آرمان ملی از افزایش نرخ بلیت هواپیما با وجود ابلاغیه وزارت راه و شهرسازی گزارش می کند؛
پرواز چراغ خاموش قیمت بلیت هواپیما
وزیر راهوشهرسازی روزگذشته نسبت به افزایش بیش از 40 درصدی قیمت بلیت هواپیما و همچنین قطار واکنش نشان داد و در ابلاغیهای تمامی شرکتهای هواپیمایی و حملونقل ریلی را ملزم به بازگرداندن قیمت بلیت به نرخهای سال گذشته کرد. این دستور وزیر راه و شهرسازی در حالی ابلاغ شده که بررسیها از شرکتها و آژانسهای گردشگری و حتی سایتهای فروش بلیت نشان میدهد قیمت بلیت همچنان بدون تغییر به متقاضیان عرضه میشود.
آرمان ملی آنلاین -البته داستان افزایش قیمت بلیت و مخالفت وزارتخانه را در یکسال اخیر و با اوجگرفتن بیماری کرونا و اجبار شرکتهای حملونقلی برای مسافرگیری با 60 درصد ظرفیت بارها شاهد بودهایم و تجربه نشان داده
پس از هر افزایش قیمتی قیمتها هیچگاه به روال سابق بازنگشته و با رشد 10 تا 20 درصدی نسبت به دوره قبل فروخته میشوند. موضوعی که اگرچه متولیان سازمان هواپیمایی سعی دارند تا زور بخشنامه و ابلاغیه قیمتها را در ظاهر هم که شده ثابت نگه دارند، اما باید توجه داشت نمیتوان شرکتهای هوایی که هزینههای خود را با ارزآزاد میپردازند و شرایط کرونایی نیز برای افزایش هزینهها مزیدی بر علت شده را با بخشنامه به تداوم فعالیت با زیان مجبور کرد. در این رابطه بررسیها نشان میدهد در اواخر مهرماه سال 99، شرکتهای هواپیمایی نسبت به افزایش قیمت بلت اقدام کردند که براساس آن بهصورت میانگین قیمت بلیت هواپیما در مسیرهای داخلی ۵۰ تا ۸۰ درصد افزایش داده شد. پس از آن مجددا انجمن شرکتهای هواپیمایی با انتشار جدول نرخنامهای جدید قیمت بلیت هواپیما را از آبانماه افزایش داده و براساس این جدول، نرخ پروازهای داخلی از حداقل ۴۹۱ هزار تومان تا حداکثر دو میلیون و ۶۷۴ هزارتومان تعیین شد. این افزایش قیمت در حالی صورت گرفت که تنها ۴ ماه از آخرین اعمال تغییر نرخنامه پروازی در خرداد سال 99 بهدلیل شیوع کرونا و کاهش پروازها و مسافران هوایی از سوی
شرکتهای هواپیمایی گذشته بود. آمارها در آن مقطع زمانی خبر از افزایش ۱۰۰ تا ۳۰۰درصدی قیمت برخی پروازها تنها در دوماهه قبل از اعلام این نرخ میداد. در روزهای پایانی خرداد با نزدیک شدن به فصل سفرهای تابستانی ایرلاینهای داخلی در اقدامی ناگهانی قیمت بلیتها را تا 40درصد افزایش دادند. این مساله اعتراض گسترده مردم را در پیداشت تا جاییکه متولیان بخش پرواز وارد عمل شدند. بسیاری از آنها تقصیرات را به گردن آژانسهای هواپیمایی انداختند و مدعی شدند این افزایش نرخ خودسرانه بود. در نهایت وزیر راهوشهرسازی دستور داد، قیمت بلیت هواپیما به نرخ قبل برگردد و افزایش قیمتها منتفی شود.
نمیتوان ایرلاینها را تحتفشار گذاشت
محمدحسن ذیبخش؛ سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری درباره افزایش قیمت 40درصدی که شرکتهای هواپیمایی اعمال کردهاند به «آرمانملی» گفت: سازمان هواپیمایی مصمم است که اجازه این افزایش قیمت را ندهد. به همین خاطر به همه ایرلانها نامه رسمی و کتبی زده شده است که قیمتها باید به روال قبل برگردد، اما ممکن است این نامه با تاخیر به آنها رسیده باشد و برای همین اصلاح قیمتها چند روز زمان میبرد. اگرچه بخشی از این افزایش قیمتها که در این سالها صورت گرفته، بهخاطر نوسانات ارز بوده و چون هزینههای ایرلاینها با دلار حساب میشود، نمیتوان بهراحتی جلوی اثرگذاری این نوسانات را بر نرخ بلیتها گرفت. او افزود: ظرفیتهای فروش بلیت پس از مصوبه ستاد کرونا کاهش یافت، اما هزینههای کلی پرواز همچنان پابرجاست و ایرلاینها باید این هزینه را خود پرداخت کنند. با این شرایط نمیتوان در تعیین قیمت بلیتها بیشازحد دخالت کرد و ایرلاینها را تحتفشار تصمیمات و دستورات لحظهای قرار داد. باید قیمت را آزاد گذاشت تا در نهایت بازار آن را تعیین کند. ذیبخش درباره راهحل نهایی برای بخش هواپیمایی گفت: هفته آینده شورایعالی هواپیمایی کشور جلسهای با
وزیرراهوشهرسازی خواهد داشت تا برای حل مشکلات این صنعت به یک جمعبندی برسد. بهگونهای که نه مردم متحمل زیان و هزینه برای استفاده از این شوند و نه این صنعت زمینگیر شود. اعمال افزایش قیمت باید شفاف باشد و مشخص شود این افزایش دقیقا برچه مبنا و بهخاطر چه مواردی است.
ابلاغیه هنوز نرسیده
بهرغم مخالفت وزیرراهوشهرسازی و رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، نرخ بلیت ایرلاینها در مسیرهای داخلی افزایش یافته است. آنچه که سایتهای فروش بلیت و اپراتورهای شرکتهای هواپیمایی اظهار میکنند، خبر از اعمال 60درصدی افزایش قیمت دارد. افزایشی که نرخ پروازهای داخلی را به نرخ پروازهای خارجی در حوزه خاورمیانه نزدیک کرده است. در مسیر پروازی تهران به کیش و تهران به اهواز قیمتها تا مرز یک میلیون و 100هزارتومان افزایش یافته است. این در حالی است که قیمت بلیت پرواز ایرلاینهایی مانند قشم، معراج و ایران ایرتور از مبدا استانبول به تهران در همین زمان با مبالغی کمتر از یک میلیون تومان قیمت خورده است. مسیر شیراز به تهران نیز که در هفتههای اخیر سقف قیمت آن کمتر از 800هزار تومان بود اکنون به یک میلیون تومان رسیده است. در کنار این افزایش قیمتها برخی از ایرلاینها حتی از اجرای تعهد خود مبنی بر استفاده حداکثری از ۶۰ درصد ظرفیت پروازها نیز سرباز زده و نسبت به فروش بلیت برای تمام صندلیها با نرخ افزایش یافته اقدام کردند. ایرلاینهای هواپیمایی پیش از این بارها اقدام به افزایش قیمت بلیت کردهاند و دستورالعملها نتوانسته از این
افزایشها جلوگیری کند. گرچه در مقاطعی عقبنشینیهایی داشتهاند اما کوتاهمدت و صرفا برای خاموشکردن اعتراضات بوده تا بعداز مدتی دوباره در سکوت نرخ را افزایش دهند. کاهش چشمگیر تعداد مسافرتها در یکسال و نیم اخیر بهعلت شیوع کرونا، در کنار افزایش غیرمنطقی قیمتها، تعداد متقاضیان سفر با هواپیما را بهصورت چشمگیری کاهش داده است و اگر نابسامانیها در این حوزه مدیریت و رفع نشود، هواپیمایی کشور در آیندهای نه چندان دور تنها در انحصار اقشار مرفه خواهد بود. انحصاری که رفتهرفته این بخش را زمینگیر خواهد کرد.
ارسال نظر