| کد مطلب: ۱۱۳۴۸۱۷
لینک کوتاه کپی شد

حفظ ارزش سرمایه در شرایط تورمی

در شرایط تورمی ‌کنونی، حفظ ارزش سرمایه مهمترین اولویت ایرانیان است. با استفاده از انواع روش‌های سرمایه‌گذاری اصولی می‌توان به این مهم پرداخت و علاوه بر آن، بازدهی واقعی نیز به دست آورد.

حفظ ارزش سرمایه در شرایط تورمی

 از جمله مهمترین روشهایی که بدین منظور می‌توان از آنها استفاده کرد، سرمایه‌گذاری در بازارهای بورس، طلا، خودرو، ملک و ارزهای خارجی است. البته صرف سرمایه‌گذاری در این بازارها در هر زمانی منجر به حفظ ارزش سرمایه نمی‌شود، حتی برخی افراد که اصول سرمایه‌گذاری را نمی‌دانند در این بازارها (حتی مسکن که به ندرت شاهد کاهش قیمت در آن هستیم) ضرر می‌کنند.

راهکار علم اقتصاد کلان برای حفظ ارزش سرمایه

تورم، یکی از فاکتورهای اقتصاد کلان است. به همین منظور برای گذار از تورم و کسب بازدهی باید از خود این دانش کمک گرفت. اقتصاد کلان، دانشی است که بیشتر مورد استفاده اقتصاددانان و سیاست‌گذاران دولت قرار می‌گیرد اما سرمایه‌گذاران می‌توانند با استفاده از مفاهیم آن، جهت قیمت در بازارهای مالی را پیش‌بینی کرده و به موقع سرمایه‌گذاری در بازار هدف را آغاز کنند.

در دوره جامع اقتصاد کلان برخلاف کتاب‌های پیچیده اقتصادی که خوانش آنها برای عامه مردم با دشواری‌های بسیاری همراه است، تمام متغیرهای اقتصادی به زبانی ساده آموزش داده می‌شوند به طوری که فرد، نحوه استفاده از آنها را برای سرمایه‌گذاری در انواع بازارهای مالی فرا خواهد گرفت. علاوه بر این، کتاب‌های اقتصادی با رویکرد تفسیر میزان رشد یا افول اقتصاد یک کشور نوشته شده‌اند نه سرمایه‌گذاری اما این دوره کاربردی با رویکردی جدید، نحوه استفاده از متغیرهای اقتصادی (نرخ بهره، GDP، نقدینگی، سیاست‌های انبساطی و انقباضی، تاثیر رشد اقتصادی بر بازار سهام و ...) را برای سرمایه‌گذاری در شرایط تورمی و غیر از آن آموزش می‌دهد.

فردی را در نظر بگیرید که در شرایط تورمی ‌کنونی، ۲۰۰ میلیون سرمایه خود را در بانک سپرده‌گذاری می‌کند. سرمایه این فرد پس از یک سال با نرخ بهره ۲۱٪ به ۲۴۲ میلیون تبدیل شده است ولی به دلیل رشد نرخ تورم در همین مدت، اجاره بهای خانه او ۴۰٪ رشد کرده است. اگر این فرد قادر بود سرمایه خود را به ۲۸۰ میلیون تبدیل کند، ارزش سرمایه خود را حفظ کرده بود. اگر نرخ بازدهی او از سرمایه‌گذاری در هر کدام از بازارها به ۶۰٪ می‌رسید با کسر تورم می‌توان گفت این فرد هم توانسته ارزش سرمایه خود را حفظ کند و هم ۲۰٪ سود واقعی به دست بیاورد. اقتصاد کلان، ابزاری است که می‌تواند به تمام مردم کمک کند تا هم ارزش سرمایه خود را حفظ کرده و هم سود واقعی به دست بیاورند.

سرمایه‌گذاری در طلا برای حفظ ارزش سرمایه

یکی از بهترین روشهای حفظ ارزش سرمایه در شرایط تورمی، سرمایه‌گذاری در بازار طلا است. نرخ بهره و تورم دو مورد از مهمترین فاکتورهای اقتصادی تاثیرگذار در این بازار هستند. همان طور که می‌دانید قیمت طلا در ایران وابسته به قیمت اونس طلای جهانی است و آنچه که بر قیمت طلای جهانی تاثیر می‌گذارد، شرایط اقتصاد کلان کشورهای جهان به خصوص آمریکا است. اگر اخبار مربوط به انتشار نرخ بهره آمریکا را دنبال کرده باشید، متوجه می‌شوید که با افزایش نرخ بهره آمریکا، قیمت اونس طلای جهانی کاهش یافته است. بانک مرکزی آمریکا به منظور کاهش تورم در این کشور، نرخ بهره را افزایش می‌دهد. با این کار، ارزش دلار افزایش یافته و به تبع قیمت طلا کاهش پیدا می‌کند. عکس این قضیه یعنی کاهش نرخ بهره می‌تواند منجر به افزایش قیمت طلا شود.

بنابراین سرمایه‌گذاران باید در وهله اول آمارهای جهانی اقتصاد کلان را بررسی کنند. موضوع دیگر این است که نرخ رشد تورم در ایران بیشتر از نرخ بهره بانکی است. به همین دلیل، همیشه قیمت طلا در ایران همگام با طلای جهانی، دچار کاهش یا افزایش نمی‌شود. در این جاست که سرمایه‌گذاران باید به بررسی آمارهای اقتصادی داخلی بپردازند. در نهایت، با تحلیل شرایط کلان اقتصادی و شناسایی کف‌های قیمتی در بازار طلا می‌توان به راحتی بهترین زمان سرمایه‌گذاری در این بازار برای کسب بازدهی بیشتر از تورم را شناسایی کرد.

سرمایه‌گذاری در بورس برای حفظ ارزش سرمایه

در طول سال ۱۴۰۲ که شاخص کل بورس حدود ۲۳٪ رشد کرد و بسیاری گلایه داشتند که دیگر زمان سرمایه‌گذاری در بورس به پایان رسیده است، شاخص صنعت سیمان رشدی حدود ۴۶ درصدی را به ثبت رساند. شاخص سیمان، میانگین رشد قیمت در این صنعت را نشان می‌دهد و کم نبوده ‌اند سهم‌هایی که در همین بازه زمانی، رشد بیشتر از ۱۰۰٪ داشته‌اند.

این موضوع نشان می‌دهد که تحلیل شرایط اقتصادی به همراه فاکتورهای تاثیرگذار بر قیمت در صنایع بورسی می‌تواند منجر به حفظ ارزش سرمایه افراد و کسب سود شود.

موضوع مهم دیگر شناسایی زمان رونق بازار سهام با توجه به شرایط اقتصاد کلان است. از مثال‌های واقعی آن می‌توان به رشد بازار بورس آمریکا در زمان پاندمی‌ کرونا اشاره کرد. دولت آمریکا که به دلیل محدودیت‌های قرنطینه دچار کاهش رشد اقتصادی شده بود، سیاست کاهش نرخ بهره و در اختیار گذاشتن پول و اعتبار بیشتر به مصرف‌کنندگان را در پیش گرفت. مردم که حالا پول بیشتری در اختیار داشته به سرمایه‌گذاری در سهام، طلا و ارز دیجیتال پرداختند و همین موضوع منجر به افزایش قیمت در این بازارها شد.

اما پس از آن اتفاق دیگری رخ داد. افزایش پول و اعتبار موجب شده بود که مردم علاوه بر سرمایه‌گذاری، بیشتر مصرف کنند و تقاضای آنها برای کالاها و خدمات افزایش یابد. این یکی از مواردی بود که منجر به نرخ رشد تورم در آمریکا شد. پس از آن، آمریکا سیاست افزایش نرخ بهره را در پیش گرفت و به یکباره اکثر بازارهای مالی که یک طرف آنها دلار آمریکا بود با کاهش شدید قیمت مواجه شدند.

در اینجا نیز تفسیرهای اقتصاد کلان به داد سرمایه‌گذاران رسید و افراد حرفه‌ای توانستند از طریق خرید و فروش جفت ارزهای خارجی در بازار دو طرفه فارکس به کسب سود بپردازند. به عنوان مثال، می‌توان به افرادی اشاره کرد که در تمام جفت ارزهای خارجی که جفت دوم آنها دلار آمریکا بود، معامله فروش انجام دادند. چون آنها می‌دانستند قرار است به زودی ارزش این ارزها در برابر دلار آمریکا افت کند.

از دیدگاه اقتصاد کلان، با تغییر متغیرهای اقتصادی، نوع سرمایه‌گذاری نیز تغییر می‌کند. بنابراین اگر افراد نحوه تفسیر متغیرها را بدانند، می‌توانند با سرمایه‌گذاری در بازار درست و زمان درست، علاوه بر حفظ ارزش سرمایه، بازدهی بالایی نیز به دست بیاورند.

 

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار