| کد مطلب: ۱۰۷۰۰۶۴
لینک کوتاه کپی شد

سکه از نبرد غزه وام گرفت

به دنبال افزایش تنش‌ها در نوار غزه، قیمت طلا در معاملات جهش قابل‌توجهی را ثبت کرد.

سکه از نبرد غزه وام گرفت

 

به گزارش آرمان آنلاین به نقل از اکوایران، آتش جنگ حماس و اسرائیل که از ۱۵ مهرماه سال جاری روشن شده، روزبه‌روز شعله‌ورتر می‌شود و همین امر باعث شده اکثر بازارهای داخلی و جهانی، به‌ویژه قیمت اونس طلا تحت‌تأثیر تحولات اخیر در خاورمیانه جهش معناداری را ثبت کنند.

از گذشته تاکنون، هر زمان جنگ و تنشی اتفاق افتاده، طلا به‌عنوان یکی از آخرین پناهگاه‌های امن سرمایه‌گذران بوده است. سرمایه‌گذاری در طلا یکی از روش‌های محبوب و مقاوم در برابر تورم و کاهش ارزش پول است. طلا دارای قدرت خرید ثابت، نقدشوندگی بالا، قیمت جهانی و ارزش ذاتی است.

 در حال حاضر آن‌طور که در خبرها آمده، اسرائیل اعلام کرده که پیاده‌نظام و تانک‌هایش را در داخل نوار غزه مستقر کرده و در کنار جنگ هوایی قصد دارد عملیات زمینی را هم آغاز کند. در این شرایط؛ تحلیل‌گران سیاسی و اقتصادی باور دارند اگر وضعیت ژئوپلیتیک تیره‌تر شود، احتمال زیادی وجود دارد که قیمت طلا در سال جاری به سطح ۲۰۰۰ دلار هم برسد.

در همین راستا، قیمت اونس طلا که در روز شروع درگیری‌ها بین نیروی‌های فلسطینی و اسرائیل (۱۵ مهر) در حدود ۱۸۳۰ دلار معامله شد بود حال با رشد ۱۰۰ دلاری به ۱۹۳۰ دلار رسیده است. ازآنجایی‌ که قیمت طلای جهانی یکی از مولفه‌های تأثیرگذار بر قیمت سکه در بازار داخلی ایران است فعالان بازار در معاملات پشت خطی روز جمعه می‌گفتند جهش قیمت طلا ممکن است تا حدودی بازار سکه داخلی را جذاب کند و بر سطح تقاضا در بازار امروز اثرگذار باشد.

در شرایط کنونی باوجود این‌که برخی سکه‌بازان به‌احتمال اثرگذاری افزایش قیمت طلا بر روی بازار سکه امیدوار شده‌اند، اما دسته‌ای دیگر باور دارند که اهرم اثرگذار در بازار سکه، قیمت دلار است. به عقیده آنها درصورتی‌که نرخ دلار در روز جاری مانند قیمت طلا مسیر رشد را دنبال کند، راه برای صعودی شدن قیمت سکه هموارتر خواهد شد. بااین‌حال، بازارساز سعی کرده با بمباران اخبار آزادسازی ارزهای بلوکه شده و خبردرمانی تا حدودی جلوی نوسانات ارزی را بگیرد و قیمت دلار را کنترل کند.

 البته لازم به ذکر است که در کنار عوامل یاد شده، در هفته پیش‌رو، روز ۲۶ مهرماه (زمان رفع تحریم‌های موشکی ایران طبق قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد) هم موردتوجه معامله‌گران ارز و سکه است و احتمالاً بازار در کنار اخبار جنگ به این موضوع هم نیم‌نگاهی خواهد داشت.

 قیمت سکه در معاملات پشت خطی روز جمعه در مرز مقاومتی ۲۸ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان به فروش رسید. تکنیکالیست‌ها می‌گویند سکه‌بازان در اولین روز هفته احتمالاً برای شکست مرز ۲۹ میلیون تومان تلاش خواهند کرد و اگر این مرز را فتح کنند احتمال صعودی‌شدن فلز گران‌بهای داخلی تا نیمه کانال ۲۹ میلیون تومان وجود دارد.

 در غیر این صورت اگر به هر دلیلی زیر پای سکه شل شود ممکن است سکه تا نیمه کانال ۲۸ میلیون تومان و به‌تدریج تا ابتدای کانال یاد شده عقب‌نشینی خواهد کرد.

 

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار