| کد مطلب: ۱۰۹۹۱۱۹
لینک کوتاه کپی شد

صادق زیباکلام در گفت و گو با «آرمان ملی»:

اصلاح طلبان در این انتخابات بلاتکلیفند

روند برگزاری انتخابات عملا آغاز شده است. تلاش‌های برای مشارکت در انتخابات از سوی اعتدالگرایان و اصلاح‌طلبانی که اندیشه های سیاسی خود را بر محور صندوق قرار داده اند ادامه دارد. لیست هایی هم ارائه شده است که رنگ بوی اعتدالی- اصلاحی دارد و آن سو نیز اصولگرایان لیست های رنگارنگی را ارائه خواهند داد.

اصلاح طلبان در این انتخابات بلاتکلیفند

به گزارش آرمان ملی آنلاین، به نظر درگیری اصلاح‌طلبان برای ماندن در فضای انتخابات(اصلاح طلبان انتخاب محور) و یا بررسی آن چه مردم می‌خواهند( اصلاح‌طلبان جامعه محور) ریشه‌ای شده است. چرا عملا 110 چهره شناخته شده و ناشناخته اصلاح‌طلب برلزوم استفاده از روزنه‌های تاکید کرده، بیانیه داده اند و احتمالا از لیست‌ اصلاح‌‌طلبی-‌اعتدالی و لیست مطهری حمایت خواهند کرد تا اگر می‌توانند شرایط سیاسی و زمین بازی سیاست ورزی در ایران را دچار تغییر و تحولات کنند. بسیاری تلاش کردند امضا کنندگان بیانیه 110 نفر را مخالف خط مشی فکری سید محمد خاتمی و جبهه اصلاحات اعلام کنند اما اولاسابقه افرادی که در این لیست قرار دارند نشان می‌دهد که اصلاح‌طلبند و درثانی تعدادی از اعضای جبهه اصلاحات نیز بر عدم منافات مسیر این افراد با جبهه اصلاحات و خط و مشی خاتمی تاکید دارد. «آرمان ملی» برای بررسی تحولات به وجود آمده در جبهه اصلاحات با صادق زیباکلام استاد دانشگاه و فعال سیاسی اصلاح‌طلب به گفت و گو پرداخته است. زیباکلام البته همه کاسه و کوزه ها  را برسر روحانی و عملکرد او در دولت دومش  شکست و توضیحاتی در ارتباط با فضای انتخابات داد. وی در مورد بیانیه 110 نفر می گوید:«بله بنده نیز این بیانیه را دیدم و دیدگاه این افراد درشرایطی که کاندیدای شناخته شده ای چندانی وجود ندارد را جالب دیدم.

به نظرم اختلافی بین اصلاح‌طلبان نیست برخی از بزرگان اصلاح‌طلب نظرشان این بوده که چون نامزد مورد تایید صلاحیتی وجود ندارد نمی تونند لیست بدهند موضوعی که حداقل در تهران جبهه اصلاحات هم بر آن تاکید کرده است. از سوی دیگر برخی دیگر از اصلاح‌طلبان هم خواستار استفاده از روزنه‌ها شده اند گویا این بخش که غالبا جوان هم هستند معتقدند نباید زمین بازی را دو دستی تقدیم  رقیب کرد. چیزی شبیه به اقدامی که اصلاح‌طلبان در مجلس قبلی انجام دادند وخاتمی از لیست امید حمایت کرد و عارف در راس آن لیست قرارداشت و در نهایت هم همه نتیجه عملکرد مثبت و ضعیف های آن مجلس را مشاهده کردیم.»

 وی ادامه می دهد که درست است میان دولت آقای روحانی و دولت آقای رئیسی تفاوت هایی وجود دارد. درست است که میان مجلس یازدهم و مجلس دهم تفاوت های بارزی وجود دارد اما حضور مختصر اصلاح‌طلبان چه در قوه مجریه و چه در قوه مقننه با توجه به محدودیت اختیارات هر دو قوه باعث می شود که اصلاح طلبان حکایت آش نخورده و دهان سوخته را پیدا کنند به عبارتی دیگر چون نمی توانند تغییرات زیادی به وجود آوردند و عملا بخش انتصابی نظام کارها را همان طور که می خواهد پیش می برد این وسط فقط اصلاح‌طلبان شرمسار می شوند که یا در مجلس هستند و یا در قوه مجریه اما عملا نتوانستند هیچ گام مثبتی به جلو بردارند. این دسته از اصلاح طلبان معتقد بوده و هستند که بهتر است ما اصلاح طلبان به کل و به جز و به اصل و به فرع خودمان را از قوه مجریه و قوه مقننه کنار بکشیم و این دو قوه به کل در دست جریان‌های اصولگرا و تندرو باشد تا دیگر نابسامانی های کشور از اقتصادی گرفته تا سیاست تا اجتماعی تا سیاست خارجی و غیره تکلیفشان مشخص شود و معلوم شود کدام قوه و یا جریان سیاسی می باید، باشد اگر ما در انتخابات شرکت کنیم و در قوه مقننه و مجریه حضور اندکی داشته باشیم ما محکوم خواهیم شد که قدرت در دستمان بوده و در مجلس بودیم و رئیس جمهور از ما بوده و این مشکلات را اصلاح طلبان به بار آوردند. بنابراین بهتر است اصلاح طلبان مشارکتی در حاکمیت کشور نداشته باشد و هیچ حضوری در قوه مجریه و مقننه نداشته باشند تا تکلیف مشخص باشد که کدام سیاست های باعث گرفتاری های کشور شده تا مشخص شود کدام سیاست های باعث شده وضع اقتصاد  سخت شود. سیاست خارجی اینگونه شود و غیره.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار