| کد مطلب: ۱۰۶۹۵۲۹
لینک کوتاه کپی شد

نرخ دلار، سکه می شود؟

در شرایطی که بانک مرکزی با افزایش نظارت بر بانک‌ها نقدینگی را کنترل کرده و میزان رشد آن را مقدار زیادی محدود کرده بود دلار سوار بر هیجانات در حال حرکت است.

نرخ دلار، سکه می شود؟

 

 به گزارش آرمان آنلاین به نقل از اکو ایران در حالیکه قیمت‌ها در چهار ماهه اخیر روند اصلاحی به خود گرفته بود از ابتدای هفته جاری، جهت عوض کرده و در مسیر صعود قرار گرفت. اسکناس آمریکایی در نهایت از کانال ۴۹ هزار تومانی دل کند و طی سه روز معاملاتی چهار کانال قیمتی را تجربه کرد.

دلار و سکه در محدوده اشباع خرید قرار گرفته‌اند. از نظر تکنیکی گپ‌های قیمتی موجود در نمودارها، باگ‌هایی است که دلار در مسیر افزایشی خودش باید آن‌ها را پر کند. تا به حال دلار بدون توجه به برخی ریسک‌های تکنیکی افزایش یافته است.

در شرایطی که بانک مرکزی با افزایش نظارت بر بانک‌ها نقدینگی را کنترل کرده و میزان رشد آن را مقدار زیادی محدود کرده بود دلار سوار بر هیجانات در حال حرکت است. آنچه که نوسانات قیمت ارز نشان می‌دهد این است که هیجان، نبض انتظارات بازار ارز را در دست گرفته است. سرکشی دلار جای زیادی برای پیش بینی نگذاشته است. از نظر تکنیکی بازار ارز یک بازار پرهیجان شده که ممکن است با کاهش تنش‌ها و تغییر رویه اخبار به یک باره خریداران را به زمین بزند.

حباب درهم صعودی شد

درهم مهم‌ترین عنصر تعیین کننده قیمت دلار در تهران است. امارات اصلی‌ترین مبدا وارداتی ایران است و قیمت حواله نشان دهنده وضعیت عرضه و تقاضای معامله‌گران بنیادی است. یکی از مواردی که جهت انتظارات معامله‌گران در این بازار را نشان می‌دهد حباب درهم است که از تفاوت نرخ دلاری درهم (قیمت درهم ضرب در نسبت برابری درهم به دلار) و نرخ دلار آزاد به دست می‌آید.

بررسی‌ها از حباب درهم نشان می‌دهد حباب درهم در چهارماه گذشته روند کاهشی داشته ولی جهت حرکت آن در این هفته تغییر کرده است. در روز گذشته حباب درهم در کانال ۹۰۰ تومانی قرار گرفت این مقدار حباب درهم خیلی بیشتر از میانگین حباب درهم در شش ماه گذشته است و نشان دهنده تغییر روند درهم نسبت به روند شش ماه گذشته خود است.

حباب سکه نزدیک سقف

قیمت سکه امامی در شروع معاملات روز قبل با افزایش قابل توجهی بالا رفت ولی در ادامه خبر خبرگزاری چینی شینهوا درباره میانجی‌گری قطر برای تبادل زندانیان زن میان اسرائیل و حماس ‌ باعث عقب‌گرد قیمت‌ها و توقف روند صعودی در بازار سکه و دلار شد.

در ادامه خبر‌ها از شدت درگیری میان حماس و اسرائیل دوباره قیمت سکه و دلار را بالا برد. از نظر تکنیکی محدوده ۳۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و ۳۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان‌ مقاومت‌های سکه در کوتاه مدت هستند در صورت عقب‌نشینی سکه هم حمایت ۳۰ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان و حمایت ۳۰ میلیون نزدیک‌ترین حمایت‌های پیش‌روی سکه هستند.

حباب سکه امامی بالا رفته است و در حالیکه میانگین حباب سکه در بازه ۶ ماهه در کانال ۲۱ درصد قرار داشت، از روز قبل وارد کانال ۲۵ درصد شده است که فاصله حدود یک درصدی با بیشترین میزان حباب سکه در شش ماهه گذشته داراست.

جنگ‌ بورس‌های مهم منطقه را  منفی کرد

بازار بورس روز قبل به لطف سهام شاخص ساز فولاد، فارس، فملی، شپنا و شستا کمی رشد کرد ولی بازدهی شاخص هم‌وزن منفی ماند. این اتفاق غالبا پس از غلبه هیجانات فروش در بازار سرمایه رخ می‌دهد که در کنار خبرهای منتشر شده بازار نشان‌دهنده حمایت بازارساز از بازار و تعدیل صف‌های فروش بوده است.‌ از آنجایی که بورس کشور غالبأ تحت تأثیر سهام شاخص‌ساز است بازگشت سهام شاخص‌ساز در صورت ادامه می‌تواند در گام اول هیجان فروش بازار سرمایه را تخلیه کند.

بررسی اکوایران از بورس کشورهای همسایه نشان می‌دهد که به دنبال جنگ در منطقه فلسطین فقط بورس ایران و اسرائیل کاهش نیافته و شاخص بورس‌های مهم منطقه مانند ابوظبی و قطر  در روز قبل کاهش بیش از یک درصدی را ثبت کرده‌اند.

شرکت ذوب آهن افزایش سرمایه خود را ثبت کرده و در روز قبل مجلس به عنوان یک مشوق دیگر برای نرخ خوراک پالایشگاه‌ها پنج درصد تخفیف داد که در این برهه زمانی نشان می‌دهد بازارساز به دنبال تعدیل صف‌های فروش و حمایت از بازار سرمایه در بازه زمانی کنونی است. از آنجایی که روند حرکت شاخص فرآورده‌های نفتی و شاخص کل با هم همبستگی دارد گروه پالایشگاهی در صورت برگشت می‌تواند بقیه بازار را با خود همراه کند.

بازار سرمایه در بازه دو میلیونی متوقف شده و در صورت‌ عقب‌نشینی محدوده حمایتی یک‌میلیون و ۹۶۰ هزار واحد را پیش رو دارد مقاومت دو میلیون و ۴۰ هزار واحدی نیز مقاومت کوتاه مدت شاخص کل بورس است.

 

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار