| کد مطلب: ۳۶۵۴۵۸
لینک کوتاه کپی شد

حسین کاشفی در گفت و گو با «آرمان ملی»:

اشتباه نکنید؛ اتفاقا حل مشکلات اقتصادی به سیاست خارجی مربوط است/ بازگشت اعتماد عمومی در گرو رفتار صادقانه با مردم است / مشکلات جامعه با نگاه ملی قابل حل است

سهیل ثابت: جامعه با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می‌کند که مهم‌ترین آنها مشکلات معیشتی و اقتصادی است که وضعیت زندگی را برای مردم سخت کرده است. این در حالی است که دولت جدید با شعارها تغییر به نفع مردم روی کار آمده و وعده حل مشکلات مردم را داده است. اما همه می‌دانند که مشکلات اقتصادی کشور بدون تعامل بین‌المللی مرتفع نمی‌شود و قدر مسلم بدون رفع تحریم‌ها، احیای برجام و تصویب لوایح FATF نمی‌توان کاری از پیش برد. هر چند که برخی مدیریت‌های داخلی نیز در این عرصه موثر است. لذا باید تا قبل از آنکه اعتماد عمومی نسبت به دولت و مسئولان کاملا از بین برود برای حل مشکلات مردم چاره‌ای اندیشیده شود.

اشتباه نکنید؛ اتفاقا حل مشکلات اقتصادی به سیاست خارجی مربوط است/    بازگشت اعتماد عمومی در گرو رفتار صادقانه با مردم است /    مشکلات جامعه با نگاه ملی قابل حل است

آرمان ملی آنلاین -در این راستا برای بررسی شرایط و مشکلات جامعه، کابینه دولت جدید و چگونگی بازیابی اعتماد عمومی«آرمان ملی» با حسین کاشفی فعال سیاسی اصلاح‌طلب به گفت و گو پرداخته است که می‌خوانید.

با توجــه به اینکه اخیرا دولــت سیزدهم کار خــود را آغـــاز کــرده اما انتقادات بسیاری نسبت بـه وزرا و کارآمدی آنها مطــرح می‌شود؛ تحلیل شما از کابینه آقای رئیسی چگونه است؟
کابینه دولت سیزدهم به لحاظ قانونی و حقوقی از مجلس رای گرفته و مستقر شده اما در مجموع با توجه به رزومه‌ای که این افراد دارند جای تامل وجود دارد که با توجه به این همه مسائل و مشکلاتی که در کشور داریم به خصوص بحث ناامیدی مردم به ویژه در رابطه با برخی روندها و عملکردها چگونه باید این نگرانی‌ها و مشکلات مرتفع گردد. من معتقدم باید هر چه سریع‌تر دولت جدید با ارائه برنامه‌ها و راهکارهای مشخص و مدون این مسائل را چاره کند. هر چند که هنوز هم نسبت به بحث بررسی صلاحیت‌ها و مسائل پس از آن صحبت‌هایی مطرح می‌شود که اگر اجازه داده می‌شد کاندیداهای اصلی همه نحله‌های فکری در انتخابات حضور داشته باشند، شاید اکنون شرایط به گونه‌ دیگری بود و چه بسا دولت و کابینه قوی‌تری روی کار می‌آمد. به هر حال مهم این است که کشور بر اساس خواست مردم پیش برود. چرا که این مردم تصمیم گیر هستند و در جای جای قانون اساسی هم به این مساله اشاره و حقوق مردم مطرح شده است. شرایط اقتصادی و معیشتی بغرنج جامعه و کرونا نیز از یکسو باعث شده مردم تا حد زیادی به وضع موجود خود گلایه و اعتراض داشته باشند. لذا انتظار این است وقتی افرادی که در کابینه قرار گرفتند و از تجربه اجرایی بالایی هم برخوردار نیستند از افراد کاردان که سابقه حضور در دولت دارند مشاوره بگیرند. هر چند که شرایط فعلی جامعه مسئولیت رئیس جمهور و دولت را چند برابر می‌کند که نسبت به چینش نیروهای خود از معاونان و مدیران گرفته تا سطوح پایینی افرادی را انتخاب کنند که از ظرفیت و کارآمدی لازم برخوردار باشند و درد مردم را متوجه شوند. یعنی قبول کنند که دولت از آن یک جناح و گروه نیست و از آن همه مردم است. اگر قرار باشد مسائل و مشکلات کشور را چه در سطح اقتصادی، سیاست کلان داخلی و خارجی به درستی حل و فصل کنیم باید نگاهمان به مجموعه مردم باشد. همانطور که قانون اساسی نیز هیچ تبعیضی بین نحله‌های سیاسی قائل نیست. البته در دراز مدت مشخص می‌شود که چینش نیروها در دولت و کابینه چگونه بوده و چه میزان افراد کارآمد و شایسته بر راس امور قرار گرفته‌اند. دولت باید بتواند زمینه‌هایی فراهم کند تا آنچه به نفع مردم است و قانون اساسی به آن تاکید دارد اتفاق بیفتد. دولت می‌تواند با استفاده از نخبگان، احزاب سیاسی، نهادهای مدنی و اصناف نشان دهد که در رابطه با حل مسائل و مشکلات دغدغه مند است و می‌خواهد از تمام توان خود برای برون رفت از شرایط بغرنج فعلی استفاده کند. لذا باید به مسائل و مشکلات جامعه با دیدگاهی ملی نگاه کرد. برخورد تنگ نظرانه فقط به ضرر کشور و ملت خواهد بود. باید شرایطی پیش آید که در حوزه‌های مختلف وضعیت از آنچه که هست بهتر شود.
هر یک از وزرا اولــویت‌هایی را در راستای حل مشکلات جامعــه خــود پیش‌بینی کرده‌اند؛ اساسا با توجــه به مشکلات حاضر در جامعه اولویت حل مشکلات در کدام بخش‌ها است و چگونه می‌توان به موفقیت در این حوزه‌ها دست یافت؟
همه می‌دانیـــم که بخـــش عمــده‌ای از مشکلاتی که بر کشور حاکم شده به دولت‌‌های نهم و دهم باز می‌گردد جایی که قطعنامه‌ها را کاغذ پاره خواندند و تحریم‌ها بر کشـور وضع شد و سایه سنگینی بر وضعیــت اقتصادی کشور و مردم انداخت. از همین رو در سیاست خارجی و مشخصا برجام باید زمینه‌های ایجاد کنیم که هرچه سریعتر به سمت احیای آن حرکت کنیم و FATF را به تصویب برسانیم. ما نمی‌توانیم با دنیا ارتباط نداشته باشیم و طبیعی است که در تعامل نیز آنچه به نفع خودمان است را دنبال کنیم. منتها از طریق مذاکره و گفت و گو باید مسائل را پیش ببریم. همانطور که در دولت اصلاحات سعی همه دنیا بر این بود که بر ایران فشار بیاورند ولی با سیاست‌های بسیار مدبرانه دولت وقت و رئیس جمهور وقت و طرح گفت و گو ی تمدن‌ها و اتحاد برای صلح نه برای جنگ باعث شد تا جامعه به لحاظ مختلف شرایط بهتری را تجربه کند. اگر شاخص‌های اقتصادی را هم بخواهیم در نظر بگیریم می‌بینیم در زمینه رشد اقتصادی، اشتغال، وضعیت سرمایه‌های اجتماعی و جایگاه و منزلت ایران در سطح منطقه و نظام بین‌الملل شاهد پیشرفت چشمگیری بوده‌ایم. اینکه بگوییم مسائل اقتصادی به سیاست خارجی ارتباطی ندارد اشتباه است و نمی‌توان ارتباط و تاثیر مستقیم اقتصاد بر سیاست خارجی و بالعکس را نادیده گرفت. مسلما وقتی در تحریم باشیم و نتوانیم نفت و فرآورده‌های نفتی را صادر کنیم این مساله تاثیر مستقیمی در کاهش درآمدهای کشور دارد. لذا با شعارهای احساسی که کاری به برجام و FATF نداریم مسائل پیش نمی‌رود؛ البته همه چیز باید با رعایت حقوق کشور و ملت باشد و نباید کاری کنیم شان ملت ایران به هیچ عنوان زیر سوال برود.
بحث بازیــابی اعتماد عمومی و سرمایه اجتماعی بارها از سوی مسئولان و مقامات مطرح شــده که در نوع خود امر مهمی تلقی می‌شود؛ اساسا این مساله باید چگونه و تحت چه شرایطی انجام شود و این اعتماد از دست رفته بازگردد؟
اتفاقا به نظرم این بحث بسیار حساس و مهم است و مقام معظم رهبری نیز چندی پیش به درستی به این مساله مهم شاره داشتند. مهم این است که امروز اعتماد عمومی تا حدی از دست رفته و وقتی که مهم‌ترین مساله کشور مردم باشند و اعتماد عمومی خدشه‌دار شود باید هرچه سریع تر فکری برای این مساله کرد. چراکه اگر این مساله چاره ای برای جلب اعتماد عمومی نشود شرایط به مراتب بدتر خواهد شد. برای اینکه اعتماد باز گردد باید کاملا صادقانه و شفاف با مردم برخورد کرد و اینگونه نباشد که برخوردهای احساسی صورت بگیرد و در ابتدا چیزی گفته شود و بعد به نحوی دیگر عمل شود. باید در عمل نشان داده شود که هیچ تبعیضی بین نحله‌های سیاسی وجود ندارد و به حقوق شهروندی و نظرات کارشناسان احترام گذاشته می‌شود. اینها با گذاشتن میزگردهای سیاسی و راهکارهای اساسی و قابل اجرا قابل حل است.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار