| کد مطلب: ۱۱۳۲۶۰۵
لینک کوتاه کپی شد

اسامی گزینه‌های نهایی ۶ وزارتخانه دولت پزشکیان

​در حالی که تنها یک روز به پایان موعد قانونی ارسال فهرست کابینه به مجلس باقی مانده، هنوز مسعود پزشکیان و تیم همراه او در چینش دولت چهاردهم به جمع‌بندی نهایی نرسیده‌اند. با این حال شنیده‌ها حاکی از آن است که گزینه‌ نهایی ۶ وزارتخانه نهایی شده‌اند که در بین آنها نام یک زن نیز به چشم می‌خورد.

اسامی گزینه‌های نهایی ۶ وزارتخانه دولت پزشکیان

به گزارش آرمان ملی آنلاین، در حالی که مسعود پزشکیان، رئیس دولت چهاردهم، برای ارسال فهرست نهایی کابینه خود به مجلس تنها تا فردا فرصت دارد، هنوز خبری از نهایی‌ شدن وزرای پیشنهادی او نیست و گمانه‌زنی‌ها در حد رسانه‌ها باقی مانده‌اند.

گرچه لیست‌های مختلف طی چند روز اخیر از کابینه پزشکیان دست به دست می‌شود، اما اعضای هیات وزیران پیشنهادی در اکثر این فهرست‌ها متفاوت‌اند و هیچ‌کدام از آنها نمی‌توانند به طور صددرصدی صحیح باشند؛ چنان‌که حتی وزارتخانه‌هایی نظیر علوم و کشور هنوز همچنان بدون گزینه قطعی باقی مانده‌اند.

در این بین به نظر می‌رسد تکلیف ۶ وزارتخانه مشخص‌تر از سایر وزارتخانه‌هاست و گزینه مطرح‌شده آنها را باید نهایی دانست. 

وزیر احتمالی راه و شهرسازی کیست؟

گرچه در بیشتر فهرست‌ها نام محمد اسلامی به‌ عنوان وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی به چشم می‌خورد، اما طبق شنیده‌های تجارت‌نیوز فرزانه صادق مالواجرد گزینه جدی‌تری برای وزارت راه و شهرسازی است. البته جای اسلامی در دولت چهاردهم خالی نمی‌ماند و او در سازمان انرژی اتمی به فعالیت خود ادامه می‌دهد. 

مالواجرد از مدیران بدنه این وزارتخانه شناخته می‌شود؛ چنان‌که در زمان وزارت عباس آخوندی، مدیرکل و دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری بود و در دی 97 با ارتقای سمت به‌ معاونت شهرسازی و معماری وزارتخانه منصوب شد و تا مرداد سال گذشته در این پست فعالیت داشت.

اخیراً نیز انتقادات او درباره علیرضا زاکانی، شهردار تهران، جریان‌ساز شد و نامش را بر سر زبان‌ها انداخت. چنان‌که حالا مالواجرد را می‌توان اصلی‌ترین گزینه وزارت راه و شهرسازی دانست. 

البته ممکن است او تنها زن کابینه مسعود پزشکیان نباشد؛ زیرا در بین گزینه‌های نهایی وزارت آموزش و پرورش نام پروین داداندیش به چشم می‌خورد؛ اما بعید است گزینه نهایی این وزارتخانه یک زن باشد. 

همتی؛ گزینه نهایی وزارت اقتصاد

شاید وزارت امور اقتصادی و دارایی را بتوان تعیین تکلیف‌شده‌ترین وزارتخانه پزشکیان قلمداد کرد. به‌ویژه پس از حضور علی طیب‌نیا در پست مشاور عالی رئیس دولت چهاردهم، حالا عبدالناصر همتی تنها گزینه باقی‌مانده است که به نظر می‌رسد درباره او اجماع صورت گرفته است.

او که در دولت دوم در رأس بانک مرکزی حضور داشت، احتمالاً حداقل در چهار سال پیش رو به رهبر اقتصادی دولت تبدیل شود. 

چه کسی به وزارت صمت می‌رود؟

وزارت صمت از دیگر وزارتخانه‌هایی است که طی مدت اخیر گزینه‌های مختلفی برای آن مطرح شد: از عباس علی‌آبادی، وزیر کنونی، تا حسن سلاح‌ورزی و مهدی غضنفری.

با این حال سعید زرندی را هم باید گزینه نهایی وزارت صمت مسعود پزشکیان به شمار آورد. او نیز از مدیران بدنه وزارت صمت است و از سوابق مهمش می‌توان به مدیریت منطقه ویژه اقتصادی و فرودگاه بین‌المللی پیام، ریاست سازمان صمت استان البرز، مدیر کلی دفتر آمار و اطلاعات وزارت صمت و معاونت برنامه‌ریزی صندوق بازنشستگی اشاره کرد. 

از بانکداری تا حضور در وزارت کار

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز از آن دست وزارتخانه‌هایی است که گزینه‌های متعددی برای آن پیشنهاد شده؛ از وزرای اسبق این وزارتخانه یعنی علی ربیعی و محمد شریعتمداری تا معاونان آنها نظیر حجت‌الله میرزایی، احمد میدری و محمد کبیری از گزینه‌های پررنگی بودند که در این مدت به‌ عنوان گزینه‌های احتمالی وزارت کار نام‌شان مطرح شد.

با این حال به نظر می‌رسد مسعود پزشکیان یک مدیر بانکی و مالی یعنی سید کامل تقوی‌نژاد را در فهرست نهایی خود برای وزارت کار قرار داده است. 

معاون ظریف به وزارت امور خارجه می‌رود؟

با توجه به حضور پرشور محمدجواد ظریف در کنار پزشکیان طی مدت‌زمان مبارزات انتخاباتی، به نظر می‌رسید او گزینه نهایی وزارت امور خارجه و سرتیم مذاکره‌کنندگان هسته‌ای باشد؛ اما ترکیب مجلس هم حضور او در فهرست هیات وزیران را منتفی می‌کند. 

حالا ظریف به‌ عنوان معاون راهبردی رئیس‌جمهوری منصوب شده و به احتمال قریب به یقین عباس عراقچی، معاون وقت او در وزارت امور خارجه، این بار بر صندلی وزارت خارجه ایران تکیه بزند. 

صالحی به وزارت ارشاد بازمی‌گردد؟

وجوه مختلف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باعث شده چشم بسیاری از افراد به گزینه اصلی این وزارتخانه باشد. چنان‌که حتی گروهی از رسانه‌نگاران و سینماگران پا را از حیطه وظایف و رسالت خود فراتر گذاشتند و به جای نقد و پرسشگری، به ارائه گزینه‌های پیشنهادی خود به رئیس‌جمهوری پرداختند.

به‌رغم گزینه‌های متعددی که برای این وزارتخانه معرفی شدند، به نظر می‌رسد قرار است سید عباس صالحی صندلی خود در دولت دوازدهم را حفظ کند و نام او به‌عنوان گزینه نهایی وزارت ارشاد روی میز پزشکیان قرار گرفته است.

بر اساس این گزارش، گزینه‌های مطرح‌شده تا این لحظه نهایی هستند، اما باز هم ممکن است در لحظات پایانی نظر پزشکیان تغییر کند و گزینه‌های جدیدی جایگزین شوند. 

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار