| کد مطلب: ۱۱۲۸۵۴۵
لینک کوتاه کپی شد

این مرد اگر حاتم طایی نمی شد، امروز ثروتمندترین فرد جهان بود!

اگر "وارن بافت" تصمیم نمی گرفت که ثروت خود را از بین ببرد به راحتی به ثروتمندترین فرد روی زمین تبدیل می شد. در واقع، طبق تخمین صورت گرفته از سوی "فوربز" بافت با ثروت 293 میلیارد دلاری خود در آن صورت می توانست شخصا کل شرکت مک دانلدز، کل سهام کوکاکولا یا تمام 50 تیم ورزشی ارزشمند جهان را خریداری کند.

این مرد اگر حاتم طایی نمی شد، امروز ثروتمندترین فرد جهان بود!

به گزارش آرمان ملی آنلاین، "وارن بافت" اقتصاددان، مدیر اجرایی و یکی از تاثیرگذارترین فعالان بازار سرمایه در سال ۲۰۰۶ جهان را شوکه کرد زمانی که متعهد شد تقریبا تمام ثروت عظیم خود را ببخشد. از آن زمان به این سو بافت بیش از ۵۵ میلیارد دلار از دارایی خود را به خیریه بخشیده است از جمله یک بخشش ۵.۳ مییارد دلاری در اواخر ژوئن که باعث شد او در اواخر ژوئن در فهرست ثروتمندترین افراد جهان طبق رتبه بندی "فوربز" از رتبه هشتم به رتبه دهم سقوط کند که پایین‌ترین رتبه برای او محسوب می‌شود.

براساس این گزارش، فوربز برای بیش از دو دهه ارزش خالص دارایی بافت را ۱۲۸.۹ میلیارد دلار تخمین زده بود. با این وجود، اگر بافت که اکنون می‌توان به او لقب بزرگترین خیر تاریخ را داد تصمیم می‌گرفت تمام ثروت اش را برای خود نگه دارد چه اتفاقی رخ می‌داد؟ بافت در سال ۲۰۰۶ میلادی زمانی که اعلام کرد اموال اش را خواهد بخشید ۴۷۴۹۹۸ سهام کلاس *A در اختیار داشت که آن زمان حدود ۴۳ میلیارد دلار ارزش داشت. اگر او هنوز مالک تمام ان سهام بود مجموع ارزش آن سهام به ۲۹۲ میلیارد دلار می‌رسید. اگر یک میلیارد دلار یا مقداری بیش‌تر از سهام کلاس B و سرمایه گذرای‌های شخصی دیگر را به این میزان بیافزایید بافت حدود ۲۹۳ میلیارد دلار ثروت در اختیار داشت. این وضعیت باعث می‌شد او حدود ۴۱ میلیارد دلار ثروتمندتر از ایلان ماسک ثروتمدترین فرد حال حاضر بر روی سیاره زمین با ارزش خالص دارایی ۴۱ میلیارد دلاری باشد. هم چنین، در آن صورت ارزش دارایی بافت ۷۷ میلیارد دلار بیش از ارزش دارایی "جف بزوس" دومین فرد ثروتمند جهان با ارزش دارایی ۲۱۵.۹ میلیارد دلار و ۱۰۲ میلیارد دلار بیش از ارزش دارایی از "برنارد آرنو" سومین فرد ثروتمند جهان با ارزش دارایی ۱۹۱ میلیارد دلار بود. در آن صورت بافت به جای این که ثروتی ۶ میلیارد دلار کم‌تر از دوست اش "بیل گیتس" با ارزش دارایی ۱۳۵.۲ میلیارد دلار داشته باشد ارزش دارایی اش بیش از دو برابر ارزش دارایی بیل گیتس را داشت.

به عبارت دیگر، اگر وارن بافت تصمیم نمی‌گرفت که ثروت خود را از بین ببرد به راحتی ثروتمندترین فرد روی سیاره زمین می‌شد. در واقع، طبق تخمین صورت گرفته توسط "فوریز" بافت با ثروت ۲۹۳ میلیارد دلاری خود در آن صورت می‌توانست شخصا کل شرکت مک دانلدز، کل سهام کوکاکولا یا تمام ۵۰ تیم‌های ورزشی ارزشمند جهان را خریداری کند.

در عوض، بافت تلاش کرده تا بیش از ۹۹ درصد از دارایی خود را ببخشد و این کار را عمدتا از طریق سنت تابستانی کمک‌های مالی میلیارد دلاری به پنج بنیاد خیریه دستچین شده انجام داده است. بافت سال پیش نوشته بود:"من و خانواده ام با انجام این عهد ۹۹ درصدی از هیچ چیزی که نیاز داریم یا می‌خواهیم دست نمی‌کشیم. من به زندگی ادامه خواهم داد به گونه‌ای که هر آن چه را که ممکن است در زندگی بخواهم به من بدهد".

اکثر هدایای بافت به تراستی سپرده شده که بنیاد بیل و ملیندا گیتس را تامین می‌کند بنیادی که بیش از ۴۳ میلیارد دلار سهام داشته است. موسسه خیریه ۷۵ میلیارد دلاری (وقف شده) که توسط دوست و شریک بافت یعنی بیل گیتس و همسرش ملیندا فرنچ گیتس در سال ۲۰۰۰ میلادی راه اندازی شد این پول را صرف ابتکار عمل‌های مبارزه با فقر و تامن مراقبت‌های بهداشتی در کشور‌های در حال توسعه و کمک به آموزش و تحرک اقتصادی در آمریکا کرده است. بافت در سال ۲۰۱۰ میلادی در کنار خانواده گیتس The Giving Pledge را تاسیس کرد تا میلیاردر‌های دیگر را تشویق کند که حداقل نیمی از ثروت خود را به اهداف خیریه اختصاص دهند. بافت در سال ۲۰۲۱ میلادی به عنوان متولی بنیاد گیتس استعفا داد. ملیندا گیتس در همان سال از گیتس طلاق گرفت و اوایل ماه جاری بنیاد را ترک کرد. سه فرزند بافت و بنیادی که به نام همسر فقید وی نامگذاری شده بقیه سهام را به عنوان هدایایی دریافت کرده اند که به طور خاص برای خیریه‌های انتخابی آنان تعیین شده است. بیش از ۴.۸ میلیارد دلار سهام به بنیاد "سوزان تامپسون" به نام همسر درگذشته بافت داده شد که بر روی مراقبت‌های بهداشتی و آموزش تمرکز دارد. این مبلغ شامل حداقل ۲.۹ میلیارد دلاری نمی‌شود که توسط املاک سوزان پس از مرگ او در سال ۲۰۰۴ به بنیاد داده شد. بافت در مجموع بیش از ۸ میلیارد دلار به سه موسسه خیریه فرزندان اش اهدا کرده است: بنیاد شروود، بنیاد هوارد جی بافت و بنیاد NoVo.

پس از نزدیک به دو دهه این سرمایه‌گذار ۹۳ ساله سهام برکشایر هاتاوی خود را به ۲۰۷۹۶۳ سهام کلاس A کاهش داده که تا تاریخ ۸ جولای حدود ۱۲۸ میلیارد دلار ارزش داشته است. او قصد دارد تا زمان مرگ اش هر سال سهام خود را به پنج بنیاد ببخشد. او در مصاحبه با روزنامه "وال استریت ژورنال" که اواخر ماه ژوئن منتشر شد گفته بود تصمیم گرفته آن چه از ثروت اش پس از مرگ اش باقی می‌ماند تقریبا به طور کامل به یک موسسه خیریه تحت نظارت فرزندان اش واگذار شود و آن طور که پیش‌تر تصور می‌شد عمدتا به بنیاد گیتس. وقتی همه چیز تمام شد بافت و مجریان دارایی او بیش از ۹۹ درصد از ثروت او را به امور خیریه اختصاص خواهند داد.

بافت که از سال ۱۹۵۸ در همان خانه سابق نسبتا ساده در اوما‌ها در نبراسکا زندگی می‌کند و اغلب برای صرف غذا به شعبه مک دانلدز می‌رود در سال ۲۰۲۱ نوشته بود:"جامعه از پول من استفاده می‌کند من از آن استفاده نمی‌کنم".

* سهام کلاس A تنها برای سرمایه گذاری داخلی است به استثنای سرمایه گذارانی که برای طرح سرمایه گذاری خارجی واجد شرایط هستند. از سوی دیگر، سهام کلاس B برای سرمایه گذاران خارجی و داخلی در دسترس است.

منبع : فرارو

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار