| کد مطلب: ۱۱۳۲۶۴۰
لینک کوتاه کپی شد

سامانه آنلاین بازار گوشت را تنظیم می‌کند؟

۶ کیلو گوشت برای هر فرد در ماه

در حالی که طی ۷ سال گذشته قیمت گوشت قرمز افزایش ۱۴ برابری داشته، شهرداری تهران برای بهبود وضعیت سفره مردم به لحاظ مصرف کالای اساسی آغاز به عرضه این کالا در اپلیکیشن شهرزاد کرد، اما هنوز تمام فروشگاه‌های زیر مجموعه شهرداری با این عنوان گوشتی به آن‌ها عرضه نشده که به گفته رئیس اتحادیه گوشت قرمز باید منتظر اقدامات و نتایج آن در آینده باشیم.

به گزارش آرمان ملی آنلاین، به دلیل خشکسالی دو سال اخیر و افزایش هزینه دامداران به علت حذف ارز ترجیحی که یک تکلیف قانونی بود، پشتوانه دامی کشور به علت عرضه بیشتر دام‌های مولد دچار آسیب شد که در همین راستا برای رفع این مشکل، واردات گوشت گرم و منجمد در دستور کار دولت قرار گرفت که تاکنون نیز طبق روال در حال انجام است. اما نباید از نظر دور داشت که بحث قیمت همواره یک موضوع مهم بوده که دولت باید شرایط بازار را در نظر بگیرد و اقدامات لازم را برای تنظیم قیمت‌ها انجام دهد. البته، این تنظیمات باید بازار را به سمت تعادل رسانده و تضمین کند که تمامی اقشار جامعه به گوشت گرم دسترسی داشته باشند.

طبق آمارهای مرکز آمار ایران، از فروردین سال ۱۳۹۷ تا اردیبهشت‌ماه سال ۱۴۰۳، قیمت سبد مصرفی خانوار بیش از هفت برابر شده است. این در حالی‌ است که قیمت یک کیلوگرم گوشت در این مدت بیش از ۱۴ برابر رشد داشته، طی هفت سال اخیر، قیمت یک کیلوگرم گوشت گوسفندی ۱۴.۵ برابر شده است. گوشت گاو و گوساله نیز در همین مدت افزایش قیمت ۱۴ برابری را تجربه کرده‌اند. در پی این افزایش قیمت ۱۴ برابری و کاهش این محصول از سبد مصرفی خانوار، برخی ارگان ها برای رساندن سریع‌تر و به صرفه‌تر گوشت به دست مردم دست به کار شده و تحت عنوان فروش اینترنتی گوشت قرمز را در غالب طرحی  به‌صورت پایلوت آغاز کردند که مردم بتوانند در دسته کالاهای یارانه‌ای گوشت قرمز را ارزان‌تر از بازار خریداری کنند، اپلیکیشن شهرزاد که از سوی شهرداری پایه‌گذاری شده، گوشت مخلوط با قیمت ۲۹۹ هزار تومان در آنجا ثبت شده است.

گزارش میدانی خبرنگار ایسنا در پی مراجعه به برخی فروشگاه‌ها نشان داد که این محصول هنوز در بسیاری از فروشگاه‌های زنجیره‌ای اعم از رفاه، شهروند و... وجود نداشت و به گفته مسئولین فروشگاه‌ها هنوز با این عنوان گوشتی به آن‌ها عرضه نشده بود.  

اما مراجعه به یکی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای رفاه در حوالی ولیعصر نشان داد  که گوشت‌های عرضه شده شهرداری در آن‌جا عرضه شده بود. گوشت مخلوط گوساله و بسته‌بندی شده‌ای که بر اساس مشاهدات و گفت‌وگو با فروشندگان متوجه شدیم که برخی نیز از این شرایط سوء استفاده کرده و این محصول را خریداری  و در قصابی‌ها با قیمت بالاتری به فروش می‌رسانند تا سود کنند.  

اما اینکه این طرح تا میزان قابلیت اجرایی داشته و می تواند نیاز مردم را مرتفع کند به سراغ رئیس اتحادیه گوشت قرمز و همچنین مدیر فناوری اطلاعات شهرداری رفتیم تا در جریان جزئیات این طرح قرار بگیریم.

علی اصغر ملکی- رئیس اتحادیه گوشت قرمز- در گفت‌وگو با ایسنا، درباره اپلیکیشن راه‌اندازی شده تحت عنوان فروش اینترنتی گوشت قرمز اظهار کرد: چند روزی است که تبلیغات این سامانه روی بیلبوردها نصب شده، اما هنوز خبری از عرضه گوشت ارزان نیست و به عقیده من این حرکت در این مقیاس اصلا قابلیت اجرایی ندارد، اما باز منتظر اقدامات و نتایج هستیم.

 خطیبی- مدیر فناوری اطلاعات شهرداری - در گفت‌وگو با ایسنا، درباره جزئیات طرح توزیع گوشت در سامانه شهرزاد اظهار کرد: در حال حاضر حدود یک ماه است که گوشت تنظیم بازار در سامانه شهرزاد توزیع می‌شود و ۶۰۰۰ سفارش در سامانه ثبت شده و ۸ تن گوشت گوسفندی و ۷ تن گوشت گوساله توزیع شده است، به این صورت که در سامانه ثبت‌نام می‌کنند و تا سقف ۶ کیلو به‌صورت ماهانه هر فردی که ثبت‌نام کند می‌تواند گوشت تنظیم بازاری خریداری کنند.

وی افزود: در حال حاضر گوشتی که در بازار و با هدف تنظیم بازار توزیع می‌شود از نظر قیمت، یک دوم قیمت بازار است و برای اکثر اقشار جامعه که نمی‌توانند گوشت مصرف کنند و مجبور شده‌اند به دلیل قیمت بالا از سبد غذایی خود حذف کنند می‌توانند از این محصولات استفاده کنند چرا که درحال حاضر قیمت ران گوسفند ۳۲۰ هزار تومان و راسته گوسفندی نیز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان است و قیمت آن نصف بازار گوشت برآورد شده است.

خطیبی در پایان تصریح کرد: در کل هر دو نوع این گوشت‌ها گرم هستند و هیچکدام کیفیت بدی ندارند و شاید بنابر سلیقه شخصی مورد پسند باشد یا نباشد چرا که این گوشت‌ها از نقاط مختلفی همچون استرالیا، بلغارستان، روسیه وارد کشور می‌شوند برخی از این محصولات همچون گوشت روسیه پرچرب و برخی همچون گوشت استرالیا کم چرب هستند و بستگی دارد کدام نوع طبق ذائقه و علاقه مردم باشد.

 

 

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار