| کد مطلب: ۱۱۰۹۲۵۹
لینک کوتاه کپی شد

بهمن آرمان در گفت وگو با «آرمان ملی»:

چهل درصد افزایش قیمت ارز جنبه روانی دارد

سال جدید در حالی آغاز شده که در همین روزهای ابتدایی سال قیمت ارز و سکه همراه با نوسان و افزایش بوده است. این در حالی است که میزان مالیات ها نیز در سال جدید افزایش پیدا کرده و با توجه به این شرایط احتمال اینکه وضعیت اقتصادی در سال آینده وضعیت پیچیده ای به خود بگیرد وجود دارد.

چهل درصد افزایش قیمت ارز جنبه روانی دارد

«آرمان ملی» برای تحلیل و بررسی وضعیت اقتصادی سال جدید و راهکارهای برون رفت از  مشکلات اقتصادی با دکتر بهمن آرمان، اقتصاددان گفت وگو کرده است.

آرمان در این زمینه معتقد است:« تنش‌های موجود در روابط خارجی ایران همچنان به‌عنوان مانع مهمی در ارتباط اقتصاد ایران با کشورهای جهان و همچنین بهبود وضعیت اقتصادی مردم وجود دارد.ما از نیمه دولت اصلاحات تا امروز دارای پایین‌ترین میزان سرمایه‌گذاری نسبت به تولید ناخالص کشور هستیم.

این اتفاق درباره همسایه‌های ما وجود ندارد. کشوری که44 سال در وضعیت تحریم به سر برده و دارای رابطه مستقیم و سازنده با بازارهای مالی جهان نیست و به تکنولوژی های روز جهان دسترسی ندارد نباید از آن انتظار توسعه اقتصادی داشت». در ادامه ماحصل این گفت وگو را می خوانید. وی در ادامه  می گوید:«عده ای در داخل کشور به دنبال این هستند که در کشور توسعه اقتصادی صورت نگیرد.این عده با آگاهی یا بدون آگاهی با کشورهای خارجی که موافق قدرتمند شدن ایران هستند همراه و همگام هستند.به همین دلیل نیز ایران را در دهه های گذشته در وضعیت تنش دائمی قرار داده اند.واقعیت این است که یک کشور قادر نیست برای مدت طولانی فشارهایی را تحمل کند که در شرایط عادی کمتر کشوری می تواند آنها را تحمل کند.

بالا رفتن نرخ بیکاری، کوچک تر شدن سفره مردم،افزایش سن ازدواج،افزایش طلاق و اعتیاد از جمله مسائلی هستند که حدی قابل تحمل هستند.به همین دلیل بنده به گروه هایی که  تندروی را در کشور ترویج می کنند هشدار می دهم که کاسه صبر مردم نیز حدی دارد و مردم تا حدی می توانند این  سیاست ها را تحمل کنند.

در حدود سی یا چهل درصد قیمت ارز در ایران جنبه روانی دارد و براساس متغیرهای مختلف کم و زیاد می شود. در نتیجه در کوتاه مدت،میان مدت و بلند مدت همه چیز به این بستگی خواهد داشت که ایران چگونه می تواند سیاست های تنش زا را به سیاست های تنش زدا تغییر وضعیت بدهد.بدون تردید اگر این اتفاق رخ بدهد نرخ ارز در ایران کاهش پیدا خواهد کرد.نکته دیگری که در میان مدت برای ایران اهمیت دارد این است که با در پیش گرفتن سیاست های تنش زدا ما می توانیم تعداد قابل توجهی از پروژه های توسعه ای کشور را در زمینه های مختلف را به نتیجه برسانیم و با ورود سرمایه خارجی و امکان تأمین پروژه های توسعه ای از طریق بازارهای مالی جهان نرخ بیکاری نیز در کشور کاهش پیدا خواهد.

همه این مسائل به سیاست های تنش زدایی ایران در آینده و امکان جذب سرمایه گذاری خارجی در کشور بستگی دارد. اگر این اتفاقات رخ بدهد روی زندگی مردم تأثیر مستقیم خواهد داشت. البته بهبود نسبی این وضعیت برای ایران بی هزینه نیز نخواهد بود.نکته مهمی که باید به آن توجه کرد این است که همه مشکلات اقتصادی کشور متأثر ار تحریم های بین المللی نیست.شاید چهل درصد مشکلات اقتصادی ایران متأثر از تحریم ها باشد و بقیه آن متأثر از سومدیریت،ضعف مدیریت در اقتصاد است. ساختن مسکن و آزادراه ها در کشور که متأثر از تحریم ها نیست. اگر مسئولان کشور به  واقع نگران وضعیت مردم هستند باید به خوبی به پیامدهای ناگوار مشکلات اقتصادی فکر کنند.در شرایط کنونی بحران های اقتصادی به صورت مستقیم روی افزایش آمار طلاق و خودکشی در کشور تأثیرگذار بوده و میزان طلاق و خودکشی را بیشتر از گذشته کرده است.افزایش طلاق و خودکشی نیز پیامدهای اجتماعی و اقتصادی خاص خود را به همراه آورده است.»

محمد مهاجری، فعال سیاسی اصولگرا، در کانال تلگرامی خود نوشت:آقای سیدمحمد حسینی معاون پارلمانی رئیس جمهور برای اینکه از جناب آقای رئیسی دغدغه‌زدایی کند گفته تورم تک رقمی مال سال ۱۴۰۷ است، یعنی وعده ای را که سه سال پیش در تبلیغات انتخاباتی آقای رئیسی با طمطراق زیاد عنوان می شد و همان موقع هم معلوم بود یک وعده سر خرمن است، لااقل برای ۴سال دیگر محقق نمی شود .حالا که معاون محترم رئیس جمهور، تکلیف تورم را روشن کرده و آب پاکی را روی دست ملت ریخته، خوب است یک شیرپاک خورده دیگری هم موضوع تولید ۴میلیون مسکن و ایجاد یک میلیون شغل در سال را روشن کند.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار