‌های سفید روی زبان و داخل گونه‌های شما رشد کنند که پزشکان به آن برفک دهان می‌گویند.

مشکلات پوستی

بدن شما از همه اعضا و بافت‌ها، آب جذب می‌کند تا از شر قند اضافی خلاص شود. این وضعیت ممکن است باعث خشکی، خارش و ترک‌خوردگی پوست به‌خصوص در پاها، آرنج‌ها و دستان شما شود. همچنین با گذشت زمان، سطوح بالای گلوکز می‌تواند به اعصاب آسیب برساند که «نوروپاتی دیابتی» نامیده می‌شود. این عارضه می‌تواند احساس بریدگی، زخم یا عفونت را برای شما ناخوشایندتر و بهبود این صدمات را سخت‌تر کند. به گفته متخصصان حتی بدون درمان، این آسیب‌ها یا مشکلات جسمی ممکن است به مشکلات بزرگتری مانند از دست دادن انگشت پا یا حتی در موارد وخیم‌تر بخشی از پا یا ساق پا تبدیل شوند.

مشکلات بینایی

بدن شما ممکن است مایعات را از عدسی‌های چشمتان بیرون بکشد که این وضعیت تمرکز را سخت‌تر می‌کند. همچنین قندخون بالا می‌تواند به رگ‌های خونی در قسمت پشت کُره چشم (شبکیه) آسیب برساند.

خستگی

وقتی دیابت نوع دو دارید و قندخون شما اغلب بالا می‌رود، حساسیت بدن‌تان به انسولین کاهش می‌یابد و این در حالیست که انسولین به انتقال انرژی به سلول‌های بدن کمک می‌کند. همچنین ممکن است همان خستگی را افراد مبتلا به دیابت نوع یک نیز تجربه کنند زیرا بدن نمی‌تواند انسولین مورد خود را بسازد. پزشک می‌تواند با تجویز دارو و ارائه پیشنهاداتی در زمینه ایجاد تغییرات در شیوه زندگی به شما کمک کند.

مشکلات گوارشی

اگر قندخون شما برای مدت طولانی بالا باشد، این شرایط می‌تواند به «عصب واگ» آسیب برساند و این درحالیست که عصب واگ به حرکت غذا در معده و روده کمک می‌کند. حتی ممکن است وزن کم کنید. همچنین ممکن است با رفلاکس معده، گرفتگی عضلات، استفراغ و یبوست شدید نیز روبه‌رو شوید.

اثرات قندخون پایین بر بدن

خستگی

اگر دیابت دارید، انسولین یکی از راه‌های کاهش قندخون در هنگام بالا رفتن آن است. با این حال، اگر بیش از حد انسولین مصرف کنید، ممکن است آنقدر سریع گلوکز موجود در خون را حذف کنید که بدن نتواند آن را بلافاصله جایگزین کند و این وضعیت باعث ایجاد خستگی در شما می‌شود. در همین حال، سایر بیماری‌ها و داروها نیز ممکن است این چرخه را بر هم زده و موجب افت قابل ملاحظه‌ گلوکز موجود در خون شوند.

ضربان قلب نامنظم

هورمون‌هایی که به بالا نگه داشتن قندخون در زمانی‌که خیلی پایین است کمک می‌کنند، همچنین می‌توانند باعث افزایش ضربان قلب شوند و احساس کنید که ضربان قلب‌تان نامنظم است. پزشکان این حالت را «آریتمی قلب» می‌نامند. افت گلوکز اغلب به عنوان یک عارضه جانبی داروهای مورد استفاده برای درمان دیابت در نظر گرفته می‌شود.

لرزش

افت قندخون می‌تواند در کارآیی سیستم اعصاب مرکزی که نحوه حرکت را در کنترل دارد، اختلال ایجاد کند. وقتی این اتفاق می‌افتد، بدن شما هورمون‌هایی مانند آدرنالین ترشح می‌کند اما همین مواد ممکن است باعث لرزش دست‌ها و سایر اندام‌های بدن شوند.

تعریق زیاد

هورمون‌هایی که بدن برای افزایش قندخون در هنگام کاهش بیش از حد آن ترشح می‌کند، باعث تعریق زیاد نیز می‌شوند. این علامت یکی از اولین نشانه‌هایی است که وقتی سطح گلوکز شما بیش از حد کاهش می‌یابد، متوجه آن می‌شوید. پزشک می‌تواند به شما کمک کند تا سطح گلوکز در بدن خود را تنظیم و سعی کنید با دارو، ورزش و عادات غذایی صحیح، آن را در محدوده سالم نگه دارید.

گرسنگی

گرسنگی ناگهانی و شدید حتی پس از صرف غذا، ممکن است نشانه‌ای از این باشد که بدن شما غذا را به روش صحیح به قندخون تبدیل نمی‌کند. بیماری یا داروهای خاص نیز می‌تواند باعث این شرایط شود. اگر دیابت دارید، پزشک ممکن است بتواند داروهای شما را که اغلب منشأ این مشکل هستند، تنظیم کند.

حالت تهوع

در واقع، به خودی خود قندخون پایین در ایجاد این شرایط مقصر نیست. وقتی سطح قندخون شما بسیار بالا یا بسیار پایین می‌شود، می‌تواند باعث یک اثر بازگشتی شود. در این وضعیت سیستم گوارشی بدن گیج شده و باعث ایجاد ناراحتی در معده می‌شود.

سرگیجه

سلول‌های مغز شما برای عملکرد صحیح به گلوکز نیاز دارند. بنابراین وقتی گلوکز به اندازه کافی موجود نباشند، ممکن است احساس خستگی، ضعف و سرگیجه کنید. همچنین ممکن است دچار سردرد شوید.

سردرگمی

هنگامی‌که قند خون‌تان واقعا افت می‌کند (شرایطی که به آن هیپوگلیسمی می‌گویند)، شروع به از دست دادن توانایی‌های خود می‌کنید. ممکن است صحبت‌های شما واضح نباشد یا حتی فراموش کنید که کجا هستید. همچنین گاهی آنقدر ناگهانی اتفاق می‌افتد که حتی ممکن است متوجه رفتار عجیب خود نیز نشوید. در موارد جدی، ممکن است تشنج را نیز تجربه کنید یا به کما بروید.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار