| کد مطلب: ۱۱۳۷۶۸۸
لینک کوتاه کپی شد

طلا بخریم یا بیت کوین؟

در میان بحث‌های دنیای مالی در مورد این موضوع که بین طلا یا بیت کوین (BTC)، کدام دارایی گزینه بهتری است، رابرت کیوساکی (Robert Kiyosaki)، سرمایه‌گذار مشهور، نظر خود را بیان کرده است.

طلا بخریم یا بیت کوین؟

به گزارش آرمان ملی آنلاین، رابرت کیوساکی، نویسنده کتاب پرفروش مالی شخصی «پدر پولدار، پدر فقیر»، در پستی در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) در تاریخ ۱۳ سپتامبر ۲۰۲۳، از وجود این بحث ابراز ناامیدی کرد.

براساس این گزارش، این مربی مالی تأکید کرد که تنها حقایقی که اهمیت دارند، مالکیت این دارایی‌هاست، نه تمرکز بر اینکه کدام یک در بازار عملکرد بهتری دارد یا نوآوری فناورانه برتری ارائه می‌دهد.

او در این رابطه گفت:

من درک نمی‌کنم. چرا این همه بحث درباره اینکه بین طلا یا بیت کوین کدام بهتر است، وجود دارد.  به نظر من تنها حقایقی که اهمیت دارند این است که چند سکه طلا دارید و چند بیت کوین؟ پایان بحث.

بحث بیت کوین در مقابل طلا

لازم به ذکر است که بحث بین بیت کوین و طلا حول عواملی مربوط به نقش آن‌ها در بازارهای مالی می‌چرخد. به دلیل کمیابی بیت کوین، مشابه فلزات گرانبها، اغلب از آن به عنوان طلای دیجیتال یاد می‌شود که رشد چشمگیری را در مدت زمان کوتاهی ثبت کرده است.

با این‌حال، منتقدان استدلال می‌کنند که به دلیل نوسانات تاریخی بالای بیت کوین، این ارز دیجیتال برای در نظر گرفتن به عنوان ذخیره ارزش، دارایی پرخطری است و امکان محافظت از سرمایه‌گذاران در شرایط سخت اقتصادی را رد می‌کنند.

از سوی دیگر، طلا برای دهه‌ها به عنوان ذخیره ثابت ثروت عمل کرده است، اما فاقد پتانسیل تحول‌آفرین و مسیر رشدی است که بیت کوین ارائه می‌دهد.

در همین حال، داده‌هایی که یک تحلیلگر ارزهای دیجیتال با نام مستعار داستی‌بی‌سی (TheDustyBC) در پستی در شبکه اجتماعی ایکس در تاریخ ۱۳ سپتامبر ۲۰۲۳ به اشتراک گذاشت، همبستگی مثبت قوی بین قیمت‌های بیت کوین و طلا را نشان داد. این داده‌ها که از پلتفرم تحلیل ارزهای دیجیتال کریپتوکوانت (CryptoQuant) به دست آمده، نشان می‌دهد که رابطه بین این دو دارایی در طول تاریخ نوسان داشته و ضریب همبستگی بین مقادیر مثبت و منفی در نوسان بوده است.

با این‌حال، سال ۲۰۲۴ هم‌راستایی فزاینده‌ای را نشان می‌دهد، به طوری که ضریب همبستگی به ۰.۶ نزدیک شده است.

در واقع، این داده‌ها رشد بیت کوین را از روزهای اولیه تا ارزش گذاری فعلی، در کنار افزایش پایدار طلا، ردیابی کرده‌اند. بنابراین، با ظهور همبستگی مثبت، می‌توان آن را نشانه‌ای از بلوغ بیت کوین به عنوان یک ذخیره ارزش احتمالی مشابه طلا تلقی کرد.

حمایت کیوساکی از بیت کوین و طلا

کیوساکی مدت‌هاست که از دارایی‌های مالی جایگزین حمایت می‌کند و به سرمایه‌گذاران توصیه می‌کند که هم طلا و هم بیت کوین نگهداری کنند. او معتقد است که این دارایی‌ها محافظت لازم را ارائه خواهند داد، به ویژه که او یک سقوط قریب‌الوقوع بازار مالی را پیش‌بینی می‌کند.

این نویسنده به طور مداوم هشدار داده است که بزرگترین سقوط در تاریخ قریب‌الوقوع است. در همین راستا، کیوساکی آنچه را که او پنج جی (five Gs) می‌نامد و برای زنده ماندن در این دوران سقوط لازم است، به اشتراک گذاشت: طلا (Gold)، غذا (Grub)، زمین (Ground)، سوخت (Gasoline) و اسلحه (Guns). او توضیح داد که فدرال رزرو نمی‌تواند دام چاپ کند و هر جنگ کوچکی به یک جنگ بزرگ تبدیل می‌شود.

در مجموع، بحث بین بیت کوین و طلا احتمالاً بیشتر ادامه خواهد یافت، با توجه به اینکه ارز دیجیتال هنوز در حال بلوغ است و طرفداران آن معتقدند که پتانسیل کامل آن هنوز محقق نشده است.

منبع : اقتصادآنلاین

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار