| کد مطلب: ۱۱۴۶۹۹۴
لینک کوتاه کپی شد

گرانی خودرو در راه است!

صنعت خودرو در ایران در شرایط بحرانی قرار دارد. اگرچه این صنعت از جمله مهم‌ترین بخش‌های اقتصادی کشور است، اما زیان‌ده بودن آن به وضوح نشان‌دهنده فاصله زیاد میان وضعیت این صنعت در ایران و دیگر کشورهای جهان است.

گرانی خودرو در راه است!

به تازگی، افزایش قیمت‌های کارخانه‌ای خودرو، موجی جدید از رشد قیمت‌ها را در بازار ایران ایجاد کرده است.

افزایش قیمت خودرو و واکنش مقامات دولتی

بر اساس اعلام مسئولان، از اول آذرماه قیمت خودروها در کارخانه افزایش خواهد یافت. رئیس هیأت عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) این تصمیم را تأیید کرده است. همچنین، رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت اظهار داشت که از ۱۳ ماه پیش، مصوبه‌ای وجود داشت که بر اساس آن باید قیمت خودروها افزایش می‌یافت تا از سودجویی دلالان جلوگیری شود.

الیاس حضرتی، یکی از مقامات دولتی، معتقد است که ایران خودرو و سایپا ورشکسته هستند و با افزایش قیمت‌ها، قصد دارند تا سود حاصل به جای جیب دلالان، به جیب خودروسازان برود.

زیان‌دهی خودروسازان ایرانی و مقایسه با خودروسازان جهانی

در حالی که خودروسازان بزرگ جهان مانند فولکس واگن، ب‌ام‌و، جنرال موتورز، مرسدس بنز و هیوندای به سودهای کلانی دست یافته‌اند، خودروسازان ایرانی همچنان با زیان‌های سنگین روبرو هستند. بر اساس گزارش‌ها، ایران خودرو و سایپا در شش ماه نخست سال ۱۹.۱ هزار میلیارد تومان زیان خالص ساخته‌اند. این زیان به وضوح نشان می‌دهد که سیاست‌های نادرست، به‌ویژه قیمت‌گذاری دستوری، تاثیر منفی بر این صنعت داشته‌اند.

زیان خودروسازان ایرانی: عوامل و راه‌حل‌ها

یکی از دلایل اصلی زیان‌ده بودن صنعت خودرو در ایران، سیاست قیمت‌گذاری دستوری است. دولت با هدف کنترل تورم و جلوگیری از افزایش قیمت‌ها، قیمت خودرو را در سطح پایین‌تری از قیمت واقعی تعیین کرده است. این اقدام در عمل موجب شده که خودروسازان ایرانی زیان‌های سنگینی را متحمل شوند، زیرا قیمت فروش خودرو در بازار بسیار بالاتر از قیمت کارخانه است.

احمد نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان ایران، یکی از بزرگ‌ترین مشکلات صنعت خودرو را قیمت‌گذاری دستوری می‌داند و معتقد است که این سیاست باعث سرکوب صنعت خودرو در کشور شده است. در حالی که در دهه‌های گذشته، صنعت خودرو به یک کالای مصرفی و با دوام تبدیل شده بود، قیمت‌گذاری دستوری باعث شده است که خودرو به کالایی زیان‌ده تبدیل شود.

راه‌حل‌های احتمالی برای نجات صنعت خودرو ایران

بسیاری از کارشناسان و مقامات می‌گویند که برای کاهش زیان‌های این صنعت، باید قیمت‌ها به واقعیت‌های اقتصادی نزدیک شود و از قیمت‌گذاری دستوری فاصله گرفته شود. همچنین افزایش کارایی در تولید، کاهش هزینه‌ها و افزایش تنوع محصولات می‌تواند به بهبود وضعیت این صنعت کمک کند.

منبع : خبر آنلاین

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار