باوجود محدودیت تردد کرونا
نسبت خسارت به حق بیمه شخص ثالث بیشتر شد
مدیر عامل بیمه آسیا از افزایش ۴۱ درصدی تولید حق بیمه و همچنین افزایش ۳۸ درصدی پرداخت خسارت این شرکت بیمهای خبر داد و گفت: با وجود دو ماه محدویت تردد کرونایی، نسبت خسارت به حق بیمه شخص ثالث در سال گذشته افزایش یافته که دلیل آن افزایش قیمت خودرو، قطعات آن و هزینه خسارت های مالی و البته نرخ دیه بوده است.
آرمان ملی آنلاین -مسعود بادین در تشریح فعالیتهای بیمه آسیا در سال گذشته، اظهار کرد: این شرکت به عنوان بزرگ ترین بیمه خصوصی کشور با وجود مشکلات گوناگونی که گریبانگیر کشور، اقتصاد و صنعت بیمه کشور بود، از جمله تحریم های ظالمانه و شیوع ویروس کرونا، به وظایف خود عمل کرده است.
وی درباره وضعیت پرتفوی این بیمه آسیا اعلام کرد: در سال گذشته بیش از ۸۴۵۲ میلیارد تومان حق بیمه تولید کرد که نسبت به سال ۱۳۹۸ بیش از ۴۱ درصد افزایش داشته است و ۴۶۱۲ میلیارد تومان خسارت پرداخت کرده که نسبت به سال قبل از آن ۳۸ رشد داشته است. حاصل این فعالیت، تحقق۱۱۳ درصدی برنامه تکلیفی و ثبت تراز مثبت ۳۸۴۰ میلیارد تومان بود که در مقایسه با سال ۱۳۹۸ بیش از ۴۴ درصد افزایش داشته است. به عبارت دیگر، ۱۱۷۲ میلیارد تومان تراز این شرکت نسبت به سال ۱۳۹۸ افزایش یافته است.
بادین افزود: این شرکت بیمه ای با کاهش سهم دو رشته پر ریسک بیمه شخص ثالث و بیمه درمان و با افزایش سهم رشته های کم ریسک در پرتفوی خود و همچنین مدیریت و کنترل ریسک بیمه نامه ها، نسبت خسارت خود را با یک درصد کاهش، از ۵۵.۵۳ درصد در سال ۱۳۹۸ به ۵۴.۵۷ درصد در سال گذشته کاهش داد.
مدیرعامل بیمه آسیا در ادامه به بهبود ترکیب پرتفوی این شرکت اشاره کرد و توضیح داد: از کل پرتفوی شرکت در سال گذشته رشته بیمه شخص ثالث و حوادث راننده ۴۲.۶ درصد و رشته بیمه درمان نیز ۱۵.۸ درصد از کل پرتفوی را به خود اختصاص دادند که در هر دو رشته، دو درصد کاهش نسبت به سال ۱۳۹۸ را شاهد هستیم.
وی تصریح کرد: اقدام بسیار مهم دیگری که سال گذشته در بیمه آسیا انجام شد، هدف گذاری در بیمه بدنه خودرو با اتخاذ مکانیسمی هوشمندانه بود تا بتوانیم سهم این رشته را افزایش بدهیم که این برنامه محقق شد و سهم رشته بیمه بدنه خودرو از ۱۳.۹ درصد در سال ۱۳۹۸ به ۱۶.۳ درصد در سال گذشته افزایش پیدا کرد و سهم آن با سهم رشته بیمه درمان، برابر شد.
به گفته بادین، شاخص دیگری که نشان میدهد بیمه آسیا در ارتباط با بیمه شخص ثالث و بدنه خودرو درست حرکت کرده است، نسبت خسارت به حق بیمه تولیدی است. در سال ۱۳۹۷ نسبت خسارت به حق بیمه شخص ثالث ۸۲ درصد بود و در پایان سال ۱۳۹۸ به ۶۰.۴ درصد رسید و باید توجه داشته باشیم که در سال گذشته فقط دو ماه پایان سال با محدودیت تردد به دلیل کرونا مواجه بودیم. در پایان سال ۱۳۹۹ هم نسبت خسارت به حق بیمه شخص ثالث به ۶۶.۵ درصد رسید که دلیل آن افزایش قیمت خودرو و قطعات آن و در نتیجه هزینه خسارت های مالی و البته نرخ دیه بوده است. اما از سوی دیگر شاهد این هستیم که نسبت خسارت به حق بیمه تولیدی در رشته بیمه بدنه خودرو از ۶۶ درصد در سال ۱۳۹۷ به ۵۰.۳ درصد در سال ۱۳۹۸ و ۳۸.۷ درصد در سال ۱۳۹۹ رسیده است.
نایب رییس هیات مدیره بیمه آسیا در ادامه مهم ترین دستاوردهای این شرکت در سال گذشته را افزایش سود سهام شرکت نسبت به سال های قبل، افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها به میزان ۹۴۹ درصد، افزایش ۴۰ درصدی در تولید حق بیمه نسبت به مدت مشابه سال قبل و حذف بند حسابرس سازمان حسابرسی کل کشور در مورد کسری ذخایر معوق در گزارش شش ماهه سال ۱۳۹۹ عنوان کرد.
وی همچنین اضافه کرد: به روز شدن پرداخت خسارت به بیمهگذاران و بیمهشدگان، پرداخت روزانه ۱۱۰میلیارد ریال خسارت و پرداخت منظم سهم نیروی انتظامی و ۹۰۰ میلیارد ریال به وزارت بهداشت، حرکت رو به جلو در تعامل با سازمان ها و زیان دیدگان در جهت رضایت مندی بیمه گذاران بوده است.
بادین گفت: عدم قطع زنجیره ارائه خدمات به مشتریان با وجود محدودیتهای شدید کرونایی با رعایت تمامی پروتکل های بهداشتی، پوشش هزینه های بیماری کرونا تا سقف سرمایه دو میلیارد ریال بیمه گذاران عمر و حادثه، پرداخت هزینه های درمان ویروس کرونا بیمه گذاران بیمه عمر و پس انداز بیمه آسیا تا سقف ۵۰۰ میلیون ریال، بخشودگی جرایم دیرکرد وام بیمه گذاران بیمه های عمر و پس انداز بیمه آسیا و ارائه طرح پوشش بیمه ای حامیان سلامت با تسهیلات و تخفیفات ویژه و اجرای طرح ویژه حمایتی از شبکه فروش، بیمه آسیا را به عنوان شرکت بیمه ای پیشرو در پاندومی کرونا به جامعه معرفی کرد.
وی افزود: برگزاری پنجمین جشنواره فروش بیمه های جامع عمر و پس انداز، اجرایی شدن طرح بخشودگی ۱۰۰ درصدی جرائم بیمه شخص ثالث، تداوم طرح بخشودگی موتورسیکلتها، امضای تفاهم نامه همکاری و توسعه فعالیت های پژوهشی و تحقیقات کاربردی، مشاوره علمی و امور آموزشی میان بیمه آسیا و پژوهشکده بیمه، قرارداد بزرگ بیمه ای بیمه آسیا و سازمان امور مالیاتی کشور، قرارداد بزرگ بیمه ای گمرک جمهوری اسلامی ایران با شرکت بیمه آسیا ،پوشش بیمه ای جزایر کیش و هندورابی ،تمدید قرارداد بیمه آسیا و مرکز خدمات حوزه های علمیه کشور برای ششمین سال متوالی، اجرای طرح جدید درجه بندی شعب و...از دیگر دستاورد های بزرگ ترین بیمه خصوصی کشور است که می توان به آن اشاره کرد.
مدیر عامل بیمه آسیا درباره افزایش سرمایه بیمه آسیا در سال ۱۳۹۹، با تاکید بر اهمیت این موضوع اظهار کرد: افزایش سرمایه شرکت در مجمع عمومی فوقالعاده ۲۴ آذرماه ۱۳۹۹ به ۲۱ هزار و ۸۳۱ میلیارد ریال، باعث شد بیمه آسیا دارای بالاترین سرمایه ثبت شده در بین کل شرکتهای بیمه غیردولتی باشد. این افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی زمینهای شرکت صورت گرفت و یک سکوی جهش برای بیمه آسیا جهت حضور موثرتر و جدیتر هم در پروژههای بزرگ و مگاپروژهها چون نفت و گاز، سدسازی و هم در بازار اتکایی خواهد بود.
وی افزود: حقیقت مسلم این است که برای ۲۳ سال متوالی بیمه آسیا در ارزیابی سازمان مدیریت صنعتی کشورIMI۱۰۰ در بین ۱۰۰ شرکت برتر ایران جای گرفت و ضمن دریافت مجوز قبولی اتکایی از بیمه مرکزی، بدیهی است که سطح یک توانگری مالی بیمه آسیا همانند سالهای قبل به قوت خود باقی است. از نظر کیفیت افشا و اطلاع رسانی مناسب به سهامداران نیز بیمه آسیا همچنان رتبه نخست را در بین تمامی شرکتهای بیمهای به خود اختصاص داده است.
او همچنین در مورد موضوع سهام بیمه آسیا گفت: از نگاه تحلیلگران بازار سرمایه، این شرکت یکی از شرکتهای مستحکم و دارای آینده خوب از لحاظ بنیادی است. البته وضعیت بازار سهام از اواخر مرداد سال گذشته به بعد به رغم همه تلاشهای صورتگرفته، روند خوبی را تجربه نکرد و این مساله بر ارزش واقعی اکثر شرکتهای بورسی اثرگذار بود و بیمه آسیا هم از این قاعده مستثنی نبوده است. آخرین سود پیشبینی شده سهام بیمه آسیا ۲۶۲ ریال است و p بهE شرکت هم ۸.۲ درصد است که نسبت به میانگین کل صنعت، P/E بیمه آسیا پایینتر است که نشان از روند مثبت قیمت سهام در آینده دارد. البته دنبال رشد تصنعی قیمت سهام نیستیم و بیشترین تمرکز ما به بازده سود و استمرار روند سودسازی در دو حوزه بیمهگری و سرمایهگذاریها بر اساس آییننامههای شورای عالی بیمه است.
وی تصریح کرد: صورتهای مالی شرکت در پایان ۹ ماه نخست سال گذشته که روی کدال قرار گرفته هم نشان میدهد که سود خالص شرکت رشدی ۶۷۱ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته و حتی با افزایش حدود ۹۵۰ درصدی سرمایه شرکت، به ازای هر سهم ۲۲۴ ریال سود شناسایی کردهایم. ان شاءالله صورتهای مالی ۱۲ ماهه بیمه آسیا هم در آینده نزدیک منتشر خواهد شد که نشان میدهد روند سودسازی و استمرار آن در وضعیت ثبات قرار دارد.
شفافیت صورتهای مالی
مدیرعامل بیمه آسیا با اشاره به شفافیت مالی این شرکت، گفت: در ارتباط با شفافیت مالی این نکته مهم است که برای نخستین بار در سال گذشته، صورتهای مالی شرکت بیمه آسیا بدون بندهای حسابرسی به تصویب رسید، آن هم با توجه به اینکه حسابرس قانونی شرکت، سازمان حسابرسی کشور است و صورتهای مالی بیمه آسیا هم به تایید سازمان حسابرسی رسیده، هم بیمه مرکزی به عنوان نهاد ناظر بر آن مهر تایید گذاشته است و هم این که به دلیل حضور در تابلوی اصلی بازار اول بورس اوراق بهادار تهران خود را موظف میدانیم که حداکثر شفافیت را در گزارشدهی و شفافسازی به سهامداران داشته باشیم.
بادین در ادامه گزارش خود، ارائه خدمات شایسته به هموطنان در سراسر کشور را یکی از اولویت های بیمه آسیا در توسعه خدمات خود توصیف کرد و اظهار کرد: در این زمینه می توان به افتتاح ساختمان شماره هفت بیمه آسیا در ایام دهه مبارک فجر، شعبه بندرماهشهر، شعبه انقلاب اهواز، شعبه بندر شهید رجایی، شعبه ماکو، شعبه مرکزی در تهران، راه اندازی سامانه پرداخت خسارت سیار در هفته دولت، راه اندازی شبکه ملی کارشناسان برخط بیمه های درمان بیمه آسیا و پیگیری راه اندازی مرکز مشاوره تخصصی بیمه درمنطقه ویژه اقتصادی عسلویه اشاره کرد.
مدیرعامل بیمه آسیا در مورد اقدامات این شرکت در حوزه مسئولیت اجتماعی اظهار کرد: تجهیز و راهاندازی مدرسه سه کلاسه شهدای بیمهآسیا در روستای محروم و مرزی خواجه منجکیوه در استان خراسان جنوبی، توزیع کمک های معیشتی در شهر زلزله زده سی سخت، مشارکت در طرح رویش همدلی عید قربان به منظور اطعام نیازمندان در مناطق محروم استان سیستان و بلوچستان، مشارکت در طرح پویش اهدای افطاری به نفع نیازمندان، توزیع ۱۰۰۰بسته افطاری برای محرومان در جزیره کیش، اختصاص ۱۲میلیارد ریال هزینه چاپ سررسید به مدارس مناطق محروم، تهیه و توزیع اقلام مورد نیاز سیل زدگان استان کرمان، حمایت مالی از آسایشگاه کهریزک کرج، اهدای کلاه کاسکت به راکبین موتور سیکلتها در هفته ایمنی حمل و نقل و دهها مورد دیگر، تداوم حضور تاثیر گذار و قابل تامل بیمه آسیا در حوزه مسئو لیت اجتماعی را به منصه ظهور رساند.
نقش صنعت بیمه در تحقق شعار سال ۱۴۰۰
او درباره نامگذاری سال ۱۴۰۰ از سوی مقام معظم رهبری با شعار تولید، پشتیبانی ها، مانع زدایی ها، گفت: صنعت بیمه تمام تلاش خود را برای حمایت از اقتصاد و تولید از طریق ارائه خدمات به تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی به ویژه پوشش ریسکهای احتمالی و رفع دغدغه بخشهای اقتصادی کشور انجام خواهد داد. بدون حضور صنعت بیمه تحقق شعار سال۱۴۰۰ آسان نیست و می توان از طریق ریسک سنجی، جلب اعتماد عمومی، بالا بردن توان سرمایه گذاری در تولید و تجارت و الکترونیکی کردن پرداخت خسارات آن را محقق کرد. البته افزایش سرمایه شرکتهای بیمه، این امکان را فراهم میآورد تا شرکتهای بیمه بتوانند در پذیرش تعهدات بیمهای و پوشش ریسکهای بزرگ، حضور متفاوت نسبت به سال گذشته داشته باشند و افزایش سطح رقابت سالم و شفاف بین بیمهگران به نفع مردم، اقتصاد و البته فعالان اقتصادی خواهد بود.
وی افزود: به نظر می رسد، یکی از مهم ترین موانع پیش روی حمایت صنعت بیمه از تولید و اقتصاد، ناشی از فقدان آگاهی و شناخت کافی فعالان اقتصادی و صاحبان کسب و کار نسبت به خدمات بیمهای و پوشش ریسکهای احتمالی است و به همین دلیل ضرورت دارد تا راهبردی برای معرفی خدمات بیمهای و همچنین شناسایی نیازهای بیمهای بخشهای مختلف اقتصادی اتخاذ شود.
به گفته بادین، برخورداری از پوشش بیمهای یک ضرورت برای هر فعالیت اقتصادی است که نتیجه آن مدیریت ریسک و آسودگی و اطمینان خاطر فعالان اقتصادی نسبت به ریسکهای پیش بینی نشده است و ما باید به سمتی حرکت کنیم که فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان تنها دغدغهشان تولید باکیفیت و رضایت مشتریان باشد و صنعت بیمه در این مسیر در کنار همه فعالان اقتصادی از جمله تولیدکنندگان با ارائه پوششهای بیمهای باربری، مهندسی، مسئولیت، درمان، ماشینآلات و... خواهد بود.
ارسال نظر