| کد مطلب: ۱۱۳۹۶۳۸
لینک کوتاه کپی شد

چه عواملی بر قیمت بلیط هواپیما تأثیر می‌گذارند؟

تعیین قیمت بلیط هواپیما فقط وابسته به مسائل اقتصادی نیست و فاکتورهای متنوعی می‌توانند تعیین‌کننده قیمت این بلیط‌ها باشند.

چه عواملی بر قیمت بلیط هواپیما تأثیر می‌گذارند؟

 در این مقاله قصد داریم تمامی عوامل و فاکتورهای مؤثر در قیمت بلیط هواپیما به خصوص بلیط پرواز داخلی را با هم بررسی کنیم.

قیمت سوخت و عوامل اقتصادی، فاکتورهای مؤثر در افزایش قیمت بلیط هواپیما

قیمت سوخت و عوامل اقتصادی، فاکتورهای مؤثر در افزایش قیمت بلیط هواپیما هستند. با افزایش قیمت سوخت شرکت‌های هواپیمایی مجبور می‌شوند نرخ بلیط پرواز را افزایش دهند. در نتیجه شما هم باید هزینه بیشتری برای بلیط هواپیما پرداخت کنید.

همچنین از دیگر عوامل اقتصادی تأثیرگذار در قیمت بلیط هواپیما می‌توان به نرخ ارز، تورم و سودآوری صنعت اشاره کرد.

مسافت و مسیر پروازی هواپیما، از عوامل تأثیرگذار در قیمت بلیط پرواز داخلی

مسافت و مسیر پروازی هواپیما، یکی از عوامل تأثیرگذار در قیمت بلیط پرواز داخلی است. هرچه مسافت بین مبدأ و مقصد بیشتر باشد قیمت بلیط هواپیما هم بیشتر خواهد شد. زیرا در مسافت‌های طولانی هزینه‌های عملیاتی مانند مصرف سوخت و استهلاک هواپیما و هزینه خدمه بالاتر است.

علاوه بر مسافت، پر گردشگر بودن مقصد هم تأثیر مستقیمی در قیمت بلیط هواپیما دارد. معمولاً بلیط هواپیما به مقصدهای پرطرف‌دار با قیمت بیشتری به فروش می‌رسند. مثلاً بلیط پرواز داخلی از مبدأ تهران به مقصد مشهد نسبت به سایر پروازها گران‌تر است.

میزان عرضه و تقاضا، یک فاکتور کلیدی در تعیین قیمت بلیط پرواز داخلی

میزان عرضه و تقاضا، یک فاکتور کلیدی در تعیین قیمت بلیط پرواز داخلی است. در صورتی که میزان تقاضا برای یک سفر هوایی در مسیر مشخص از تعداد صندلی‌های موجود در این مسیر بیشتر باشد شرکت‌های هواپیمایی قیمت‌ها را بالا می‌برند.

اما در زمان نبود تقاضا برای یک مسیر، معمولاً خطوط هواپیمایی برای پر شدن تمام صندلی‌های هواپیما قیمت بلیط‌ها را کاهش می‌دهند. با ارائه تخفیف مشتریان هم تمایل بیشتری برای خرید بلیط پیدا می‌کنند.

تعداد خطوط فعال در یک مسیر و بیشتر بودن رقابت

تعداد خطوط فعال در یک مسیر و بیشتر بودن رقابت یکی دیگر از عوامل تعیین‌کننده قیمت بلیط پرواز داخلی است. در یک مسیر خاص هر چه تعداد خطوط فعال بیشتر باشد شما می‌توانید بلیط هواپیما را با قیمت مناسب‌تری بخرید.

شرکت‌های هواپیمایی مجبور هستند در مسیرهای مشترک قیمت بلیط‌ها را کاهش دهند و از این طریق بر سر مشتری با یکدیگر رقابت کنند؛ بنابراین در زمان خرید بلیط هواپیما، حتماً شرکت‌های فعال در آن خط و قیمت آن‌ها را بررسی کنید تا خرید به صرفه‌ای داشته باشید.

بلیت 2

کلاس پروازی، کنترل ‌کننده قیمت بلیط پرواز داخلی

کلاس پروازی، کنترل‌کنندة قیمت بلیط پرواز داخلی است. یعنی اگر شما از کلاس پروازی فرست کلاس و بیزینس کلاس استفاده کنید باید هزینة بیشتری برای بلیط پرداخت کنید. این بلیط‌ها خدمات پیشرفته، امکانات بیشتر و صندلی‌های جادارتری دارند.

اما در صورتی که به سراغ بلیط‌های کلاس پروازی اکونومی بروید می‌توانید بلیط خود را با قیمت پایین‌تر تهیه کنید. این بلیط‌ها صندلی‌های کوچک‌تر و امکانات کمتری دارند.

تعداد توقف ‌ها، مؤثر در کاهش قیمت بلیط هواپیما

تعداد توقف‌ها، در کاهش قیمت بلیط هواپیما مؤثر است. معمولاً پروازهای مستقیم به خاطر افزایش مسافت نسبت به پروازهای دارای چند توقف هزینة بالاتری دارند.

در صورتی که فاصلة بین مبدأ و مقصد شما زیاد است حتماً در زمان خرید بلیط، پروازهای دارای توقف را هم بررسی کنید تا بتوانید بلیط خود را با قیمت خوب بخرید.

زمان رزرو بلیط، یک عامل مهم برای خرید بلیط با قیمت به صرفه

زمان رزرو بلیط، یک عامل مهم برای خرید بلیط با قیمت به صرفه است. در صورتی که بلیط خود را از قبل رزرو کنید با بررسی سایت‌ها و خطوط فعال، گزینه‌های بیشتری را در اختیار خواهید داشت؛ بنابراین می‌توانید بلیط خود را با قیمت خوب بخرید.

اما با نزدیک شدن به تاریخ پرواز ممکن است با افزایش تقاضا و افزایش قیمت بلیط پرواز داخلی مواجه شوید. در این صورت چاره‌ای جز خرید بلیط با قیمت بالا نخواهید داشت.

البته گاهی ممکن است بتوانید بلیط پرواز لحظه آخری را با قیمت بسیار ارزان تهیه کنید. این مسئله در صورتی امکان‌پذیر خواهد بود که صندلی‌های یک هواپیما تا زمان پرواز پر نشده باشند. در این مواقع شرکت‌های هواپیمایی بلیط‌ها را با قیمت کمتری به فروش می‌رسانند.

زمان پرواز، فاکتوری مهم در هنگام رزرو بلیط پرواز داخلی

زمان پرواز، فاکتوری مهم در هنگام رزرو بلیط پرواز داخلی است که توصیه می‌کنیم حتماً به آن توجه کنید. بلیط پروازهای شبانه که تقاضای کمتری دارند معمولاً با قیمت پایین‌تری به فروش می‌رسند. اما پروازهایی که در طول روز انجام می‌شوند به خاطر تقاضای بیشتر، قیمت بالاتری دارند.

همچنین پروازهای وسط هفته ارزان‌تر از پروازهای آخر هفته هستند؛ بنابراین در صورتی که قصد دارید بلیط پرواز داخلی با قیمت مناسب تهیه کنید به سراغ پروازهای روزهای یکشنبه، دوشنبه و سه‌شنبه بروید.

تعرفه‌ های مالیاتی و هزینه‌ ها، عوامل مهم در تعیین قیمت بلیط هواپیما

تعرفه‌های مالیاتی و هزینه‌ها، عوامل مهمی در تعیین قیمت بلیط هواپیما محسوب می‌شوند. این هزینه‌ها معمولاً از طرف خطوط هوایی فرودگاه‌ها یا دولت‌ها تعیین شده و شامل مواردی مانند هزینه سوخت، هزینه‌های امنیتی، هزینه نگهداری و تعمیرات هواپیما و مالیات‌های مربوط به خدمات فرودگاهی هستند.

فصل سفر، از مهم‌ ترین عوامل تأثیرگذار بر قیمت بلیط پرواز داخلی

فصل سفر، از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار بر قیمت بلیط پرواز داخلی است. در فصل‌های پرتقاضا مانند تعطیلات تابستانی یا ایام عید قیمت بلیط هواپیما افزایش پیدا می‌کند. اما در فصول کم ‌پیک با کم شدن تقاضا، می‌توانید بلیط خود را با قیمت پایین تهیه کنید.

مثلاً جنوب کشورمان در فصل تابستان مسافر کمتری دارد. در نتیجه قیمت بلیط هواپیما هم در این ایام بسیار مقرون به صرفه است. در صورتی که مشکلی با گرمای هوا نداشته باشید مسافرت به جنوب کشور در فصل تابستان برایتان بسیار ارزان تمام می‌شود.

همچنین در فصل زمستان بخش شمال غرب ایران به خاطر آب و هوای سرد، پذیرای مسافران کمتری است. در این ایام می‌توانید بلیط پرواز داخلی به مقصد شهرهایی مانند تبریز، ارومیه و اردبیل را با قیمت مناسب خریداری کنید.

جمع ‌بندی درباره عوامل مؤثر بر قیمت بلیط هواپیما

در این مقاله عوامل مؤثر بر قیمت بلیط هواپیما را معرفی کردیم. در صورتی که قصد دارید بلیط پرواز داخلی یا خارجی را با قیمت به صرفه تهیه کنید حتماً قبل از خرید، به نکات گفته شده توجه کنید. در پایان توصیه می‌کنیم برای خرید بلیط هواپیما حتماً به شرکت‌های هواپیمایی یا سایت‌های معتبر مراجعه کنید تا در آینده دچار مشکل نشوید.

بلیت 3

سؤالات متداول

چگونه بلیط هواپیما با قیمت مناسب تهیه کنیم؟

در این مقاله عوامل تأثیرگذار در قیمت بلیط هواپیما را معرفی کردیم. در صورتی که قصد دارید بلیط هواپیما با قیمت مناسب تهیه کنید حتماً موارد گفته شده را مدنظر قرار دهید.

مدارک موردنیاز برای خرید بلیط هواپیما کدام است؟

در سفرهای داخلی باید کارت ملی و در سفرهای خارجی پاسپورت با تاریخ انقضای بیش از 6 ماه همراه داشته باشید.

بلیط هواپیما را چند روز قبل از سفر بخریم؟

خرید بلیط هواپیما چند ماه قبل از سفر برای مسافران امکانپذیر است. در ایام خلوت سال بهتر است خرید بلیط را در روزهای پایانی انجام دهید. اما در روزهای شلوغ پیشنهاد می‌کنیم بلیط خود را زودتر رزرو کنید.

بعد از خرید بلیط پرواز داخلی باید به کدام فرودگاه برویم؟

اگر مبدأ شما تهران است و بلیط پرواز داخلی خریده‌اید باید به فرودگاه مهرآباد بروید. پروازهای داخلی از مبدأ تهران به دیگر شهرهای کشورمان از فرودگاه مهرآباد انجام می‌شوند.

 

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار