اقدامات ملانصرالدینی دولت قبل در ساخت راهآهن
آرمان - وزیر راه و شهرسازی با اشاره به عملکردهای وزارت راه و شهرسازی در حوزه ریلی گفت: وقتی میخواهید چیزی را عرضه کنید، باید مجموعه امکانات شرایط و اهداف، همه باهم را در نظر بگیرید. اگر همه این عوامل در کنار هم نباشند، اهداف به آرزو تبدیل میشود. به گزارش ایلنا، عباس آخوندی افزود: در این سه سال گذشته تمامی اهدافی که تعقیب میکردم، این بود که در تمام زمینهها به تعادل برسیم. یکی از اهدافی که تعقیب میکردم، ایجاد تعادل در بخش حمل و نقل بود. او با بیان اینکه حمل و نقل ایران دچار عدم تعادلهای بسیار سنگینی بود، گفت: وقتی عمر ناوگان هوایی به ۲۴ سال میرسد، یعنی این ناوگان تعادل خود را از دست داده است. وقتی بیش از ۸۰ درصد نشست و برخاست تنها از ۹ فرودگاه کشور صورت میگیرد، یعنی در این بخش هم تعادل را از دست دادهایم. وقتی میبینیم که از سال ۸۵ سهم بخش ریلی در حمل و نقل رو به کاهش بوده است، یعنی تعادل بین حمل و نقل جادهای و ریلی کاملا از دست رفته است. وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: آمار ۱۳۷ هزار کامیون بالای ۳۵ سال نشان میدهد که تعادلها در این بخش هم با مشکل جدی مواجه هستند. بنابراین در این مدت برگشتن به تعادل را در دستور کار خود قرار دادیم. آخوندی با بیان اینکه مهمترین هدف ما برگشت به تعادلهای بنیادین بوده است، گفت: توسعه حمل و نقل ریلی را نه به عنون اجرای یک پروژه، بلکه به عنوان تغییر رفتاری مردم پیگیری کردیم. او افزود: در اجرای پروژهها همواره به تاثیر آن پروژه در زندگی مردم توجه داشتهایم و پروژهها را انسان محور تعریف کردهایم. این در حالی است که در گذشته این موضوعات مورد توجه قرار نمیگرفت. آخوندی ادامه داد: برای مثال، ایستگاه راهآهن همدان در ۱۵ کیلومتری شهر همدان ساخته شده بود، اما شهرسازی ریل پایه میگوید ایستگاه راهآهن باید در قلب شهر ساخته شود. وقتی که از حمل و نقل درب به درب صحبت میکنیم، یعنی ایستگاههای راهآهن باید از نزدیکترین محل زندگی مردم ساخته شود و این تغییر نگاه به حمل و نقل است. وزیر راه و شهرسازی گفت: همین موضوعات ساده بسیار در زندگی مردم اثربخش است. او با اشاره به راهآهن اصفهان - شیراز عنوان کرد: چند هزار میلیارد تومان اعتبار صرف ساخت راهآهن اصفهان شیراز شد، اما ایستگاه راهآهن شیراز در ۱۷کیلومتری شهر ساخته شد و میبینیم که پس از این همه هزینه نقش تعیین کنندهای در حمل و نقل باری و مسافری مردم شیراز ندارد. او درباره تغییر رفتار حمل و نقلی تهران اظهار داشت: در تهران موضوع حمل و نقل حومهای را دنبال کردیم. روزی یک میلیون و ۳۰۰هزار سفر از حومه به تهران انجام میشود، اما سهم ریل از این سفرها ۲/۵ درصد یعنی چیزی نزدیک به صفر است. وزیر راه و شهرسازی گفت: با این وجود، همواره درباره آلودگی هوا، افزایش ایمنی، کاهش مصرف سوخت و کاهش ترافیک حرف میزنیم، در حالی که راه حل همه این موضوعات توسعه و گسترش حمل و نقل حومهای است. به همین دلیل در برنامه ششم توسعه تاسیس شرکت حمل و نقل حومهای را مطرح کردم. او ادامه داد: البته این مشکل تنها به تهران محدود نمیشود و حمل و نقل حومهای را در کلانشهرهای اصفهان، مشهد و... باید دنبال کنیم. آخوندی با بیان اینکه برای برگشتن به تعادلهای بنیادین هستههای فکری آن را بنا گذاشتیم، اظهار داشت: توسعه حمل و نقل حومهای و ریل ایجاد راهآهن سریعالسیر شهرسازی ریل پایه و... تمام اینها برای برگشت به تعادلهای بنیادین بوده است. وزیر راه و شهرسازی درباره راهآهن سریعالسیر تهران - قم - اصفهان گفت: ایستگاهی که در سالهای گذشته برای این پروژه در اصفهان پیشبینی شده بود، خارج از شهر اصفهان بوده است، یعنی مسافران با سرعت ۲۵۰ کیلومتر از تهران با کمتر از ۲ ساعت به اصفهان میرسیدند، اما برای رسیدن به شهر از ایستگاه راهآهن باید یک ساعت در راه میبودند معلوم است که این کار، کار ملانصرالدینی است. او افزود: ایستگاه راهآهن قم هم در جمکران پیشبینی شده بود، یعنی مسافران از تهران نیم ساعته به جمکران میرسیدند و از جمکران تا خانه باید یک ساعت در راه میبودند. او ادامه داد: از همین روست که تاکید دارم پروژهها باید انسان محور باشند. آخوندی با تاکید بر اینکه شهر تودهای از ساختمانها نیست و در شهرسازی باید به انسانها و روابط بین آنها توجه شود، گفت: در شهرسازی هم باید به تعادلهای بنیادین برسیم. وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در سال ۸۵ بیش از ۶۳۰ هزار خانه خالی وجود داشت که این آمار در سال ۹۰ به یک میلیون و ۶۶۰هزار واحد رسید و در سال ۹۵، دو میلیون و ۵۸۷هزار خانه خالی در کشورمان شناسایی شده است.
ارسال نظر