| کد مطلب: ۱۱۴۳۷۳۷
لینک کوتاه کپی شد

خط و نشان اقتصاددان معروف برای رئیس جمهور/ آقای پزشکیان نقض عهد کردی!

فرشاد مومنی به رفتار و گفتار مسعود پزشکیان و تیم اقتصادی وی واکنش نشان داد و آن را نقص عهد توصیف کرد.

خط و نشان اقتصاددان معروف برای رئیس جمهور/ آقای پزشکیان نقض عهد کردی!

به گزارش آرمان ملی آنلاین ؛ فرشاد مومنی با بیان اینکه در اولین سند لایحه بودجه ای هم که دولت احمدی نژاد داد، در تخصیص منابع به پروژه های عمرانی، جهشهای بزرگ پیش بینی شده بود، گفت: در اقتصاد سیاسی رانتی و پرفساد ایران، این یک شیوه است که دولتها در آغاز کار ژست تمایل به کار عمرانی می گیرند و در بودجه عمرانی جهش ایجاد می کنند، به ظرفیتهای مورد نیاز برای خرج خردورزانه این پول توجه نمی کنند، پول بیشتر تخصیص می دهند، کارنامه سقوط و فساد و ناکارآمدی هم بیداد می کند. شبیه به این کار در اولین بودجه آقای پزشکیان هم مشاهده می شود. متاسفانه از این قبیل مشابهت ها در سند بودجه ۱۴۰۴، با آنچه که در دوره احمدی نژاد اتفاق افتاد، بسیار پرشمار است و به سمت عدم شفافیتها و به هم ریختگی های غیرعادی می روند که واقعا قابل تامل است.

مهمترین محورهای گفت وگوی فرشاد مومنی از این قرار است: از روزی که دولت پزشکیان بر سر کارآمدند تا امروز، مکررا اظهاراتی از جانب خودشان و دست اندرکاران اقتصادی خودشان شنیده می شود که حکایت از نقض عهد دارد.

*در اقتصاد سیاسی رانتی و پرفساد ایران، این یک شیوه است که دولتها در آغاز کار ژست تمایل به کار عمرانی می گیرند و در بودجه عمرانی جهش ایجاد می کنند، به ظرفیتهای مورد نیاز برای خرج خردورزانه این پول توجه نمی کنند، پول بیشتر تخصیص می دهند، کارنامه سقوط و فساد و ناکارآمدی هم بیداد می کند. شبیه به این کار در اولین بودجه آقای پزشکیان هم مشاهده می شود. از این قبیل مشابهت ها در سند بودجه ۱۴۰۴، با آنچه که در دوره احمدی نژاد اتفاق افتاد متاسفانه بسیار پرشمار است.

*از یک سو، آقای رئیس جمهور از ضرورت تجدیدنظر در قیمت بنزین می گوید، از سوی دیگر وزیر کلیدی اقتصادی ایشان دائم می گوید باید نرخ نیما را به نرخ ارز آزاد برسانیم. مگر شما زمانی که آقای رئیسی هم این اظهارات را مطرح می کرد، در ایران نبودید و مگر فاجعه های بزرگی که در سال ۱۴۰۱ اتفاق افتاد را ندیدید!؟ آیا این ماجراها این قدر با ما فاصله زمانی پیدا کرده که عزیزان فکر می کنند باید یک بار دیگر هم آن را تست کنند!؟

*اکنون علائم و نشانه هایی وجود دارد که برخی مسئولان اقتصادی کشور درباره کسری مالی به میراث مانده از دولت رئیسی، سطوحی از اغراق را روا می دارند که از نظر خودشان ضرورت شوک درمانی را توجیه کند. آقای پزشکیان که در دوران انتخابات، آنقدر حرفهای زیبا می زد ، درصد کوچکی از آنها را عمل کند.

*من پیش از این، به ایشان گفتم قبل از اینکه یک مسئول اقتصادی انتخاب کنی، کاندیداها را با چند فرد صاحب صلاحیت روبرو کن تا برای خودت که بارها اذعان کردی که در اقتصاد صلاحیت تخصصی ندارید، حجت تمام کنند و صلاحیت آنها را محک بزنند. اکنون آنچه که نباید می شده، شده و خطاهای بزرگی صورت گرفته است. از این به بعد از موضع منافع ملی چه در حضور مقامات کلیدی کشور، چه در منظر عام و برای مردم، اعلام آمادگی می کنم که هر کس از مسئولان اقتصادی کشور قادر است از اجتناب ناپذیری شوک درمانی دفاع کند، در این دو گزینه با هم مناظره کنیم. چرا شتاب زده کارهایی کنیم که بعدا پشیمانی به بار آورد!؟

* آقای پزشکیان گرامی! ظرفیتهای بودجه ای شما، با شوک درمانی افزایش پیدا نمی کند. دو گواه کلیدی را اشاره کردم و ۱۰ گواه کلیدی دیگر هم در اسناد بانک مرکزی و سازمان برنامه و دیگر مراکز پژوهشی وجود دارد که نشان می دهد شوک درمانی به نام مبارزه با کسری مالی دولت توجیه می شود، اما نیروی محرکه به افلاس انداختن دولت است.

*چه کسی به شما گفت که در نطق بودجه تان بگویید که ما چون می خواهیم مصرف بنزین را کم کنیم، می خواهیم قیمتش را افزایش دهیم!؟ از ۱۳۷۱ تا امروز هر مطالعه ای درباره ماجرای بنزین در ایران شده ، می گوید کشش پذیری قیمتی بنزین، نزدیک به صفر است.

 

منبع : جماران

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار