| کد مطلب: ۴۶۴۲۸۸
لینک کوتاه کپی شد

مدیر عامل ساپكو در نشست خبری اختتامیه موتورهای درون‌سوز مطرح کرد؛

صنعت خودرو ، ویترین توسعه صنعتی و عامل رشد و ارتقای زنجیره تامین و تولید كشور است/فعالیت بیش از 1200 قطعه‌ساز در صنعت خودرو

مدیر عامل ساپكو در نشست خبری اختتامیه موتورهای درون‌سوز گفت : صنعت خودرو ایران به عنوان ویترین توسعه صنعتی و لوکوموتیو صنایع کشور در کشاکش تحریم های ظالمانه بیگانگان، جزو نخستین صنایعی بود که در معرض تحریم قرار گرفت و به رغم افزایش تمامی نهاده‌های تولید اعم از فولاد ، مواد پلیمری، مس ، آلومینیم و ... از حق افزایش قیمت منطقی با قیمت‌گذاری دستوری محروم مانده و حاشیه سود به دست آمده به جیب دلالان و صرف نیاز غیرواقعی بازار شده است و در شرایط دشوار تحریم در سال‌های جاری با توجه به افزایش قیمت نهاده‌های تولید، تولید خودرو با زیان همراه بوده است.

صنعت خودرو ، ویترین توسعه صنعتی و عامل رشد و ارتقای زنجیره تامین و تولید كشور است/فعالیت بیش از 1200 قطعه‌ساز در صنعت خودرو

آرمان ملی آنلاین - مهندس پیرمحمدی با اشاره به فعالیت بیش از 1200 قطعه‌ساز در صنعت خودرو اظهار داشت: صنعت خودرو در این شرایط دشوار به حیات پرافتخار خود ادامه داده و باعث رشد و ارتقای زنجیره تامین و تولید بوده است و امر تولید در صنعت خودرو در شرایط محدودیت با دستاوردهای ارزنده خودكفایی نظیر 90درصد خودكفایی دی سی موتورها و بسیاری از قطعات قابل صادرات همراه بوده اما محدودیت‌های تحریم‌ها مانع صادرات بسیاری از قطعه‌سازان ما بوده است .

مهندس پیرمحمدی صنعت خودرو را لوكوموتیو صنایعی نظیر فولاد و پتروشیمی دانست و گفت: صنعت خودرو به عنوان بزرگترین خریدار فولاد، آلومینیم و مواد اولیه ، 92 درصد ورق‌های فولادی با استحكام كششی بالا را از صنعت فولاد داخلی تامین كرده است. وی خام فروشی را مانع رشد صنعتی و عامل حذف فرصت های شغلی برای مردم كشور دانست و گفت: صنعت خودرو با رشد و توسعه خود، رشد سایر صنایع را نیز به همراه داشته و صنایعی نظیر فولاد ، الكترونیك و پتروشیمی همراه با صنعت خودرو رشد یافته‌اند .

مهندس پیرمحمدی با اشاره به حمایت بسیاری از كشورهای پیشرفته از صنعت خودرو با وام ‌های كم بهره و پرداخت‌های بلند مدت ، صنعت خودروی كشور را مایه افتخار دانست و گفت: دغدغه اجتماعی نمایندگان مجلس و سایر منتقدین، محترم و قابل بررسی است و ما در صنعت خودروسازی به هیچ عنوان مخالف واردات خودرو نیستیم چرا كه معنقدیم واردات خودرو در كاهش قیمت خودروهای اقتصادی تاثیری ندارد و صرفا در كاهش قیمت خودروهای لوكس نقش خواهد داشت.

وی یكی از عوامل ایجاد تورم در كشورهای كمتر توسعه یافته را عدم اهتمام به امر تولید دانست و گفت: تاكید رهبر معظم انقلاب در ده سال گذشته بر امر تولید، نشاندهنده اهمیت امر تولید در رشد و توسعه كشور است و مفتخریم كه در سال گذشته در گروه صنعتی ایران خودرو روند افزایش تولید ادامه یافته و برنامه‌ریزی تولید 750 هزار خودرو در سال جاری در گروهصنعتی ایران خودرو ، تدوام این مسیر پرافتخار خواهد بود.

مدیر عامل ساپكو با تاكید بر ضرورت تصویب قانون خودرو اظهار داشت: تمام کشورهای صنعتی و توسعه یافته با محصولات خود بخصوص صنعت خودرو به دنیا معرفی شده اند. ژاپن با تویوتا، هوندا و … کره با هیوندا، کیا، ال جی و سامسونگ، آلمان با بنز، بی ام و، فولکس و …فرانسه با پژو، رنو و ایرباس، ایتالیا با فیات و … بنابراین صنعت خودرو ویترین صنعتی هر کشور توسعه یافته است که در تمام این کشورها، قوانین محکم در رابطه با رشد و توسعه صنعتی و بخصوص صنعت خودرو وجود دارد. به عنوان مثال قانون توسعه صنعت خودرو یک طرح مصوب در کره جنوبی است که مرحله اول آن یک طرح ۲۶ ساله بود(ازحدود سال های ۱۹۶۴ الی ۱۹۹۰) که باعث رشد و شکوفایی صنعت کره جنوبی شد. آیا در کشور ما طرح های بلند مدت برای توسعه صنعتی به تصویب رسیده است. صنعت خودرو نیازمند توسعه سایر صنایع پشتیبان مانند صنایع فولاد، پتروشیمی، ماشین سازی، الکترونیک، قالب سازی و …است. بنابراین تا زمانی که طرح بلند مدت برای توسعه صنایع اصلی و حمایت دولت را نداشته باشیم توسعه صنعت خودرو نیز با مشکلات مواجه خواهد شد و مقایسه صنعت خودروی ایران و صنعت خودروی كره امری اشتباه است. وی رشد صنعت خودرو را وابسته به تصویب قانون خودرو دانست و گفت: سیاست‌گذای‌های متناقض و دخالت‌های فاقد تخصص، ‌آفت جان صنعت خودرو به عنوان یك سرمایه عظیم ملی خواهد بود.

مهندس پیرمحمدی رقم واردات را در هر خودرو 2 هزار دلار عنوان كرد كه 35 درصد آن مواد اولیه ، 30 درصد قطعات الكترونیك و 35 درصد باقیمانده را قطعات های تك تشكیل می‌دهند و نقش عدم رشد سایر صنایع ار در این امر قابل بررسی دانست و اظهار داشت: مواد اولیه مصرفی خودرو قیمتهای 7 تا 11 برابری را طی این 5 سال تجربه نموده است به عنوان مثال ورق فولادی از قیمت کیلیویی 2400 تومان در سال 95 به قیمت کیلویی 27300 تومان در میانگین سال 1400 رسیده است و این در حالی است که سرکوب قیمتی خودرو باعث شده مجوز رشد قیمت فروش محصولات متناسب با افزایش قیمت تمام شده به خودروساز داده نشود و این فاصله اجباری ایجاد شده عملا باعث ایجاد زیان‌های انباشته متعدد برای خودروساز گشته و محدودیت منابع مالی جهت سرمایه گذاری مطلوب در توسعه محصول داشته باشد.

مهندس پیرمحمدی همچنین به نقد غیرمنصفانه برخی‌ها به صنعت خودرو اشاره و اظهار داشت: پیكان سال 57 با تعداد كمی سازنده تولید می شد و حتی در تولید آرم آن هم خودكفا نبودیم اما در حال حاضر محصول دنا پلاس گروه صنعتی ایران خودرو با همت جوانان این مرز و بوم و با 75 درصد ساخت داخل تولید می‌شود.

مدیر عامل ساپکو تاکید کرد: تمام تلاش صنعت خودرو و قطعه سازی کشور بر این است تا با حداکثر بهره برداری از توان علمی و صنعتی کشور، بالاترین و بروز ترین محصول قابل ارائه را تقدیم مشتریان خود در بازار کرده و مشتری نهایی ضمن بهره مندی از امکانات روز رضایت کاملی از امنیت و کیفیت محصول خریداری شده داشته باشد که نتایج بررسی های انجام شده بالاخص در خصوص محصولات جدید تولیدی خودروسازان، موید این موضوع می باشد.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار