| کد مطلب: ۱۱۳۴۵۴۸
لینک کوتاه کپی شد

مابقی پول گندمکاران چه زمان پرداخت می‌شود؟

وزیر جهاد کشاورزی ضمن پرداختن به چالش‌ها و دغدغه کشاورزان و دامداران، اولین وعده‌های خود برای حل مشکلات این حوزه را پس از اخذ تایید صلاحیت از مجلس شورای اسلامی داد و به تشریح اولویت‌های وزارت جهاد کشاورزی در دولت چهاردهم پرداخت.

مابقی پول گندمکاران چه زمان پرداخت می‌شود؟

 به گزارش آرمان ملی آنلاین؛ برنامه گفت‌وگو ویژه خبری پنجشنبه شب، با حضور غلامرضا نوری قزلجه به عنوان وزیر جهاد کشاورزی در دولت چهاردهم اختصاص پیدا کرد که ضمن اشاره به دغدغه‌ها و چالش‌های کشاورزان، دامداران و دیگر فعالان این حوزه، اولویت‌های وزارت جهاد کشاورزی در دولت چهاردهم با تمرکز بر برنامه توسعه هفتم، تشریح شد.

در ابتدای این برنامه،  بحث خودکفایی ۹۰ درصدی در محصولات اساسی همچون گندم، جو، برنج، حبوبات، گوشت قرمز، گوشت سفید و شکر و همچنین بحث ۴۰ درصد خودکفایی در دانه‌های روغنی ذرت و… مطرح و اشاره شد که گفته می‌شود آنچه که در برنامه‌های توسعه آمده، بیشتر آمال و آرزو است و با واقعیت فاصله معناداری دارد.

وزیر جهاد کشاورزی در پاسخ به این ادعا و اینکه چه میزان امکان تحقق این اعداد خودکفایی وجود دارد و می‌توان طی پنج سال به آن دست پیدا کر؟، گفت: به آن برسیم؟  در خصوص برنامه هفتم توسعه در حوزه کشاورزی، حقیقت این است که آنچه که متفاوت از برنامه‌های قبلی است و می‌خواهد تا حدودی از آن آمال و آرزوها فاصله بگیرد و عملیاتی‌تر باشد، به دو ماده‌ای که در خود برنامه گنجانده شده برمی‌گردد که دولت را مکلف کرده تا لایحه بعدی را برآوردِ ارقام ریالی و تدوین هرچه سریع‌تر نحوه تامین منابع لازم برای رسیدن به اهداف مندرج در برنامه، بر می‌گردد.  

نوری قزلجه تصریح کرد: با تدوین این منابع و ارقامی که برای آن نیاز است، می‌توانیم بگوییم که عملاً و دقیقاً به چه مقدار از این اهداف می‌توان دست پیدا کرد؛ به عنوان مثال، برآورد اولیه‌ای که از حوزه کشاورزی و تکالیفی که بر عهده بخش کشاورزی یا وزارت جهاد کشاورزی گذاشته شده، نشان می‌دهد که حدوداً ۱۰۷۰ همت منابع نیاز است تا اهدافی نظیر خودکفایی ۹۰ درصدی در کالاهای اساسی یا ۴۰ درصدی در دانه‌های روغنی یا ۲۰ میلیون هکتار عملیات آبخیزداری در سطح کشور و… عملیاتی شود. طبق بررسی‌ها و برآورد دقیق این منابع، می‌توان گفت که چه میزان از این اهداف، در این برنامه دست یافتنی هستند.  

وی در رابطه با اینکه در بحث خودکفایی کالاهای اساسی، هر ساله چه میزان باید اتفاق بیفتد تا در پایان پنج سال به ۹۰ درصد برسیم، اظهار کرد: به صورت تقریبی و بر اساس انچه که در دولت هم بررسی خواهد شد، حدود ۶۵۰ همت سالانه در مورد کالاهای اساسی مورد نیاز است که ما به آن ۹۰ درصد مورد نظر برسیم.

وزیر جهاد کشاورزی دولت چهاردهم در رابطه با اینکه امکان تحقق این منابع جهت اجرایی شدن، گفت: همه‌ این موارد،  کارهایی است که پیش روی ما قرار دارد و بایستی نسبت به تامین مالی آن به طرق‌ مختلف اقدام و منابعی را احصا کنیم؛ به نوعی و مشخص و معین و تضمین شده می‌توانم ارائه بدهیم که این منابع است و این اهداف نسبت به این منابع قابل تحقق هستند.

در حال حاضر در سال اول برنامه هستیم و تقریباً نیمی از سال هم گذشته است؛ نوری قزلجه در پاسخ به اینکه،  بودجه ۱۴۰۳ چه میزان یک برش از برنامه هفتم است و می‌تواند آن میزان تکلیفی که برای سال اول مشخص کرده را تا پایان امسال محقق کند؟ تصریح کرد: منابعی که در بودجه ۱۴۰۳ پیش‌بینی شده است، قطعاً یک پنجم اهداف برنامه را که بایستی امسال انجام شود را کفایت نخواهد کرد؛ بنابراین حتماً بایستی به دنبال یک روش‌های جدید برای تامین مالی و تزریق منابع به بخش باشیم تا بتوانیم به آن اهداف نزدیک شویم.


 

منبع : ايسنا

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار