| کد مطلب: ۱۱۳۴۹۲۱
لینک کوتاه کپی شد

اسپری روغن بدون کالری چیست؟

یک متخصص علوم وصنایع غذایی گفت: تمامی روغن ها کالری زا هستند و هر گرم از آن ها ۹ کیلوکالری انرژی تولید می کنند و تا به امروز هیچگونه روش و تکنولوژی برای حذف کالری زایی روغن ها ابداع نشده و هیچ روغن و چربی ای از این قاعده مستثنی نیست.

اسپری روغن بدون کالری چیست؟

به گزارش آرمان ملی آنلاین، روغن بدون کالری چیست و چرا بر روی برچسب برخی از اسپری های روغن نوشته شده بدون کالری؟ مدتی است که برخی از تولیدکنندگان و مبلغان سایت های تبلیغاتی ادعا می کنند، روغن رژیمی، یکی از جدیدترین تحولات در دنیای تغذیه و سلامت است که در دو دهه گذشته به طور فزاینده‌ای محبوبیت یافته است. آنان بر این باورند که با ظهور روغن رژیمی، تصور قدیمی در مورد کالری زایی روغن تغییر کرده است! به گفته آن ها روغن های بدون کالری با مجوز معتبر و رسمی با استفاده از فرآیندهای خاص تولید می‌شود و دارای ویژگی‌های منحصر به فردی است که به ما کمک می‌کند بهترین نتیجه را از رژیم غذایی خود بگیریم.

دکتر نسرین مویدنیا، متخصص علوم وصنایع غذایی در گفت‌وگویی می‌گوید: تمامی روغن ها کالری زا هستند و هر گرم از آن ها ۹ کیلوکالری انرژی تولید می کنند و تا به امروز هیچگونه روش و تکنولوژی برای حذف کالری زایی روغن ها ابداع نشده و هیچ روغن و چربی ای از این قاعده مستثنی نیست. اما با این حال بر روی برچسب برخی از روغن ها که از نوع اسپری هم هستند، عنوان بدون کالری یا زیرو کالری درج شده و این نوع محصولات به صورت قانونی مجوزهای معتبر تولید را دریافت کرده اند.

پس ماجرا از چه قرار است؟

دکتر مویدنیا تصریح کرد: چنانچه بادقت مندرجات برچسب محصول را خوانده باشید، کالری صفر برای هر سروینگ سایز روغن در نظر گرفته شده است. هر سروینگ سایز این روغن های اسپری که به اندازه یک اسپری کوتاه در حد کسری از ثانیه تعریف شده، حدود ۰/۲۵ گرم است که تقریبا کالری زایی آن ۲ کیلوکالری است و چون عدد ۲ عدد کوچکی است و به صفر نزدیک، طبق قاعده ساده "گرد کردن اعداد در ریاضی" صفر در نظر گرفته می شود و این رویه از طرف مراجع قانونی معتبری همچون FDA یعنی سازمان غذا و دارو امریکا معتبر و قابل قبول اعلام شده است.

یک ترفند تبلیغاتی سودآور

پس پر واضح است که بکار بردن عبارت بدون کالری برای روغن، ترفندی تبلیغاتی برای جلب توجه مصرف کنندگان به جهت فروش بیشتر است، چرا که افراد با رویت آن به تصور بدون کالری بودن روغن، نه تنها تشویق به خرید محصول می شوند بلکه ممکن است خود را به استفاده بیشتر آن نیز مجاز بدانند. در حالی که این کالری اندک فقط مربوط به همان مقدار بسیار ناچیز خارج شده از اسپری، در یک فشار لحظه ای پمپ اسپری آن است.

البته یک مزیت استفاده از روغن های اسپری شاید در این باشد که استفاده از این اسپری های روغن باعث کاهش مصرف روغن روزانه مان شود. مثلا جایگزین کردن این اسپری های روغن به جای استفاده از قاشق برای ریختن روغن به روی سالاد یا غذاهایمان، سبب کاهش مصرف روغن مصرفی روزانه خواهد شد.

منبع : خبر آنلاین

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار