| کد مطلب: ۱۱۵۵۶۸۴
لینک کوتاه کپی شد

نقش وسایل حمل و نقل در تبلیغات: راهنمای کامل برای افزایش نرخ تبدیل

براساس آمارهای شهرداری تهران، روزانه بیش از 5 میلیون از متروی تهران استفاده می‌کنند. آمار استفاده کنندگان از اتوبوس‌های شهری هم حدود 1 میلیون و 800 هزار نفر است. به طور متوسط هم زمان انتظار استفاده کنندگان از این وسایل نقلیه به حدود 5 تا 7 دقیقه می‌رسد. این آمارها نشان‌دهنده مزیت تبلیغات روی وسایل حمل و نقل نسبت به دیگر روش‌های تبلیغات محیطی است؛ زیرا انتظار چند دقیقه‌ای مردم در ایستگاه‌های مترو و اتوبوس، باعث جلب توجه بیشتر تبلیغات حمل و نقلی می‌شود. در این مقاله می‌خواهیم بیشتر درباره تبلیغات روی وسایل نقلیه عمومی، ایستگاه‌های مترو، اتوبوس‌های شهری و مکان‌های مشابه صحبت کنیم.

نقش وسایل حمل و نقل در تبلیغات: راهنمای کامل برای افزایش نرخ تبدیل

چرا تبلیغات روی وسایل حمل و نقل جواب می‌دهد؟ مزایای این تبلیغات چیست؟

در مقدمه مقاله کمی درباره‌ی آمارها و میزان استفاده مردم از وسایل حمل و نقل عمومی صحبت کردیم؛ اما اگر بخواهیم نگاه ویژه‌تری به مزایا داشته باشیم، می‌توانیم به فهرست زیر اشاره کنیم:

1.پوشش دهی و دسترسی گسترده

اگر نگاهی به نقشه خطوط اتوبوس‌های شهری و متروی تهران بیندازید، مشاهده می‌کنید که تقریباً تمامی نقاط تهران با این خطوط به هم وصل شده‌اند. در تهران بیش از 4 هزار اتوبوس شهری وجود دارد و مترو هم دارای 7 خط اصلی و یک خط تهران – کرج است. این گستردگی باعث شده تا تبلیغات روی وسایل حمل و نقل فرصت خوبی برای کسب و کارها باشد؛ زیرا خیلی راحت می‌توانند به تمامی اقشار جامعه و همه محله‌های تهران دسترسی داشته باشند.

ما درباره تهران صحبت کردیم؛ اما وضعیت دیگر شهرها نیز مشابه است. مثلاً اصفهان دارای 21 کیلومتر مسیر اتوبوس شهری و 28 ایستگاه است؛ یا همین سال گذشته 500 دستگاه اتوبوس شهری به ناوگان اتوبوس‌های شیراز اضافه شد. این آمارها ثابت می‌کنند تبلیغات حمل و نقل عمومی در شهرهای دیگر نیز به اندازه تهران جذاب و کارگشا است.

2.طیف گسترده استفاده‌ کنندگان

به گفته ادزینو:

بر اساس آمارهای رسمی مترو تهران روزانه بیش از 5 میلیون مسافر دارد؛ که بیش از 28 درصد آن اشخاصی هستند که هر روز سوار مترو می‌شوند. متوسط حضور هر شخص در مترو نیز به حدود 45 دقیقه می‌رسد. این مخاطبان گسترده فرصت خوبی برای اجرای تبلیغات محیطی در مترو است.

در ضمن بیش از 78 درصد کسانی که از مترو استفاده می‌کنند، در بازه سنی 18 تا 45 سال قرار می‌گیرند که معمولاً مخاطبان اصلی کسب و کارها هستند. همچنین افراد زیر 18 سال یا همان نسل Z هم 12 درصد استفاده کنندگان را شامل می‌شوند.

همین آمار را به دیگر وسایل حمل و نقل عمومی نیز می‌توانیم بسط دهیم.

3.زمان انتظار و فرصت بیشتر برای تمرکز

اگرچه وقتی حرف از تبلیغات شهری می‌شود خیلی‌ها سراغ اجاره بیلبوردها یا عرشه پل‌ها می‌روند، اما تجربه نشان داده این روش‌های تبلیغاتی خیلی برای کسب و کارهای مناسب نیست؛ خصوصاً اگر کسب و کار کوچکی داشته باشید. چون خیلی از مردم هنگام عبور از کنار این تبلیغات سوار ماشین هستند و تمرکز و فرصت کافی برای توجه به تبلیغات را ندارند.

در نقطه مقابل تبلیغات روی وسایل نقلیه و ایستگاه‌های آن‌ها قرار دارد. زمان متوسط انتظار مسافرها در ایستگاه‌ها حدود 5 تا 7 دقیقه است. این فرصت به مسافرها اجازه می‌دهد تا تبلیغات محیطی را با تمرکز بیشتری ببیند. (البته این در صورتی است که تبلیغات جذابی هم طراحی کرده باشید.)

4.تنوع فضا و روش‌های تبلیغاتی

فضای تبلیغات حمل و نقلی خیلی گسترده‌تر از چیزی است که فکر می‌کنید. به طور کلی می‌توان این فضاها را در دسته‌های زیر قرار داد:

  1. ایستگاه‌های اتوبوس و مترو: تبلیغ در ایستگاه‌های اتوبوس واحد و ایستگاه‌های مترو همیشه مورد توجه کسب و کارها قرار دارد. این تبلیغات به شکل تابلوهای لایت باکس، تبلیغ روی گیت‌های ورودی، تبلیغ روی حریم و بدنه ایستگاه، پیشانی راه‌پله‌های ثابت و کناره پله‌های برقی اجرا می‌شوند.
  2. فضای داخلی اتوبوس‌ و مترو: دسته‌های داخلی، کتیبه‌ها، پشت صندلی‌های اتوبوس و... بهترین مکان‌ها برای تبلیغات هستند.
  3. تبلیغات روی خودرو و بدنه قطارها: تبلیغات روی بدنه بیرونی اتوبوس و قطار برای رهگذران و مسافرانی که منتظر هستند مناسب است.

5.ارزان بودن تبلیغات روی وسایل نقلیه

تبلیغات اتوبوسی و تبلیغ در ایستگاه‌های مترو نسبت به دیگر روش‌های تبلیغات محیطی ارزان‌تر هستند. اجاره یک بیلبورد شهری به طور متوسط 80 تا 100 میلیون هزینه دارد؛ اما برای مثال هر تابلوی تبلیغاتی در متروی تهران نهایتاً 1.5 تا 2.5 میلیون تومان هزینه خواهد داشت. این اعداد برای ایستگاه‌های اتوبوس و شهرهای دیگر حتی ممکن است کمتر هم باشد.

چطور نرخ تبدیل را در بازاریابی حمل و نقلی بالا ببریم؟

تبلیغ 2

تا اینجا درباره تاثیر تبلیغات روی وسایل نقلیه برای کسب و کارها صحبت کردیم؛ اما سوال اصلی اینجاست که ویژگی‌های یک تبلیغ تاثیرگذار چیست؟ و کسب و کارها چطور می‌توانند نرخ تبدیل را در این استراتژی تبلیغاتی بالا ببرند. در ادامه به نکاتی اشاره می‌کنیم که باعث افزایش اثربخشی این روش می‌شوند. اگر برای اجرای تبلیغات حمل و نقلی نیاز به مشاوره داشتید، می‌توانید از تیم ادزینو کمک بگیرید.

1.در طراحی مختصر و مفید عمل کنید

طراحی‌های شلوغ غیر از اینکه نرخ پرش از تبلیغات را افزایش می‌دهند، هیچ حسن دیگری ندارند. به نقل از سایت nexxus:

اولین موردی که باید به آن دقت کافی داشته باشید، مختصر و مفید بودن تبلیغ است؛ در حقیقت افرادی که در ترافیک گیر افتاده‌اند؛ یا منتظر رسیدن قطار ایستاده‌اند؛ احتمالاً کم حوصله شده‌اند و به دنبال یافتن سوژه‌ای جذاب هستند. پس در صورتی که تبلیغات برند شما بر روی وسایل حمل و نقل طولانی باشد، بعید است نتیجه مطلوبی را در پی داشته باشد.

به همین دلیل فاکتور مختصر و مفید بودن از نکات کلیدی در تبلیغات است؛ شما می‌توانید با انتخاب یک شعار تبلیغاتی خلاقانه، ذهن مخاطب را درگیر کنید و او را به سمت خود فرا بخوانید.

2.خلاق باشید

خلاق بودن در تبلیغات محیطی باعث می‌شود تا راحت‌تر و بیشتر دیده شوید. استفاده از تصاویر جذاب، انتخاب رنگ‌های زنده و متضاد، بازی با پرسپکتیو، توجه به مینیمال بودن طراحی و استفاده از المان‌هایی که احساسات بیننده را قلقلک دهد پیشنهادهایی است که به خلاقیت بیشتر طراحی‌های شما کمک می‌کند.

3.پیامتان را کوتاه و قابل فهم بیان کنید

قصد دارید چه پیامی به مخاطب برسانید؟ هدفتان از تبلیغ چیست؟ به این دو سوال فکر کنید و به یک پیام کوتاه و قابل فهم برسید. استفاده از متن‌های طولانی یا اضافه کردن المان‌های پرتعداد فقط باعث خواهد شد تا مخاطب تبلیغ شما را رها کرده و بیخیال آن شود.

4.فراخوان اقدام به عمل (CTA) را فراموش نکنید

به گفته کاربوم:

فراخوان اقدام به عمل یا CTA یک استراتژی بازاریابی است که با استفاده از آن، مخاطبان خود را به انجام کاری ترغیب می‌کنید. کسب‌ و ‌کارها CTA را به نحوی اجرا می‌کنند که پاسخ فوری خواننده یا شنونده را دریافت کنند.

در استراتژی‌های تبلیغات محیطی فراخوان اقدام به عمل می‌تواند دعوت به اسکن QR کد، نصب اپلیکیشن، دعوت به تماس، ارسال پیامک، استفاده از یک هشتگ خاص در شبکه‌های اجتماعی و... باشد. نوع CTA تبلیغات را باید براساس هدف و استراتژی خودتان تعیین کنید.

5.مسیرهای پرتردد را شناسایی کنید

اگر هدفتان تبلیغات روی وسایل حمل و نقل است، در شروع بگردید و مسیرهای پر رفت و آمد را شناسایی کنید. ببینید کدام ایستگاه‌ها بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند. این ایستگاه‌ها اغلب گزینه‌های بهتری برای تبلیغات محیطی هستند. البته در انتخاب ایستگاه باید مخاطب هدفتان را نیز در نظر بگیرید. مثلاً اگر محصولتان در دسته تجهیزات ورزشی قرار می‌گیرد، باید دنبال ایستگاه‌ها و مسیرهایی باشید که نزدیک باشگاه‌ها و مکان‌های ورزشی است. این کار نرخ تبدیل تبلیغاتتان را افزایش می‌دهد.

یا اگر محصولی دارید که مشتری اصلی آن‌ افراد متوسط جامعه هستند، تبلیغ در ایستگاه‌های پایین شهر و مرکزی انتخاب بهتری است؛ حتی اگر میزان تردد در این ایستگاه‌ها کمتر باشد. نکته دیگر اینکه اگر بودجه محدودتری دارید، می‌توانید سراغ ایستگاه‌های خلوت‌تر نیز بروید؛ زیرا معمولاً تبلیغ در مکان‌های خلوت ارزان‌تر است.

6.بهینه‌سازی تبلیغات را جدی بگیرید

اگرچه بهینه‌سازی تبلیغات در تبلیغات محیطی سخت‌تر است؛ اما همچنان می‌توانید به روش‌های مختلفی داده‌های کمپین را جمع‌آوری کنید و سپس سراغ بهینه‌سازی آن بروید. مثلاً با در نظر گرفتن یک شماره اختصاصی برای تبلیغات یا استفاده از یک QR کد مشخص می‌توانید نرخ تبدیل تبلیغات حمل و نقلی را اندازه بگیرید. جمع‌آوری این داده‌ها برای ادامه کمپین یا اجرای کمپین‌های بعدی به کارتان می‌آیند.

7.از تبلیغات ترکیبی استفاده کنید

اجرای تبلیغات روی وسایل حمل و نقل به تنهایی ممکن است به کارتان نیاید یا بازدهی مدنظرتان را نداشته باشد؛ اما اگر همین روش را با سایر استراتژی‌های بازاریابی ترکیب کنید، به نتایج بهتری می‌رسید. برای مثال خیلی از کسب و کارها در کنار تبلیغات محیطی سراغ تبلیغ در شبکه‌های اجتماعی نیز می‌روند؛ یا از پیامک مارکتینگ و سایر تبلیغات آنلاین هم کمک می‌گیرند. شما هم با این تکنیک می‌توانید نرخ تبدیل تبلیغاتتان را افزایش دهید.

تبلیغ 3

سخن آخر

نقش وسایل حمل و نقل در تبلیغات را نباید نادیده گرفت. روزانه میلیون‌ها نفر از تاکسی‌ها، اتوبوس‌های شهری و متروها استفاده می‌کنند. به همین خاطر تبلیغ روی وسایل حمل و نقل مورد توجه کسب و کارها قرار دارد. در این مقاله درباره بازاریابی حمل و نقل و تکنیک‌های افزایش نرخ تبدیل آن صحبت کردیم. اگر سوال دیگری دارید، در کامنت‌ها پاسخگوی شما هستیم.

 

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار