| کد مطلب: ۱۱۲۸۲۹۶
لینک کوتاه کپی شد

ارتباط بین عصب‌کشی و پر کردن دندان

اگر دندان‌ها به خوبی تمیز نشوند، رسوبات باقی مانده بین دندان‌ها با گذشت زمان می‌توانند با باکتری‌ها تعامل داشته باشند و این امر باعث ایجاد پوسیدگی دندان می‌شود. خوشبختانه این مشکل می‌تواند بدون درد در یک جلسه با درمان پر کردن دندان یا جرمگیری دندان در دندانپزشکی حل شود. اگر تحت درمان یک پزشک متخصص قرار بگیرید، قسمت آسیب دیده دندان شما با موفقیت از دندان خارج می‌شود و دندان شما حالت اول و درخشان خود را بازیابی می‌کند.

ارتباط بین عصب‌کشی و پر کردن دندان

عصب کشی دندان چیست؟

عصب کشی دندان یکی از روش‌های درمانی است که برای نجات دندانی که به شدت آسیب دیده یا عفونی شده است، استفاده می‌شود. در این فرآیند، عصب و پالپ دندان حذف می‌شود و فضای داخلی دندان تمیز و سپس پر می‌شود. دلایل اصلی نیاز به عصب‌کشی شامل پوسیدگی شدید، ترک‌ها و شکستگی‌ها، و عفونت‌های دندانی است. مراحل عصب‌کشی شامل معاینه و تشخیص، بی‌حسی، حذف پالپ آسیب دیده، تمیز کردن و شکل‌دهی کانال‌ها، و در نهایت پر کردن و مهر و موم کردن دندان است.

مزایای عصب کشی دندان

هر یک از این روش‌های درمانی دارای مزایا و معایب خاص خود هستند. عصب کشی دندان کمک می‌کند تا دندانی که به شدت آسیب دیده است، حفظ شود و از کشیدن دندان جلوگیری شود. اما این روش می‌تواند هزینه بر و زمان بر باشد و در برخی موارد نیاز به جلسات متعدد درمانی دارد. پس از انجام عصب‌کشی یا پر کردن دندان، رعایت برخی نکات بهداشتی و مراقبتی ضروری است.

برای مثال، اجتناب از خوردن غذاهای سفت و سخت، استفاده منظم از مسواک و نخ دندان، و مراجعه منظم به دندانپزشک برای بررسی و تمیز کردن دندان‌ها از جمله این نکات است. این اقدامات به حفظ سلامت دندان‌ها و جلوگیری از بروز مشکلات جدید کمک می‌کند.

پر کردن دندان چیست؟

پر کردن دندان که یکی از ساده‌ترین کاربردها در بین درمان‌های دندانپزشکی است، به طور خلاصه به فرآیند تمیز کردن قسمت پوسیده دندان و پر کردن فضای خالی با ماده مناسب گفته می‌شود. هدف اصلی در اینجا جلوگیری از گسترش پوسیدگی با مسدود کردن کامل فضا و تمیز کردن قسمت آلوده دندان تا انتها است. به این ترتیب، وضعیتی که می‌تواند منجر به از دست دادن دندان شود، از بین می‌رود.

پر کردن دندان در دندانپزشکی چگونه انجام می‌شود؟

در دندانپزشکی که می‌توانیم آن را درمانی بدانیم که با استفاده از تجهیزات مدرن انجام می‌شود، پر کردن دندان به شرح زیر انجام می‌شود:

  • معاینه اولیه: ابتدا معاینه اولیه بیمار انجام می‌شود و محل پوسیدگی در دندان مشخص می‌شود. بررسی می‌شود که آیا پوسیدگی به دندان‌های کناری سرایت کرده است یا خیر که این موضوع در عکسبرداری و معاینه‌های پزشک مشخص می‌شود.

  • بی حسی: سپس ناحیه‌ای که پوسیدگی در آن وجود دارد بی حس می‌شود و بیمار برای درمان آماده می‌شود.

  • برداشتن پوسیدگی: قسمت پوسیده دندان با ابزارهای مناسب به دقت تراشیده می‌شود یا اگر پر کردن دندان قبلی وجود داشته باشد، از جای خود خارج می‌شود.

  • تمیز کردن دندان: دندان با هوا تمیز می‌شود تا اطمینان حاصل شود که پوسیدگی به طور کامل از بین رفته است.

  • انتخاب ماده پر کننده: سپس ماده پر کننده مناسب انتخاب می‌شود.

  • پر کردن دندان: دندان با این ماده پر می‌شود تا هیچ فضایی باقی نماند.

  • بررسی نهایی: بررسی می‌شود که آیا بقایایی روی دندان وجود دارد یا خیر؛ در صورت وجود برجستگی‌ها، آنها تمیز می‌شوند و درمان به پایان می‌رسد.

نکات مهم بعد از پر کردن دندان

از خوردن غذا قبل از از بین رفتن اثر بی حسی خودداری کنید. تلاش برای خوردن غذا در حالی که هنوز بی حس هستید می‌تواند باعث شود زبان یا لب خود را گاز بگیرید و به خود آسیب برسانید.

از جویدن غذاهای سفت با دندان پر شده خود به مدت 24 ساعت خودداری کنید. این به پر شدن اجازه می‌دهد تا به طور کامل سفت و در جای خود ثابت شود.

از استفاده دندان پر شده خود برای شکستن اشیاء سخت خودداری کنید. دندان پر شده شما به اندازه قبل از پر شدن قوی نخواهد بود.

انواع پر کردن دندان

با پیشرفت فناوری، مواد مورد استفاده برای پر کردن دندان به طور قابل توجهی متنوع شده‌اند. انواع پر کردن دندان شامل موارد زیر است:

آمالگام

این ماده به دلیل ظاهر خاکستری و غیر زیبایی که دارد، معمولاً برای پر کردن دندان‌های عقبی استفاده می‌شود. این یک ماده اقتصادی و به نسبت بادوام است. آمالگام با مخلوط کردن پودرهای فلزی مانند نقره، قلع، مس با جیوه تشکیل می‌شود.

کامپوزیت

این ماده پر کننده با نام‌های مختلفی مانند پر کردن با رزین شناخته می‌شود. از آنجایی که این ماده می‌تواند با رنگ دندان مطابقت داشته باشد، ظاهر دندان را خراب نمی‌کند. رزین کامپوزیت لایه به لایه در دندان قرار داده می‌شود و با تابش نور سفت می‌شود. از آنجایی که فرمول آن در گذشته به روز شده است، به یک ماده پر کننده بسیار قوی تبدیل شده است. از آنجایی که به طور محکم به دندان می‌چسبد، مانندساختار دندان می‌شود.

پرسلن

این ماده پر کننده، معمولاً برای ترمیم شکستگی دندان‌های جلویی استفاده می‌شود. این ماده به دندان‌ها ظاهری براق و درخشان می‌بخشد. از آنجایی که این ماده بسیار بادوام نیست، در فرآیند پر کردن از آن زیاد استفاده نمی‌شود.

ارتباط بین عصب کشی و پر کردن دندان

عصب کشی و پر کردن دندان دو روش درمانی مجزا هستند، اما در بسیاری از موارد به هم مرتبط می‌شوند. زمانی که پوسیدگی یا آسیب دندان به حدی پیشرفته باشد که به عصب دندان برسد، عصب‌کشی ضروری می‌شود. پس از عصب‌کشی، دندان به دلیل حذف عصب و پالپ ضعیف‌تر می‌شود و نیاز به تقویت دارد. در اینجا پر کردن دندان به کمک می‌آید. پر کردن دندان پس از عصب‌کشی کمک می‌کند تا دندان بازسازی شده و کارکرد و استحکام خود را باز یابد. در برخی موارد، علاوه بر پر کردن، نیاز به قرار دادن تاج دندان نیز وجود دارد تا دندان به طور کامل محافظت شود.

آیا من کاندیدای مناسبی برای این درمان ها هستم؟

شاید دردی در دندان خود احساس می‌کنید یا دندان‌هایتان رنگ خاکستری به خود گرفته‌اند و از خود می‌پرسید که آیا کاندیدای مناسبی برای عصب کشی و  پر کردن دندان هستید یا خیر؛ باید بگوییم که پاسخ قطعی به این سوال فقط توسط دندانپزشک پس از معاینه تعیین می‌شود. اگر در عکس‌های رادیوگرافی مشخص شود که دندان به طور غیرقابل برگشتی آسیب دیده یا پوسیدگی به ریشه دندان رسیده است، در این مرحله باید درمان‌های دیگری انجام شود.

عصب کشی 2

نتیجه گیری

پوسیدگی دندان مشکلی شایع است که می‌تواند برای افراد در هر سنی رخ دهد. خوشبختانه درمان های مختلفی برای ترمیم دندان های آسیب دیده و بازگرداندن لبخندی زیبا و سالم وجود دارد. پر کردن دندان و جرمگیری دندان یکی از رایج‌ترین این درمان ها است و می تواند برای رفع پوسیدگی، ترمیم دندان‌های شکسته یا بهبود ظاهر دندان‌ها استفاده شود.

عصب کشی و پر کردن دندان دو روش مهم و مکمل در درمان مشکلات دندانی هستند. با درک ارتباط بین این دو روش و رعایت نکات مراقبتی پس از درمان، می‌توان سلامت دندان‌ها را به بهترین شکل حفظ کرد و از بروز مشکلات جدی‌تر جلوگیری نمود. مراجعه به دندانپزشک و مشورت با او برای انتخاب بهترین روش درمانی نقش کلیدی در حفظ سلامت دندان‌ها دارد.

اگر به دنبال راه حلی برای ترمیم دندان های آسیب دیده خود هستید، پر کردن دندان در مرکز دندانپزشکی آتن atenadent.com را در نظر بگیرید. ما با ارائه خدمات با کیفیت بالا و قیمت مناسب، به شما کمک می کنیم تا لبخندی زیبا و سالم داشته باشید. متخصصان مجرب ما با شما مشورت می کنند تا بهترین گزینه درمانی را برای نیازهای شما تعیین کنند و از به کارگیری جدیدترین تکنیک‌ها برای ارائه نتایجی که از آنها راضی هستید اطمینان حاصل کنند.

 

 

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار