| کد مطلب: ۱۱۳۳۴۳۸
لینک کوتاه کپی شد

نظافت صنعتی چیست + آشنایی با مهمترین تجهیزات نظافتی

شستشو و نظافت یک محیط صنعتی، اهمیت بسیار زیادی دارد. علاوه بر شستشو، تمیز نگه داشتن محیط در درجه بعدی، قرار دارد و باید تمام تلاش خود را بر روی پاکیزه نگه داشتن محیط کارگاه، انجام دهیم.

نظافت صنعتی چیست + آشنایی با مهمترین تجهیزات نظافتی

 برای حفظ و نگهداری از ماشین آلات که در یک محیط صنعتی وجود دارند و برای ارتقای استانداردهای بهداشتی در کارگاه‌های صنعتی، باید یک نظافت و شستشوی صنعتی عمیق وجود داشته باشد. در این مطلب، به شما می‌گوییم نظافت صنعتی چیست و چه اهمیتی دارد. همچنین، چند وسیله تخصصی برای نظافت محیط صنعتی به شما معرفی می‌کنیم.

هنگامی که کلمه نظافت را به کار می‌بریم، اغلب تصویر یک سطل آب و تی در ذهن همه ما نقش می‌بندد؛ اما برای نظافت محیط‌های صنعتی، این کافی نیست! در محیط‌های صنعتی، افراد با ماشین آلات و دستگاه‌هایی درگیر هستند که شستشوی آنها به این راحتی نیست و به تجهیزات خاصی، نیاز دارند. حتی در بعضی موارد، نیاز دارند که آلودگی‌های سمی را تمیز کنند که این کار، به سادگی امکان پذیر نیست و خطرات زیادی دارد. به همین دلایل، بهداشت جهانی نظافت مکان‌های صنعتی را، مطرح کرده است.

منظور از نظافت صنعتی چیست؟

آرمان ملی:به فرایند تخصصی نظافت تأسیسات در مقیاس بزرگ مانند کارخانه‌ها، انبارها، نیروگاه‌ها و سایر محیط‌های صنعتی دیگر، نظافت صنعتی می‌گویند. این نوع نظافت، فراتر از نظافت‌های معمولی و روتین است و شامل حذف مواد خطرناک، آلودگی‌های سنگین، گریس و کثیفی از تجهیزات صنعتی و سطوح، می‌شود. برای پاسخ به سؤال "نظافت صنعتی چیست؟" باید ابتدا جنبه‌هایی آن را، بشناسید. این نظافت، چند ویژگی کلیدی دارد؛ مانند استفاده از تجهیزات و تکنیک‌های تخصصی. این نوع نظافت، اغلب به استفاده از ماشین آلات پیشرفته مانند واشر فشار، اسکرابر باتری دار و جاروبرقی صنعتی نیاز دارد. چند ویژگی دیگر این نظافت شامل:

  • ایمنی: با توجه به ماهیت خطرناک برخی از محیط‌های صنعتی، نظافت آن باید با استانداردها و مقررات ایمنی سخت گیرانه، مطابقت داشته باشد. این اغلب، شامل استفاده از تجهیزات حفاظت شخصی (PPE) و رعایت قوانین زیست محیطی، به‌ویژه در هنگام برخورد با مواد شوینده و سمی، است.
  • تمیز کردن عمیق: نظافت کردن صنعتی، مناسب مناطقی است که معمولاً تمیز کردن آنها دشوار است، مانند ماشین آلات سنگین، تسمه نقاله، سیستم‌های اگزوز و مخازن ذخیره‌سازی بزرگ. این مناطق، برای حفظ کارایی عملیاتی خود و ایجاد ایمنی بیشتر، نیاز به تمیز شدن کامل دارند.
  • شخصی سازی: نیازهای نظافت، بسته به نوع کاربردی که دارد، به طرز قابل توجهی، متفاوت است. به عنوان مثال، کارخانه‌های فراوری مواد غذایی برای جلوگیری از آلودگی، نیاز به ضدعفونی کردن تجهیزات و محیط دارند، درحالی که کارخانه‌های مواد شیمیایی به تمیز کردن تخصصی و عمیق زباله‌های خطرناک، نیاز دارند.
  • تعمیر و نگهداری برنامه ریزی شده: تمیز کردن صنعتی، اغلب بخشی از برنامه تعمیر و نگهداری یک کارخانه، برای جلوگیری از خرابی تجهیزات و اطمینان از عملکرد صحیح و کارآمد فرایندهای صنعتی، است.

2

نظافت صنعتی برای جلوگیری از خرابی دستگاه‌ها است.

آشنایی با تجهیزات نظافت صنعتی و اسکرابر باتری دار

نظافت صنعتی چیست و چگونه انجام می‌شود؟ حتماً این سؤال برایتان پیش آمده است. در بخش قبل به توضیح آن پرداختیم حال به اصلی‌ترین تجهیزات تخصصی این نظافت می‌پردازیم. نظافت کردن صنعتی، نیاز به تجهیزات خاصی دارد تا بتواند کارهای سخت نظافتی در مقیاس بزرگ را که در محیط‌های صنعتی با آن مواجه می‌شوند، انجام دهد. برخی از انواع اصلی تجهیزات عبارت‌اند از:

  • اسکرابر باطری دار (زمین‌شوی باتری دار): این دستگاه با استفاده از مواد شوینده و آب، اقدام به نظافت سطح زمین و کف پوش می‌کند. این دستگاه برس‌های چرخانی دارد که هم سطح زمین را تمیز می‌کنند و هم با استفاده از تی خشک کن، آن را خشک می‌کنند. این تی‌ها در قسمت پشتی اسکرابر قرار دارند. برای آشنایی با اسکرابر باتری دار باید بدانید که زمین شوی باتری دار در انواع مختلفی تولید می‌شوند و کاربران می‌توانند با توجه به نیازشان، بهترین نوع آن را را انتخاب کنند.
  • جاروبرقی صنعتی: از این دستگاه، برای کنترل حجم زیادی از گرد و غبار، زباله و مایعات استفاده می‌شود. اغلب، از آنها برای تمیز کردن مناطق بزرگ استفاده می‌شود و می‌توانند مواد خطرناک را جابهجا کنند. هر جاروبرقی صنعتی، با توجه به ماهیت و حجم آلودگی که در محیط صنعتی قرار دارد، انتخاب شده و استفاده می‌شود. لازم است با انواع آن مانند جاروبرقی مرطوب، جاروبرقی خشک، جاروبرقی ضد انفجار برای محیط‌های خطرناک و جاروبرقی با فیلتر HEPA برای گرد و غبار ریز آشنا باشید.
  • واترجت صنعتی: واترجت صنعتی یا کارواش صنعتی برای از بین بردن آلاینده‌های سخت به کار می‌رود. این آلاینده‌ها می‌تواند رنگ، چربی، ماده‌هایی با چسبندگی زیاد و... باشند. این دستگاه با استفاده از آب و مواد شوینده در دو نوع آب گرم و آب سرد، اقدام به شستشوی دیوارها، کف‌پوش، نمای ساختمان و ماشین‌آلات می‌کند.

3

استفاده اسکرابر در انبارها

مزایای استفاده از تجهیزات نظافت صنعتی

استفاده از تجهیزات نظافت صنعتی به ویژه در محیط‌های صنعتی پر تقاضا که کارایی، ایمنی و دقت بسیار مهم هستند، مزایای متعددی را به همراه دارد. در این قسمت به برخی از مزایای کلیدی آن اشاره می‌کنیم:

  • افزایش کارایی شستشو: تجهیزات تخصصی نظافت، می‌توانند مناطق وسیعی را پوشش دهند و تمیزکاری سنگین را بهتر و سریع‌تر از روش‌های دستی انجام دهند. همچنین تجهیزاتی مانند جاروبرقی‌های صنعتی، آلودگی‌ها را با دقت بالایی از بین می‌برد و زمان لازم برای تمیز کردن را، کاهش می‌دهد.
  • ایمنی بیشتر: استفاده صحیح از تجهیزات نظافت صنعتی، می‌تواند قرار گرفتن در معرض مواد خطرناک مانند مواد شیمیایی و زباله‌های سمی را، کاهش دهد و در نتیجه از سلامت کارگران محافظت کند. همچنین، اگر محیط‌های صنعتی و به خوبی تمیز شوند، خطر حوادثی مانند لغزش و سقوط را کاهش داده و به ایمنی کلی محل کار، کمک می‌کند.
  • مقرون به صرفه بودن: با خودکارسازی یا بهبود فرایندهای شستشوی محیط، نیاز به نظافت گسترده دستی را کمتر شده که می‌تواند هزینه‌های نیروی کار را، کاهش دهد. شستشوی عمیق، به نگهداری ماشین آلات و تجهیزات کمک می‌کند و از خرابی‌ها و تعویض‌های پرهزینه جلوگیری کرده و ماندگاری آنها را، افزایش می‌دهد.
  • انواع اسکرابرها دارای وِیژگی ها و تفاوت های گوناگون است که برخی از انها را میتوانید از سایت زیر بررسی کنید (https://www.karcher-center-trafalgar.co.uk/)

نتیجه گیری

در این مقاله به توضیح نظافت صنعتی پرداختیم. برای حفظ سلامت کارکنان و حفظ عملکرد مناسب ماشین‌آلات باید این مقوله را جدی بگیریم. همچنین به معرفی اسکرابر باتری دار و چند تجهیزات تخصصی دیگر پرداختیم تا بدانید برای یک نظافت عمیق، باید از چه دستگاه‌هایی استفاده کنید.

 

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار